Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#46199
Er beginnen meer en meer aanhangers van 1-wire te komen hier op het forum (en daarbuiten). Dit is ook logisch, dit low-cost systeem is oneindig uitbreidbaar met goedkope en precieze sensoren. Zo zijn onderandere onweerdetectie, regendetectie en sneeuwsensor enkele hiervan.

Al deze sensoren werken via een analoog signaal (een waarde tussen 0-5V). Echter bestaan er nog meer sensoren die een digitaal signaal leveren. Tot voorheen heb ik nog geen 1-wire chip gevonden die in staat was een digitaal signaal uit te lezen en om te zetten naar 1-wire protocol.
Maanden heb ik er mijn hoofd over gebroken tot ik een ingeving had: laten we een microchip (µC) programmeren zodat die een digitale sensor kan inlezen en omzetten naar 1-wire protocol. Op die manier maak je een microchip een 1-wire-slave (zoals de meeste 1-wire-chips zijn (ds18xx, ds24xx..).

Op internet heb ik dan zitten rondsnuffelen en heb ik mij wat verdiept in het programmeren van µC en sinds gisteren heb ik een microchip zichtbaar kunnen maken voor mijn 1-wire systeem!

Dit biedt natuurlijk naast standaard-1-wire chips een waaier aan nieuwe mogelijke sensoren!
De eerste wat ik ga proberen koppelen zal een non-contact-IR thermometer zijn. Deze kan met een redelijk grote nauwkeurigheid de omgevingstemperatuur en wolk-temperatuur meten waardoor een een redelijk nauwkeurige cloud-sensor krijgt.

Meer info volgt :)
Door tuinmantom
#47449
Joris,
Ik ben zelf bezig met het van de opstart van een weerstation.
Die 1-wire zegt me ook wel wat. Ik ben niet vies van wat solderen en programmeren.

Hoe snel kan je die sensoren eigenlijk uitlezen? Vooral voor wind kan dat interessant zijn om heel snel (1x sec) te kunnen lezen tijdens een storm bvb.

Bliksemdetectie zou ik ook heel graag willen. Maar ik ben eerst aan het zien of het mogelijk zou zijn om in de blitzortung community te geraken, dan heb je namelijk erg nauwkeurige locatie van blikseminslagen (ipv enkel het aantal).

(ps. heb je ook een mail gestuurd)

mvg
Tom
Door jorissynaeve
#47473
Om terug te komen op zelf gemaakte 1-wire sensoren die zelf dmv een PIC geprogrammeerd zijn: het is na veel zwoegen gelukt om een digitale sensor in te lezen in mijn pic, deze sensorwaarden te verwerken om deze door te geven in het 1-wire systeem.
Voordeel is nu dat er echt geen limiet meer staat op het 1-wire systeem. Daar waar je vroeger min of meer beperkt was in temperatuursensoren en sensoren die een lineaire spanning (analoge sensors) geven als waarden, kan nu ook digitale sensoren in een 1-wire systeem gekoppeld worden.

Indien mijn eerste 1-wire sensor volledig klaar is (nu enkel op een testboard die redelijk wat storing geeft voor digitale signalen) laat ik meer weten en hoor ik of er interesse is hierin.
Mijn eerste sensor zal immers een IR-thermometer zijn, zodat gedetecteerd wordt of er al dan niet wolken in de lucht hangen (vgl met solar-in-a-jar maar vermoedelijk nauwkeuriger).
Door walberg
#48637
Joris, ook ik heb wel interesse. Ben wel (hardware) technisch dus solderen op printen etc alleen op softwarematisch niveau ben ik een nitwit.
Door jorissynaeve
#48638
De stabiliteit van de chip laat momenteel nog de wensen over. Waarschijnlijk zit er nog ergens een timing-foutje in de code. Door de instabiliteit van deze chip wordt het gehele systeem instabiel dus momenteel kan ik dit nog niet vrijgeven.

Indien je naar de topic "1-wire wireless" kijkt zie je dat ik bezig ben om het gehele systeem wireless te maken. Op deze wireless module zal ik ook een eigen protocol zetten waardoor self-made sensoren makkelijk kunnen gemaakt worden en je dus niet de 1-wire code nodig hebt. Natuurlijk kan ik dit ook uitbreiden naar een nieuw wireless systeem.
Momenteel gebruik ik mijn eigen protocol op een self-made IR-temperatuur sensor (prototype).