Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Bernez
Hallo,

Gezien dat ik een transmitter gevonden heb, kan de Davis windmeter op/boven het dak geplaatst worden. Alleen, heb ik geen verstand van masten. :blush:
Dit is de situatieschets:

[img]http://www.ollivier.nl/images/gifs/mast.gif[/img]

- Wat voor materiaal kan ik gebruiken voor die mast/buis?
- Wat voor diameter moet/kan die buis zijn ?
- Hoe lang moet het stuk op de gevel zijn (voor de stabiliteit) ?
Het liefst gebruik ik geen tuigdraden.

Alvast bedankt voor jullie adviezen,
Bijlagen
mast.gif
mast.gif (4.3 KiB) 4116 keer bekeken
Door Mike
Mocht je een schoorsteen hebben dan zou ik hem daaraan bevestigen d.m.v klembanden die je om de schoorsteen heen klemt en daar een ijzeren pijp met je windmeter aanvast maakt.

Heb je een gevel vrij dan zul je 2 muurbeugels moeten vastmaken, ik weet niet of je huur of een koopwoning hebt en of je dit dan ook zomaar mag vastmaken i.v.m. horizonvervuiling/bouwvergunning.

Over het stuk op de gevel? hoe verder uit elkaar hoe stabieler, ik zou toch bij een lente van 2,5 meter (boven het dak uit) zeker 1 meter onder het dak gebruiken (liefst langer), let wel dat hoe hoger hoe meer beweging je kan krijgen in je steigerpijp met wind/storm.

Ook zijn er manieren om een mastje binnen in huis aan je gevel vast te maken maar dan moet je door je dak.

Het mooist is aan een schoorsteen met stalen klembanden, hoef je niks te boren enzo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten, Mike.
Door SpeedyGJ
Schoorsteen is wel erg makkelijk zelf had ik 2 gaten geboord, buis en buit en klaar is kees daarvoor heb ik geen beugels voor nodig hoewel dat natuurlijk wel stuk makkelijker is.

Je zou gewoon een aluminium buis kunnen halen. In de tijd dat ik nog in Dokkum woonde had ik ook geen schoorsteen, na lang denken toch maar een gat in het dak gemaakt om op deze manier goed te kunnen meten, let wel dat ik alles wel met kabels had vast gemaakt maar dat wil jij dus niet.

Beste manier is dan indien het lukt de buis tegen een muur aan klemmen en dan zo door het dak heen, gezien ik niet weer waar je zolder raampje precies ziet kan dit een lastige klus worden, let ook op eventuele lekkage die hierbij kan ontstaan maar hier zijn dan wel weer oplossingen voor, hangt natuurlijk ook vanaf hoe vaak je het dak op wilt en of je het wel durft, want ja niet iedereen is een dakheld :D

2 meter boven het NOK van het dak zou genoeg moeten zijn, hoger is beter maar dan krijg je last van schommeling. Vergeet niet een extra meter onderaan te houden, dan wordt het gewicht beter verdeelt en krijg je minder beweging.

Succes!
Door Bernez
Dank voor jullie adviezen.
Ik heb geen schoorsteen om het vast te maken en wil ook niet door het dak boren.
Wel een dakkapel maar die zit te laag. Ik zou een nog langere buis nodig moeten hebben.
Niet op de tekening te zien, maar ik heb wel een deur met franse balkon op de eerste verdieping ongeveer onder het nok. Het gevel is vanaf de eerste verdieping bekleed met cederhout planken. Boven de deur zou de transmitter dan komen te staan. Dan hoef ik niet op dak om de batterij te verwisselen. Ik heb nl. wel hoogtevrees :blush:
Maar geen probleem, ik vind wel iemand die het voor mij wil doen. ;)
Dus, tot nu toe, heb ik een buis van ca. 3mt nodig.
Maar welke diameter en material (staal, alu) ?
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Bernez,

Misschien een idee om een uitschuifbare telescoop mast neer te zetten.

Dan kan je er ook makkelijk bij als er iets met de anemometer aan de hand is.

Ik heb hier ook zo,n mast van 3 x 2 meter uitschuifbaar, maar helaas komt ie bij mij niet boven het huis uit en mis ik ook altijd de oosten woind zoals nu weer het geval is.

Maar ja, je kunt niet alles hebben maar misschien een idee.

Groet Martijn

ik wilde er een foto bijdoen maar de foto is te groot om hier neer te zetten,en ik zal niet weten hoe ik fe foto kleiner krijg zodat ik hem hier kan plaatsen , jammer maar helaas.
Door baroman
Bernez schrijft:
Ik heb geen schoorsteen om het vast te maken en wil ook niet door het dak boren.
Wel een dakkapel maar die zit te laag. Ik zou een nog langere buis nodig moeten hebben.
Niet op de tekening te zien, maar ik heb wel een deur met franse balkon op de eerste verdieping ongeveer onder het nok. Het gevel is vanaf de eerste verdieping bekleed met cederhout planken. Boven de deur zou de transmitter dan komen te staan. Dan hoef ik niet op dak om de batterij te verwisselen. Ik heb nl. wel hoogtevrees :blush:

Het beste kun je RVS nemen Roestvaststaal, je kunt aan je windmeter zien wat voor buis er in of door kan.
Ik werk in de rvs dus als je een buisjs hebben moet geef dan even de maten door.

Groeten Ronnie..:P
Door Bernez
De Davis anemometer wordt bevestigd door een U klem en kan een buis hebben van ca. 50mm. Maar 50mm lijk me een beetje overkill, of niet ?
Wat zou een RVS buis van 3mt bij jou kosten, Ronnie ???
Door tinuz97
baroman schrijft:
Bernez schrijft:

Het beste kun je RVS nemen Roestvaststaal, je kunt aan je windmeter zien wat voor buis er in of door kan.
Ik werk in de rvs dus als je een buisjs hebben moet geef dan even de maten door.

Groeten Ronnie..:P

Metertje of 11,kan dat ook :whistle:
Door baroman
Bernez schrijft:
De Davis anemometer wordt bevestigd door een U klem en kan een buis hebben van ca. 50mm. Maar 50mm lijk me een beetje overkill, of niet ?
Wat zou een RVS buis van 3mt bij jou kosten, Ronnie ???

Dit zou ik even na moeten vragen op het werk, kijk ook even op mijn site in instrumenten/ windmeter.
Je moet zelf even kijken wat je nodig hebt en wat je er in de toekomst nog aan gaat hangen.
Ook de beugels heb ik zelf gemaakt dus maak even een tekening en dit kost de wereld niet, wij weeridioten helpen elkaar wel.;)

Groeten Ronnie..