Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door etab
#9752
Ik zie dat de stations om mij heen meestal een 1 a 1.5 graad onder mij zitten.
Ik heb de meter al een paar keer verplaatst maar hij houdt die hogere waarde.
Nu woon ik in een behoorlijk luwe plek en lekker op het zuidwesten.
Maar ik snap niet waarom het zoveel scheelt.
Meter hangt op 1 meter, met een pennetje vrij van een stenen muur.
En na 12.00 geen directe zon meer.

Iemand een idee
Door weerzoetermeer
#9756
Heb je misschien een foto van je opstelling?

Gr.
Thierry
Door wsp
#9760
Hallo,

Misschien dat de muur teveel opgewarmt wordt en dezxe uitstraalt naar de sensor.
Als je nu de sensor eens ergens anders hangt kun je dat bekijken of het zo is, is dit niet het geval dan denk ik dat de ruimte van je tuin helaas geen goede door stroming heeft van de lucht en daar de warmte goed blijft hangen.
Wat je ook zo kunnen doen, ik weet niet hoe het contact is met de omliggende station's, eventjes jouw station daar neer zzetten, kijken of dannog er verschil in zit, is daar ter plekke ook het verschil, dan zit er gewoon tem verschil in de sensoren, maar is wel een lastige klus, alles mee nemen, maar dan weet je het wel zeker.

Trouwnes is dat verschil altijd zo, ook bij koude en warme dagen, of is het bij jouw ook wel eens kouder of warmer dan de omliggende station's?
Door Eckie76
#9762
etab schrijft:
Ik zie dat de stations om mij heen meestal een 1 a 1.5 graad onder mij zitten.
Ik heb de meter al een paar keer verplaatst maar hij houdt die hogere waarde.
Nu woon ik in een behoorlijk luwe plek en lekker op het zuidwesten.
Maar ik snap niet waarom het zoveel scheelt.
Meter hangt op 1 meter, met een pennetje vrij van een stenen muur.
En na 12.00 geen directe zon meer.

Iemand een idee


In plaats van 1 meter moet je om te beginnen de sensor eens op 1,5 meter ( standaard ) hangen.
Door etab
#9763
Dank voor de reacties.

Ik heb de meter op 1, 1,5 en 2 meter gehad.
Bij de houten schutting en bij de stenen muur.
Hij zit los van de muur want ik heb er een pennetje van circa 6 cm aan gezet.
Ik ben altijd warmer nooit kouder.

Nu is het wel een luwe tuin. En is het zeker in de winter aan de kust vaak wat warmer door het zeewater.
En een enorme fabriek die Corus heet op 3 km afstand.

Maar ik zit nu op mijn werk en zie dat de meter nu 18 graden aangeeft in de zon. Dus denk nu dat er dus echt iets met de meter loos is.
Door Eckie76
#9766
etab schrijft:
Dank voor de reacties.

Ik heb de meter op 1, 1,5 en 2 meter gehad.
Bij de houten schutting en bij de stenen muur.
Hij zit los van de muur want ik heb er een pennetje van circa 6 cm aan gezet.
Ik ben altijd warmer nooit kouder.

Nu is het wel een luwe tuin. En is het zeker in de winter aan de kust vaak wat warmer door het zeewater.
En een enorme fabriek die Corus heet op 3 km afstand.

Maar ik zit nu op mijn werk en zie dat de meter nu 18 graden aangeeft in de zon. Dus denk nu dat er dus echt iets met de meter loos is.


Een sensor onbeschermd in de zon hangen is niet de bedoeling.
Zoals mijn voorgangers terecht opmerkten: een weerhut. De sensor moet in een geventileerde ruimte geplaatst worden, waar geen direct zonlicht OP de sensor kan schijnen.
Koop bij de Praxis 4 lameldeurtjes, schilder die wit, timmer er een soort hokje van, maak op de bovenkant een schuin aflopend dakje van MDF, ook witspuiten en klaar ben je al. Een bodem hoef je niet eens te maken. Door de ventilerende openingen heb je voldoende luchtdoorstroming. Onder de weerhut is kortgemaaid gras het beste als "ondergrond", maar zand is ook goed. Tegels of klinkers kunnen wel wat warmte uitstralen, maar ook dat is vrijwel verwaarloosbaar.
Probeer toch gewoon de 1,5 meter hoogte te respecteren.
Dat een fabriek op 3 km afstand je temperatuur zwaar beïnvloedt is onmogelijk. Het zal zo marginaal zijn, dat je je daar maar niet druk om moet maken.

Als je dat allemaal gedaan hebt vergelijk je de waarden nog maar eens.

Suc6!