Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Wjans92
Hallo allemaal,

Ik heb nu een tijdje een Davis VP2 en alles staat nu netjes opgesteld. Maar ik heb echter 1 probleem. Ik heb onlangs een storing gehad (vrijwel geen data verstuurd gedurende een 2,5 uur). Toen heb ik de console hard gereset en alles deed het weer. (wat de oorzaak hiervan was weet ik niet).

Alles functioneert weer naar behoren, maar enkel de windmeter valt regelmatig weg. Het ontvangst van de ISS is vrijwel continue 100% (een enkele keer 95%). Weet iemand waar dit aan ligt?

Mijn situatie: Davis vp2 wireless, afstand tussen console en ISS is ongeveer 90 meter. Geen gebouwen, beplanting enz. tussen de weerhut en console.

Als iemand weet wat ik hieraan kan doen hoor ik het graag!:) Want ik zal het mezelf nooit vergeven als ik forse windstoten mis tijdens bijv. zwaar onweer:P

Groeten,
Wilfred
Door Snarf2000
Wat is de regelmaat met het wegvallen?
Daarbij denk ik aan de tijdstip van uitval.
Aantal keren per dag/week/maand.
Leeftijd van de batterijen?
Welke storingsbronnen kunnen er in de buurt zijn?

Misschien zouden we daar iets kunnen uithalen.

Frans
Door Wjans92
De batterijen kan het denk ik niet aan liggen, deze zitten er pas sinds eind januari in. Voor zover bekend zijn er geen storingsbronnen in de buurt (zendmasten, andere weerstations etc.). Het gebeurd erg onregelmatig, zo doet ie t ineens een dik uur wel, dan valt ie weer weg voor 15-20 min (kan ook korter óf zelfs langer) en dan komen er weer 2 metingen door, en dan is het weer weg, zo zo gaat het maar door.

Zo ziet het er in het logbestand dan uit:

[img]http://img52.imageshack.us/img52/5898/logfileweatherlink2.png[/img]

[img]http://img833.imageshack.us/img833/2379/logfileweatherlink.png[/img]

Groeten,
Wilfred
Bijlagen
sized_logfile_weatherlink.JPG
sized_logfile_weatherlink.JPG (98.79 KiB) 3278 keer bekeken
Door Snarf2000
En hoe oud is de Davis?
Nieuw of 2e hands?

Hoe deed hij het vandaag overdag?
Ook storingen?

Frans
Door Wjans92
Het is een splinternieuw station, hij is 27 januari 2012 geplaatst. Het is de laatste 3 dagen regelmatig gebeurd. De twee screenshots zijn van net twee uur geleden ;) vorige week vrijdag had ik de 'grote storing' dat hij helemaal geen data meer verstuurde/ontving. sinds die alles werkende, behalve de windmeter, die valt nogal eens weg.
Door Snarf2000
De afgelopen periode is het wel zeer bewolkt geweest.
Niet de beste tijd om een nieuwe condensator in het station vol te krijgen mbv het zonnepaneeltje.
Misschien is de condensator zo leeg geweest dat daardoor de batterij nu leeg getrokken is.
Ik zou toch eens een nieuwe batterij proberen.
Dan zou het goed moeten zijn.
Tenminste voor een periode.

Mochten er later weer problemen komen, dan ben ik bang voor een garantiekwestie.

Controleer ook de stekker van het zonnepaneeltje.

Frans
Door Wjans92
hmmm, dan zou je juist zeggen dat er vandaag geen storingen moeten zijn geweest, het was zonoveroten, de ventilator draaide bijna overtoeren bij wijze van.. (werkt niet op batterij, slechts alleen als de zon schijnt). Maar juist vandaag vielen de storingen enorm op. Vandaar ook dit topic, maar ik zal er morgen eens naar kijken en dan maar afwachten ;)
Door tjabine
Ik denk dat je helemaal geen storing hebt?
Ook bij mij in weatherlink zie je streepjes als het windstil is.
Op de console staat er dan een 0 km/hr in de win roos.
Als je helemaal geen ontvangst hebt van de windmeter staan er streepjes in de win roos.
Tenzij het natuurlijk bij je buiten erg hard waaid en er komt evengoed geen gegevens door.

Gr
Ron.
Door jango
Wilfred

Misschien eens de stekker van de windmeter uit de ISS nemen en opnieuw erin plaatsen( evnt. enkele malen herhalen)zodat hij goed contact maakt.
Dit kan mogelijk je probleem oplossen.

Grt. Jan
Door Wjans92
tjabine schrijft:
Ik denk dat je helemaal geen storing hebt?
Ook bij mij in weatherlink zie je streepjes als het windstil is.
Op de console staat er dan een 0 km/hr in de win roos.
Als je helemaal geen ontvangst hebt van de windmeter staan er streepjes in de win roos.
Tenzij het natuurlijk bij je buiten erg hard waaid en er komt evengoed geen gegevens door.

Gr
Ron.

Het is niet alleen bij windstil weer, ik weet zeker dat op het moment van wegvallen de windmeter draaide. De stekkertjes heb ik gecontroleerd (was het eerste waar ik aan dacht), maar dat heeft nog niet veel effect gegeven.

Gr
Wilfred