Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Bernez
baroman schrijft:
... Ja dat is precies wat ik bedoel, maar de beugels heb je al?

Groeten Ronnie..:dry:

Nee, die heb ik nog niet, maar kan ze kopen. Die dingen zijn niet zo duur.
Ik zou evt. een buis van 4 mt kunnen gebruiken. 2 mt boven de nok en 2 meter op de gevel met 3 klemmen.
Nog een vraagje: Moet z n buis geaard worden en zo ja, hoe dan ?

Bernez
Door baroman
Bernez schrijft:
baroman schrijft:

Ik zou evt. een buis van 4 mt kunnen gebruiken. 2 mt boven de nok en 2 meter op de gevel met 3 klemmen.

Bernez

Nee, bang voor blikseminslag? nee joh heb ik ook niet.
Dus 4 mtr buis Rond 30 mm?

Ronnie..
Door Loek
In plaats van op het dak kun je een hoge uitschuifmast gebruiken. Ik heb er een tegen een tuinmuur gemonteerd. Uitgeswchoven lengte is 11 meter. Voordeel is dat je de mast snel kunt inschuiven en overal bij kunt. Ik het de anemometer aan een gebogen aluminium buisje gemonteerd en deze in de top van de mast geklemd. De kabel loopt netjes door de mast. Tuien is niet per se nodig maar ik heb toch een paar nylon touwjes ( 1 mm dik is genoeg) gebruikt.
Ik heb deze mast aangeschaft bij www.Elektrodump.nl. Hij bestaat uit 7 segmenten en weegt maar 10 kg. Onder 65 mm dik en boven 22 mm. De prijs is daar € 195.-. Ik had er ook twee klemmen bijgekocht en deze met keilboutjes aan de muur gezet.
Door tinuz97
Loek schrijft:
In plaats van op het dak kun je een hoge uitschuifmast gebruiken. Ik heb er een tegen een tuinmuur gemonteerd. Uitgeswchoven lengte is 11 meter. Voordeel is dat je de mast snel kunt inschuiven en overal bij kunt. Ik het de anemometer aan een gebogen aluminium buisje gemonteerd en deze in de top van de mast geklemd. De kabel loopt netjes door de mast. Tuien is niet per se nodig maar ik heb toch een paar nylon touwjes ( 1 mm dik is genoeg) gebruikt.
Ik heb deze mast aangeschaft bij www.Elektrodump.nl. Hij bestaat uit 7 segmenten en weegt maar 10 kg. Onder 65 mm dik en boven 22 mm. De prijs is daar € 195.-. Ik had er ook twee klemmen bijgekocht en deze met keilboutjes aan de muur gezet.

Dat moet toch op en neer zwiepen als een gek?
Zit ik niet op te wachten,denk dat dan meer afwijking geeft als niet alleen de cups,maar heel de windmeter op en neer zwiept.
Of zwiept hij niet bij hevige wind?
Door baroman
tinuz97 schrijft:
Loek schrijft:

Dat moet toch op en neer zwiepen als een gek?
Zit ik niet op te wachten,denk dat dan meer afwijking geeft als niet alleen de cups,maar heel de windmeter op en neer zwiept.
Of zwiept hij niet bij hevige wind?

Ha die Martijn

Nee, dat valt nog wel mee het heen en weer zwiepen van de mast ik heb 38 mm rond en de wanddikte is 3 mm.
Hij steekt door het dak met een dakdoorvoer en ik heb er een rokje aangelast zodat er geen regen naar binnen kan lopen.
De mast zit vast met drie beugels op zolder alleen om stabieliteit te krijgen en dit is aardig gelukt, ja je moet geen 3 mtr boven het dak uitsteken maar 2 mtr is zat te doen.
Ja het is voor mij makkelijk praten ik werk in de RVS en kan dit zo uitproberen maar Martijn het zwiepen valt reuze mee.

Tot morgen ik ga offline

Ronnie..
Door Bernez
baroman schrijft:
Bernez schrijft:
baroman schrijft:

Bernez

Nee, bang voor blikseminslag? nee joh heb ik ook niet.
Dus 4 mtr buis Rond 30 mm?

Ronnie..

OK, informeer maar hoeveel het zou kosten (incl. verzendkosten). Als ik t zou moeten ophalen, dan ben ik zoveel kwijt aan benzine dat ik goedkoper uit ben om een buis hier in Kampen te halen. ;)
- Buis van 4mt
- Diameter +/- 38mm
- Met een gat waar een RJ45 stekker zou passen ca. 10cm onder de top.

Alvast bedankt,

Bernez
Door janhoogenboom
Hoi,

Ik heb zelf simpelweg verwarmingsbuis gebruikt uit de bouwmarkt. Eerst een van 3 meter, nu een van 6 meter. Is goedkoop en simpel. Wel tuidraden moeten gebruiken, want verwarmingsbuis is niet sterk genoeg om zelf op die hoogte stabiel te blijven.

Groeten, Jan.
Door tinuz97
janhoogenboom schrijft:
Hoi,

Ik heb zelf simpelweg verwarmingsbuis gebruikt uit de bouwmarkt. Eerst een van 3 meter, nu een van 6 meter. Is goedkoop en simpel. Wel tuidraden moeten gebruiken, want verwarmingsbuis is niet sterk genoeg om zelf op die hoogte stabiel te blijven.

Groeten, Jan.

Kan je een keer een foto plaatsen?
Ben benieuwd namelijk :silly:
Door reitsma1960
janhoogenboom schrijft:
Hoi,

Groeten, Jan.

Zo heb ik het momenteel ook. totaal 6m dus. Ik heb halverwege een extra buis met klemmen gemonteerd zodat hij zelfs zonder tuidraden stabiel is.
Ik ga overigens deze zomer voor de uitschuifmast waar Loek over schrijft. 11 meter, dat lijkt me wat.

Oebel