Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Snarf2000
#42433
Heb net alle onderdelen voor de lightning detector binnen gekregen.
Dat was wel schrikken.

Wat is dat spul inniemini klein !!!
Een leuk roze zakje dichtgeseald met alle onderdeeltjes er in.

Binnenkort zal ik een fototje hier plaatsen met een meetlatje er bij.

Ik zie er nou al tegen op :laugh:

Frans
Door Snarf2000
#42434
Spannend vraagje !

Door mijn hele woning ligt utp kabel.
De twee middelste draden van een utp netwerk worden niet gebruikt.
De blauwe en de blauw-witte.

Als ik de usb connector in mijn pc steek en de uitgaande kabel op een hub of switch aansluit, dan zou ik toch in principe de 1-wire apparatuur overal in huis kunnen plaatsen?

Wie kan dit bevestigen, danwel tegenspreken?
(er vanuitgaande dat geen powerinjector is aangesloten op utp)

Frans
Door ws vreewijk
#42435
Hi Frans

je usb adapter is rj 11 je utp is rj 45 je zult een verloop moeten maken dan.

Let op welke de ground is en welke de data.

Wat je beschrijft zou moeten kunnen.

En je kan direct temp sensoren kunnen aansluiten zonder enige extra toevoegingen.

punt is je gaat dan paracitair draaien sommigen sensors hebben spanning nodig (de temp sensors niet) maar eenbarometer sneeuwhoogte sensor enz wel en dat zou je dan elders toe moeten voegen dat kan zonder probleem een power injector gaat natuurlijk niet zoals jij het wil gaan doen want je wil je utp blijven gebruiken toch.

Bij mij draaid het op rj 11
mvr gr Chris
Door jorissynaeve
#42436
Temperatuursensoren kunnen dacht ik inderdaad zoals Chris zegt op de Data-draad (DQ) en ground (GND) aangesloten worden en dus heb je maar 2 kabels nodig. Wat de interferentie op de data-kabel is in samenwerking met jouw netwerk weet ik niet.
Echter al de rest van de sensoren hebben externe voeding (5V of 12V nodig). Daar zal je iets moeten op vinden. Ofwel gebruik je een power-injector maar je kan dacht ik maar 1 power-injector op het systeem draaien. Anders moet je zelf iets in elkaar solderen dat pas aan de sensor zelf de stroom toe voegt (lijkt mij niet zo heel moeilijk te verwezelijken).
1-wire is zeer simpel eigenlijk en op deze website staat alles mooi uitgelegd: http://www.hobby-boards.com/catalog/howto_contents.php
Door BeArt
#42459
Frans,

bedenk wel dat Gigabit netwerk alle 8 aders gebruikt.
Als je ongebruikte aders ergens anders voor gaat gebruiken blijf je beperkt tot 100mbit over je netwerk.
Door Snarf2000
#42460
Dank heren.

Ik had in gedachten ergens de 1-wire af te tappen van het utp netwerk en daar met 2 draden verder te gaan.
Daar kan ik ook weer de power injector aankoppelen en met 4 draden verder gaan.
Zo blijft de spanning op het 1-wire netwerk en kan het nooit op het normale netwerk komen.
Dus van 8 naar 2 en van 2 naar 4.
Nu hopen dat het signaal ook door routers, switches en of hubjes gaat.

Betreffende gigabit: Mijn switch is 100 Mb.
Dus snelheidsverlies zal ik niet hebben.

Vanmiddag ga ik aan de slag met de lightning detector om deze in elkaar te solderen.
Kijk er al naar uit voor de eerste resultaten.

Slaap lekker.

Frans
Door ws vreewijk
#42465
Succes Frans,met de bouw.

Als je de verbinding gaat testen zou ik eerst ff een temp sensor testen als ik jou was als je die verkeerd zou aansluiten is er niks aan de hand er gaat niets stuk ,met je bliksem detector weet ik dat zo net nog niet.

gr Chris
Door Snarf2000
#42471
Bedankt voor de tip Chris.
Alleen heb ik nog geen temperatuur sensors.

Die komen bij de volgende levering :)

Ga het eerst wel volgens de gangabare manier aansluiten.
Wordt vervolgt.

Frans
Door Snarf2000
#42474
Ik vertelde eerder:
Wat is dat spul inniemini klein !!!


Hieronder een fototje van de onderdelen die bij de PCB geleverd werden .

Frans
.
Bijlagen
components.jpg
components.jpg (34.07 KiB) 2003 keer bekeken
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17