Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
DEEL1 (de installatie)

Voordat ik de cam ging inbouwen heb ik deze nog getest zonder behuizing.
De cam achter dubbelglas plaatsen is geen optie. De beeldkwaliteit loopt hierdoor zeer sterk achteruit. Achter enkel glas zal geen probleem zijn omdat in de buitenbehuizing ook een glazen venstertje zit.

Er is nog contact geweest met de leverancier van de behuizing om meer informatie te krijgen over de ideale montageplek. In principe maakte het niet zoveel uit. De behuizing is waterdicht (ip65), en mag gerust nat worden. Alleen heb je dan wel last van druppels op je lens. En bij extreme kou kon er eventueel wat condens onstaan. Ik heb gekozen voor een beschutte plek waar de cam nauwelijks nat wordt.
(bij ip66 mag je de behuizing onderdompelen)

Het inbouwen ging prima, alleen moest ik natuurlijk de voedingskabel verlengen. Daarom dat kroonsteentje in de behuizing.

[img]http://www.hetweerinboskamp.nl/hetweeractueel/axis207-1.jpg[/img]

Daarna een ideale plek zoeken, en dat valt niet mee. De cam heeft een lens zonder zoom mogelijkehden. Je moet dus oppassen dat je niet alle buren op internet zet!
Een kabeldoorvoer via de spouw was natuurlijk ideaal, maar lukt mij ook dit keer niet. Dus maar weer een kabelgootje gemaakt voor de utp- en voedingskabel. Op de foto is te zien dat de beugel nogal laag zit. Als ik dit niet zou doen dan heb ik de hele oversteek van het dak in beeld. Alles op de kop zetten heb ik ook nog overwogen, want het beeld is 180 graden te draaien. Maar dat gaat dus niet omdat er een kabeldoorvoer onder in de behuizing zit. Deze is zo groot (1.5 cm) dat bij een stevige bui het gaat inregenen.

[img]http://www.hetweerinboskamp.nl/hetweeractueel/axis207-2.jpg[/img]

Binnenkort DEEL2 (de configuratie)
Door AenG
DEEL2 (de configuratie)

Voordat je de cam gaat configureren moet je jezelf eerst afvragen wat voor soort beelden je op de site wil zetten. Je hebt namelijk nogal wat mogelijkheden.

- bewegende beelden met een snelheid van 1-30 fps (frames per second)
- een actueel stilstaand beeld
- een actueel stilstaand beeld met een verversing die je zelf kan instellen.
- de grote van het beeld (hoe groter, hoe meer bandbreedte)

Om nu te kunnen bepalen welke instelling ideaal zijn voor jouw soort verbinding bestaat er de Axis Design Tool. Met dit tooltje kun je eenvoudig bepalen hoeveel bandbreedte je kwijt bent met een bepaalde cam-instelling.

[img]http://www.hetweerinboskamp.nl/hetweeractueel/axis tool.jpg[/img]

De beelden op je site plaatsen is heel simpel. In de firmware van de cam zit een optie om automatisch (volgens de huidige instellingen) de code te laten generen die je nodig hebt.
De code kun je dan kopiëren en plakken naar je site op de plek waar de beelden moeten komen. En dat ging inderdaad heel simpel!
Wat ook mogelijk is om gelijk het ip-adres op geven van de camera, maar dan heb je wel een standaard layout.

Binnenkort DEEL3 (ervaringen met oa. de beeldkwaliteit)
Door schilper
Als ik je een advies mag geven verander dan de optie "kroonsteentje"
Dit gaat in de toekomst problemen geven vocht/condens versus kroonsteen.
Solderen en een stukje krimpkous er omheen en je sluit storingen in de toekomst uit.

Gr.Harold
Door AenG
Dat is een goede tip harold. Ik ga het vanmiddag, als het weer meezit, gelijk aanpassen.

geert
Door AenG
Na veel wikken en wegen heb ik vanmiddag besloten de cam te verplaatsen.

- Onze voortuin was helemaal in beeld. En ik wil niet dat iedereen kan meegenieten als ik het gras aan het maaien ben.
- Twee woningen kreeg ik maar niet uit beeld, en daar waren de buren vast niet blij mee.
- De cam viel nogal op vanaf de weg.

Ik ben toch een tijdje mee bezig geweest om de cam netjes te monteren, om maar niet te praten over die gaten in de muur :(.
Om nu te voorkomen dat ik dezelfde fout nog eens maak, heb ik het volgende gedaan.
Aan de cam heb ik een hele lange utp- en stroomkabel gezet. Deze heb ik aangesloten aan het netwerk zodat ik de cam met een laptop kon benaderen. Nu moest mijn wederhelft in aktie komen, want ik kan dit niet alleen. Ik met de camera rond het huis, trapje op, ladder op etc, terwijl de ander het beeld in de gaten houdt. Op een gegeven moment vind je de ideale stek, en die was toevallig ook nog op het NO gericht. Het voordeel hiervan is dat je nooit last van de zon hebt die in je lens schijnt.

Dus deze week weer druk met het verplaatsen.

Wordt vervolgd.
Door wsp
Hallo Geert,

Je hebt het er maar druk mee ;-)
Dat is ook de reden waarom ik een PTZ camera heb gepakt, dan ben je van de plaats probleem af en kun je hem multifunctioneel toepassen, daar waar ik wil en hoef ik niet naar buiten.

Dat van de vocht blijf ik wel een belangrijk iets vinden, ben bang dat dit met de tijd mis gaat metr de 207. Ik kan het bij het verkeerde eind hebben, maar de behuizing wat je hebt is eigenlijk een binnen behuizing, ook wel water dicht dat wel, maar vocht komt niet alleen door regen erop.

Zelf heb ik ook getest met een sitecom cam, ook buiten behuizing zonder verwarming. Helaas is deze na 2 jaar stuk gegaan en inderdaad kroonsteentje verroest en de cam zelf op de printplaat ook helemaal aangeslagen.
Is toch zonde van het geld als een cam stuk gaat.

Maar goed, de leverancier waar je hem gekocht hebt zal het wel moeten weten, dit is alleen mijn ervaring in de test fase cam gebeuren. Door die test fase ben ik op de Axis uitgekomen met een goede buiten behuizing, daar is de PTZ 214 te duur voor om die stuk te laten gaan door vocht, trouwens ook de 207 van jouw, maar dit is mijn mening en wil niemand iets op dringen of wat dan ook, wel waarschuwen.

Ik zit al bijna elke dag te kijken naar eenbeeld op jouw site ;-)
Ik blijf dit leuk vinden.
6 nov krijg ik ziggo erbij, met het oog op de upload van 3000kbit, dus zou de verbinding 3x snelle rmoeten zijn en kan ik d elive beelden groter maken, dus ben benieuwd.

Groetjes en prettige zondag.
Door AenG
Ik denk dat voor veel weeramateurs de webcam een sluitpost is. Er wordt toch meer geld uitgegeven aan bv. het weerstation of computerapparatuur. Dus om nu gelijk een cam te kopen (draaibaar) met verwarming is voor velen niet haalbaar. Of men heeft hier het niet zoveel geld voor over, of de prijzen liggen veel te hoog. Als je nagaat dat een axis207 met buitenbehuizing (de goedkoopste van axis) 400 euries kost, dat denken velen... laat maar zitten. En ik geef ze geen ongelijk. Er zijn tenslotte goekopere alternatieven.

Dus voorlopig blijf ik even bij mijn 207 zonder verwarming.

Dus domes, ptz, verwarming zijn out of the question voor dit doel. Het gaat tenslotte maar om een weerluchtje in beeld te brengen, en niet die "knappe" kop van mij :)
Door wsp
Ben het volledig eens met je commentaar, dat is iets waar we het eens mee zijn.

Maar over het vocht zullen wij het niet eens worden merk ik, de tijd zal het wel leren zal ik zeggen.
Het is tenslotte niet mijn geld en hardware, ondanks zou ik het jammer vinden om toch 400 euro zo weg te gooien dan.

Maar goed, ik bedoelde het goed en dacht een goede tip te gegeven hebben.
Ik weet ook dat mensen een goed beeld van binnen uit hebben, dan heb je ook geen last van vocht en ook een goed beeld van het weer en niet van jouw koppie.

Veel suc6 met de cam.
Door wthus
AenG, ben benieuwd naar je verdere bevindingen! Een mooie product recensie schrijf je zo :)
Door AenG
Wilber,

Ik ben druk bezig om de cam een nieuwe plaats te geven. Vooral de utp-kabel trekken kost veel tijd.
Deze week zal de cam online komen met mijn bevindingen. Maar ik kan nu al zeggen dat de kwaliteit boven verwachting is.

gr Geert