Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door whozee
Momenteel neemt de herfst een aanvang. Zodoende zijn de spinnen aktiever dan normaal.
Deze beestjes bouwen dagelijks hun webben om de buitenkant van mijn Davis pro2 weerstation. Haal deze vers gebreide spinnewebben dagelijks met de hand weg. Niet stoten, want dan raakt de regenmeter ontregeld!!
Sommige insecten vinden het ook aangenaam om binnenin het weerstation te overwinteren, b.v. lieveheersbeestjes. Dat geeft extra warmte!

Davis geeft als advies om geen insecticides te gebruiken in hun weerstations, omdat dit de sensoren kan aantasten.

Hoe lossen mijn collega's weerstation beheerders dit probleem op??
Door weerzoetermeer
Ik haal wekelijks de regenton eraf en bekijk of er geen spinnen in zitten. Regelmatig maakt een spin een webje precies onder de lepels van de regenmeter. Die doet het dan niet meer. Voor de rest haal ik een keertje of vier per jaar het hele station uit elkaar. De daytime fan die er in zit zorgt dat er erg veel stof en ander vuil wordt aangetrokken wat allemaal op en rond de temp/hum sensor gaat zitten. Dat is het eiegenlijk wel.

Gr.
Thierry van Wijland
Door Meteo Simpelveld
Ik controleer een maal per maand de regemeter d.m.v. d kap te verwijderen en dan eventueel schoonmaken. Ook de eventueel groene aanslag verwijderen.
De fan maak ik schoo met lucht. Je kan deze kopen in spuitbusjes en worden in de ICT wereld en electronica gebruikt, als je het voorzichtig doet gaat dit zeer goed. Bij aanschaf heb ik dit te horen gekregen waar ik het station gekocht heb op mijn vraag hoe vaak ik de voelers moest schoonmaken.

Groet Bert
Door mavlo77
Bij mij ook wekelijks korte check aan de buitenkant en of er geen spul in de trechter zit (soms wil daar wel eens een klein bloemblaadje, of zelfs -jawel- vogelpoep o.i.d. in blijven steken). Eens per zoveel tijd gaat de kap er even af, maar meestal blijkt daar niet veel vuil in te zitten, terwijl hij toch in weer en wind staat. Het komt dan neer op wat gruis uit de schepjes te wrijven.

Wat doen jullie voor onderhoud aan de windmeter? Bij mij staat ie al bijna 1.5 jaar bovenop het dak en nog nooit bij geweest... Ik heb het idee dat ie nog perfect zijn werk doet.
Door Pim
Hoi allemaal,

Vorige week stond op een bepaald moment de windsnelheid op 0, terwijl
ik toch de bomen zag bewegen, ik denk nog "Da's apart".
De ladder opgezet, richting dak geklommen, paal wat laten zakken, met dat kleine imbussleuteltje boven m'n hoofd het schoepenwieltje losgedraaid
en ja hoor, een spin had zich door dat hele kleine gleufje gewurmd en
zat daar mijn wieltje tegen te houden.
Eigenlijk zijn spinnen levensgevaarlijk!!

Maar ik beweeg nog!!

Groeten Pim
Door weerzoetermeer
Hallo,

Ik ga twee keer per jaar het dak op om de mast te bekijken. Ik haal de top naar beneden, maak beide windmeters met een doekje een beetje schoon, vet alle bouten van de mast weer in tegen roest etc en af en toe vervang ik een batterij. Eigenlijk niet helemaal noodzakelijk maar voor het geeft wel weer een beter gevoel als ik de mast heb nagekeken.

Gr.
Thierry van Wijland
Door SpeedyGJ
Ik zelf heb geen last van spinnen in de regenmeter :) 1 keer maar dat was nog in de tijd dat ik nog ik Dokkum woonde ;) iig vorig jaar. Waar ik de laatste dagen wel last van had was de windmeter, een leuke spin zette de cupjes vast. Door het rustige weer kan dit natuurlijk makkerlijk, maar gelukkig bestaat deze site, want dan kan ik zien wie wat meet en hoeveel, zo gister ook!
Gem: 0.0km/h
Max: 0.0km/h

Dus ik check Friesland, en er waren mensen die wat meten, maar iedereen had wel een max wind behalve ik, dan zegt het al genoeg. Na het los maken knalde de gemiddelde omhoog naar 3km/h tot zelfs 5km/h en pieken gelijk naar 8km/h tot zelfs 12km/h. Als ik HWA toch niet had ;)
Door huins
Inderdaad spinnenwebben in de regenmeter zijn een groot probleem. Ik had vanmorgen wéér een neerslagsom van 1254 mm in een half uur. Dat is schrikken, meteen de regenton er weer af en web met spin weer verwijderd.
Het web houdt het kiepmechanisme in de middenstand, zodat de magneet boven de sensor staat te trillen. Heb nu de twee ca. 1 cm. grote gaten in de bodem afgedicht met plakband. Nu ben ik dus weer bezig om alle data te corrigeren en dat is nogal wat, als je een opslag interval hebt van 1 minuut.
Van spinnenwebben in de windmeter heb ik nog nooit last gehad, want hier in Friesland waait het altijd.
Door SpeedyGJ
Waait niet altijd hoor, en dat bewees het maar bij mij, NW wind maar toch niks! En dan komt het NW wind dus vanaf de dijk ;)
Door AenG
Hebben jullie dan geen rooster in de regenmeter zitten om te voorkomen dat er geen vuil en spinnen in komen?
Bijlagen
P1000391.JPG
P1000391.JPG (159.42 KiB) 4060 keer bekeken