Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jacg
Naar aanleiding van een webcamthread waarin de cam van terena.org besproken wordt heb ik besloten om ook een megapixel webcam aan te schaffen, een P1344 Day&Night cam van Axis. Max resolutie 1280x800 in 16:10 formaat.

Op mijn pc heb ik Wowza media server geinstalleerd, een mediaserver die de stream van de Axis relayed naar een flash stream voor het web. Dit houdt in dat de eerste bezoeker een stream aanvraagt en dat er dan dus pas wordt gestreamed, niet eerder. Een tweede bezoeker lift gewoon mee met de eerste. Vandaar is het dus ook mogelijk HD te streamen zonder extreem veel bandbreedte te gebruiken.

Op de website heb ik Jwplayer, beschikbaar als Joomla module, geinstalleerd.

Het mooie van deze oplossing is dat het niet uitmaakt welke client je op je site krijgt, IE, Firefox, Chrome etc. Elke browser die maar flash kan afspelen is voldoende.

De stream heb ik iets kleiner gemaakt, 800x500 omdat de module anders buiten mijn template viel.
Door Luc
Ziet er mooi uit hoor. Er kwam een auto voorbij en die zag je gewoon vloeiend rijden.

Is de software daarvoor open source? Draait die op Windows of Linux? Heb je een link naar de software?

Gr,
Luc
Door jacg
De software is niet open source, de versie de je gratis mag gebruiken is tot 10 concurrent connections. Software draait onder java dus is beschikbaar voor vele operating systems. Windows, OSX en Linux/Unix.

Een linkje naar de software:

http://www.wowzamedia.com
Door AenG
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Ik ben ook al een tijdje bezig om mij in te lezen in deze materie voor de aanschaf van een nieuwe H.264 webcam. Naar wat ik gelezen heb zijn er nog 2 andere alternatieven; RED5 wat gratis is, en Adobe flash media server.

Heb je daar ook ervaring mee Jacco?

ps. ik heb gelijk een linkje op mijn website gezet naar je webcam. Dus niet de url wijzigen:)

http://www.hetweerinboskamp.nl/index.ph ... -nederland

gr Geert
Door jacg
Geert,

Ben begonnen met Red5 omdat het inderdaad gratis is, ik heb er een halve dag mee gestoeid, en het daarna opgegeven. Er is gewoonweg veel te weinig documentatie voor. Je hebt zoveel soorten streaming, je kunt bijv. ook een flv bestand op je website dumpen en die streamen etc. Ik wilde een rtsp stream relayen en daar vond ik dus niets over.

Adobe kost $4500,- dus die viel bij mij zeker af.

Ben nu begonnen met de gratis development versie van Wowza, een volledige versie kost $900,-, een fractie dus van adobe. Ze hebben zeer uitgebreide documentatie en een goed forum, alhoewel het wel even puzzelen is om alles aan de praat te krijgen.

Let er wel op dat je inderdaad een H.264 cam neemt, MPEG4 werkt alleen als het MPEG4-10 is, heel veel goedkope (chinese) cams gebruiken MPEG4-2, en daar kun je met de media servers niets mee.

Succes met de aanschaf.
Door AenG
jacg schrijft:
Site wordt gewoon gehost.

En wat voor pc gebruik je voor wowza?
Door jacg
Een PIII 733 met 512 Mb geheugen, voor zo'n enkele stream is dit geen enkel probleem.
Is zeer resource friendly.
Door AenG
jacg schrijft:
Een PIII 733 met 512 Mb geheugen, voor zo'n enkele stream is dit geen enkel probleem.
Is zeer resource friendly.

Ik heb net eens 10 streams proberen te openen, maar dat werkt echt prima. Op alle streams liep het beeld probleemloos door.
Alleen bij de 11e stream kreeg ik de melding dat je een licentie moet kopen.

Jij gaat voorlopig met de gratis versie werken?

Bijlagen
license.JPG
license.JPG (9.99 KiB) 4002 keer bekeken