Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Snarf2000
#45318
Nog een tip die ik je geven kan.
Probeer een nieuw / ander kabeltje tussen de adapter en de detector.

Nou ga ik gokken wat ik toen had met die dingen, ik weet het niet meer, maar volgens mij was het zo.

Ik had een rj11-rj11 telefoonkabeltje er tussen.
Dat werkte niet.
Toen een RJ45-RJ11 kabeltje gemaakt.
Werkte ook niet.
Als laatste een nieuwe rj45 er op gekrimpt, maar toen de draden omgedraaid.
Toen had ik beeld.

Frans
Door ws vreewijk
#45322
Ja wat ik denk is het volgende:

De detector id word herkend,dan kan er toch op het detector gedeelte iets niet goed zitten (lijkt me sterk als je precies hebt gewerkt)hoewel ik dat niet verwacht,dus wat over blijft:

Waether display daar heb ik in het begin ook even mee gevochten Willy ws Weijghen ook Frans ook dus ik denk dat je er even doorheen moet ga alle stappen in weatherdisplay nog eens door.

Let wel op als de detector eenmaal loopt met het bekende scherm dan gaat de tijd pas na een poosje mee lopen de strikes die je dmv een aansteker maakt duurd een minuut voor ze zichtbaar worden in weather display.

Bij Frans was het helemaal ff puzzlelen maar ineens werkte het.

Succes anders ff samen door de settings heen lopen zie pm

gr Chris

ps let op met bestaande rj11 kabels zit vaak een cross over in verwerkt dus dan wisselen de draadjes kijk ook uit met sommige splitters die hebben dat ook.

Dus denk je hee ik heb nog een rj11 kabel liggenom ff te verlengen fout je gaat geheid de mist in zelf maken recht toe recht aan of ff laten maken in zo'n winkeltje

Ik denk dat dit bij jou niet het geval is omdatje id word herkent maar meld het toch even.
Door Snarf2000
#45323
Het blijft soms een pittig verhaal om het aan het werk te krijgen.
Niemand slaagt er in 1 keer in.
Niet opgeven, maar stug volhouden.

Bij mij wil btw WD niet elke 5 minuten uploaden.
Zo heb je altijd wat.

Hobby kost tijd !

Frans
Door teesee64
#45325
Bedankt voor het meedenken, waardeer dit enorm!!

Weer verder gegaan met proberen en nog steeds geen resultaat.
begin nu toch sterk te vermoeden dat er iets stuk is.

Heb nu een kabel gemaakt met aan de adapter kant een telefoon stekker en de andere kant de draadjes rechtstreeks op de print gesoldeerd. Geen resultaat.

De batterij vervangen door een andere, geen resultaat.

Toen raakte ik per ongeluk de chip (DS2423) aan met mijn vinger en opeens schoot de teller omhoog naar 801. Dus ik dacht dat de aarde dan toch een probleem is, maar wat ik verder ook doe, het heeft geen resultaat. Alleen als ik de behuizing van de DS2423 aanraak, dan schiet de teller omhoog.

De hele print vervolgens doorgemeten en nergens kortsluiting. (logisch lijkt mij, anders zou de detector ook niet herkent worden)

Ik test nu niet meer met WD, om zeker te zijn dat WD het probleem niet is. Ik gebruik LogTemp en onewire viewer omdat ik zeker weet dat die software het probleem niet kan zijn.

Heb nu maar een mailtje gestuurd aan Hobbyboards. Zal wel even duren voor ik reactie erop krijg (tijdsverschil). Dus nu even afwachten.

Groet,
Theo
Door Roelof
#45326
teesee64 schrijft:

Toen raakte ik per ongeluk de chip (DS2423) aan met mijn vinger en opeens schoot de teller omhoog naar 801. Dus ik dacht dat de aarde dan toch een probleem is, maar wat ik verder ook doe, het heeft geen resultaat. Alleen als ik de behuizing van de DS2423 aanraak, dan schiet de teller omhoog.



Ik zou toch de solderingen op de print nog eens nalopen(eventueel met een vergrootglas). En dan vooral die van de ds2423. Wanneer ik je verhaal zo lees zou er wel eens een losse verbinding in kunnen zitten.

Roelof
Door teesee64
#45327
Roelof schrijft:
teesee64 schrijft:

Toen raakte ik per ongeluk de chip (DS2423) aan met mijn vinger en opeens schoot de teller omhoog naar 801. Dus ik dacht dat de aarde dan toch een probleem is, maar wat ik verder ook doe, het heeft geen resultaat. Alleen als ik de behuizing van de DS2423 aanraak, dan schiet de teller omhoog.



Ik zou toch de solderingen op de print nog eens nalopen(eventueel met een vergrootglas). En dan vooral die van de ds2423. Wanneer ik je verhaal zo lees zou er wel eens een losse verbinding in kunnen zitten.

Roelof


Daar dacht ik zojuist ook aan en heb voor de zekerheid ook dat nagemeten en dat zit wel goed. Wanneer ik de ds2423 aanraak met een (geisoleerd) stukje plastic dan telt de counter niet. Dus is het niet zo dat wanneer ik erop druk dat hij het dan wel doet.
Alleen als ik mijn vinger erop leg, dan telt hij wel.

Als hij niet goed gesoldeerd zou zitten, zou het 1-wire netwerk de chip ook niet herkennen, lijk mij.

Groet,
Theo
Door Roelof
#45329
Wanneer ik het schema bekijk zit er voor de ds2423 een optocopler u2. Is het mogelijk dat deze verkeerd om is gemonteerd of kan dit maar in een stand. Wanneer hij verkeerd om zit geeft hij nl. geen signaal door.

Roelof
Door Roelof
#45332
teesee64 schrijft:
Streepje op U2 zit gelijk met streepje op de print, is dit goed?

Groet,
Theo


Dan zou je zeggen dat dit goed moet zitten.Toch denk ik dat het in de print zit in het gedeelte voor de ds2423.Alle onderdelen nog eens goed nalopen op juist plaatsing.
Diode d2 en de transistoren t1 en t2.

Ik heb zelf geen detector maar probeer aan de hand van het schema mee te denken.
Heb wel ervaring met elektronica

roelof
Door teesee64
#45334
Bedankt voor het meedenken!

Ik weet 100% zeker dat alle onderdelen op de juiste plaats en in de juiste positie zitten. Dit inmiddels goed gecontroleerd. Het enige waar ik me zorgen om maak is dat ik bij de print 2 transistoren geleverd heb gekregen van andere type dan wat in de constructie handleiding staat.

In de handleiding staat dat beide type IAM moeten zijn en ik heb type 1AK of IAK (ka het niet goed lezen)

Zal ff een foto toevoegen van de print......

Groet,
Theo

Draadjes zitten erop omdat ik dacht dat de stekker een probleem was.
Bijlagen
CIMG7397_1.jpg
CIMG7397_1.jpg (113.25 KiB) 2799 keer bekeken
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7