Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Adriaan
#22202
Ik heb ook mijn standaard WMR-200 meter van 1mm (veel te grote resolutie) kunnen terugbrengen naar 0,4 mm door middel van een goed passende trechter.

Het enige wat ik anders heb gedaan om dat het voor mij logischer lijkt is dat je niet de regen offset met 75% maar de tip grootte aanpast. Voor de aanpassing was het per tip van het bakje in de regenmeter 1mm erbij in WD. Nu heb ik dat op 0,44 gezet (heb formules gebruikt om dat uit te rekenen). En nu krijg ik prima regenmetingen met de aangepaste resolutie!

Het is maar een tip, die tip aanpassen! ;)
Door JPC
#22204
Dat had ik ook gewild, maar het tweede vakje bij "Rain Offset" kan ik, bij een Nexus, niet aanpassen. Dus bleef het percentage als enige over.
Door BeArt
#30335
Wat een goede ideeen toch allemaal op dit forum. Bedankt.

Heeft mij meteen aan het werk gezet want de gegevens wil ik toch ook nauwkeuriger hebben.
Dus mijn reserve regenmeter uit de kast getrokken en aan de verbouwing begonnen.
Eerst maar de verwarming inbouwen.
Inderdaad er is niet veel ruimte van binnen maar het kan net.
Hieronder de beschrijving van mijn uitwerking.

1. 2x bouten M3 gemonteerd in bodemplaat. Een langere en kortere.

2. 2x weerstand van 150 ohm 10W gemonteerd door solderen op de bouten.
Rechtstandig boven de roostertjes zodat tevens de luchtstroom goed opgang komt.
De wip gaat hier net langs maar is nooit in de buurt.
Door de draad aan de bovenzijde naar de korte bout te laten lopen voorkom je dat de soldering loslaat.

3. Een oude waterdichte trafo van 24 volt gebruikt. (Van buitenkerstverlichting)

4. Wat aluminium tape geplakt tegen het binnenzijde van de koker t.h.v. de weerstanden.
Dit om het huis nog extra te beschermen. Weerstanden zitten er niet ver vandaan.

Daarna de zaak aangesloten en in huis getest voor 12 uur.
Met de infrarood meter mat ik een max. temp van 45 graden bovenin de beker.
Dus dat lijkt te werken en de zaak wordt niet te heet. (Zeker straks buiten niet bij vorst)
Zie hieronder wat foto's ter verduidelijking.

Bijlagen
regenmeterverwarming.jpg
regenmeterverwarming.jpg (103.75 KiB) 2596 keer bekeken
Door BeArt
#30337
En toen de gevoeligheid terug brengen naar ong. 0,2mm ipv 0,7mm.
Hiervoor een grote trechter aangeschaft bij een grote automaterialenzaak.
Trechter meet 20cm en is redelijk flexibel en belangrijk is wit van kleur.

De grootte is eigelijk niet zo heel belangrijk want de je zal toch moeten gaan calibreren.

Dan de volgende acties uitvoeren:

1. Rand en tuit eraf zagen en passend maken voor de beker van de regenmeter.

2. Enige nadeel is dat de regenmeter van de Nexus zelf ovaal van vorm is
dus dien je met een verfafbrander de trechter te verwarmen en in een ovale vorm
te vervormen.
Zo sluit ie mooi aan op de rand van beker en zweeft ie net boven het bladrekje.
Bijkomend voordeel is dat het bladrekje zo ook niet kan wegwaaien.
Is me al eens overkomen.

3. Trechter vastzetten op de rand met tape zodat ie waterdicht is en er niet af waait.
Door deze montage kun je nog steeds het binnenwerk bereiken.

4. En dan de calibratie uitvoeren.
Heb hier de volgende methode voor bedacht.
Wacht op een regenachtige dag en plaats een maatbeker naast de regenmeter.
Na een dag weeg het opgevangen water (met digitale keukenweegschaal) en ga op basis van de omtrek van de maatbeker berekenen wat de regenhoeveelheid was.
Vergelijk dit met de uitlezing van het weerstation en stel de correctie in.
Zet sowieso voor de meting de correctie in je weersoftware al op de hier al eerder aangegeven waarde van -70% om foutieve waardes op deze website te voorkomen.

Met het laatste punt ben ik ook nog bezig en dient toch enige malen herhaald te worden om het naukeurig in te regelen.
Mijn enige vrees is dat met een wolkbreuk er zoveel water wordt opgevangen dat de wip het niet kan volgen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Mvrg Bart

Bijlagen
regenmetervkap.jpg
regenmetervkap.jpg (41.01 KiB) 2596 keer bekeken
Door JPC
#30342
JPC schrijft:
Dat had ik ook gewild, maar het tweede vakje bij "Rain Offset" kan ik, bij een Nexus, niet aanpassen. Dus bleef het percentage als enige over.

Ook bij de Nexus kun te tegenwoordig in procenten EN vermenigvuldigingsfactor corrigeren.
Door JPC
#30344
BeArt schrijft:
Mijn enige vrees is dat met een wolkbreuk er zoveel water wordt opgevangen dat de wip het niet kan volgen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Mvrg Bart


Ik werk nu al geruime tijd met een 0.2 mm resolutie. Ook toen er in een nacht/ochtend 73 mm viel is het goed verlopen. Ik controleer dat met een plastic regenmeter.
http://www.sysanalyser.com/Stationsinfo.html
Als je helemaal naar onder scrolt zie je hoe vol de regenmeter zat.
(Ook zie je mijn oplossing voor de 0.2 mm hier staan.)
De verwarming is ook nog iets wat ik wil proberen, maar ik heb geen reserve om op te experimenteren.
Door hanszzz
#30355
dat is een mooi systeem mark zoiets moet ik hier ook maar fabriceren

eerst de regenmeter even afwachten geeft wel geeft de mm in wd het wel door in mijn display niet vreemd anders moet ik nog omruilen
Door Willie
#30367
Prima idee maar nu heb ik een vraag.

Normaal meten we door alg-aanzeting en vuil in de wip bakjes altijd iets minder.
Vaak schoon maken kan dit verminderen.
Maar als door lichte vervuiling iets minder gemeten word hebben we dus een afwijkende meting.
Gaat de wip door vergroting van de opvang bak vaker op en neer! Is dan het totaal van de afwijking ook niet groter?
B.v. als we een afwijking hebben van 0,001 mm per wip.
Is dan de afwijking bij kalibrering op 0,2 mm in plaats van 0,7mm niet veel meer. (Factor 3,3333) van 0,0033333.
Als dit zo is ?? en er valt 1000 liter per jaar per vierkante meter volgens meting in de 0,7 versie is dit dus 1 liter minder gevallen per jaar. Maar bij de 0,2mm versie dan is dit maar 996,6666 liter per vierkante meter.Dus de afwijking groter!

SVP graag mijn berekening er onder uit nemen, om dat ik ook graag van 0,7 naar 0,2mm wil maar dan wel zo zuiver mogelijk.
Door BeArt
#30378
Interessante discussie en bedankt voor alle tips en het rekenprogramma.

Wat de stelling betreft over vervuiling in de bakjes het volgende:

Je mag er vanuit gaan dat beide bakjes vervuild zijn. Dus heft dat mijns inziens elkaar op.
Ik heb meteen even gekeken onder de kraan hoe snel de bakjes kantelen en geconstateerd dat deze kantelen als ze bijna vol zijn. Dus even opletten dat er niet al teveel vuil in zit. Want dan zou het kantelen bemoeilijkt worden.

Wat de afwijking betreft het volgende:
De berekende afwijking van 3,3 op 1000 liter is omgerekend 0,34%.
Lijkt me een zeer nette waarde die in de praktijk ben ik bang wel wat groter zal zijn.

Daarbij heeft de 0,2mm variant weer een ander voordeel.
Door het frequenter wippen is de misser van een halfvolle wip relatief kleiner.
Stel dat er gemiddeld 0,3mm achterblijft in een bakje na een regenperiode.
We kennen gemiddeld 200 dagen met regen per jaar. (>0,1mm volgens KNMI)
Stel dat bij de helft daarvan een droge dag volgt waarbij de achtergebleven hoeveelheid verdampt.
De meting wordt dan negatief beinvloed bij 100 x 0,3 is 30mm.
Dit is natuurlijk ook het geval bij de 0,2mm variant maar hier is de afwijking 100 x 0,9 = 9mm
De 0,2mm variant is dus 21mm zuiverder.

Maar het belangrijkste voordeel is toch de hogere nauwkeurigheid op dagniveau.
We herkennen het allemaal wel, een beetje regen en toch net geen meting.