Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door kees ws middelburg
#11323
Hoi Rik


Alles nog goed gekomen??
Wat een ellende als iets het niet doet wat je wil hebben wat het moet doen.We lezen het wel.

grt kees
Door Eckie76
#11327
Goede tip, Kees.
Ook voor de kleinere sensoren kan je betrekkelijk snel en eenvoudig zo'n "hut" maken.
Bij de Xenos of Blokker krijg je magnetronbakjes, om bijvoorbeeld de klieken van gisteren of nog eerder :) in op te warmen. Zelf heb ik ze van het merk Heidrun gekocht. Voordeel is dat ze ontzettend slecht warmte geleiden, dus een perfecte afscherming van je sensor is gegarandeerd.

Ik probeer het hier zonder foto even te omschrijven: deze constructie had ik gemaakt voor een bodemthermometer. ( kleine sensor )

6 magnetronbakjes
4 draadstangen van 30 cm
8 moeren plus waaiers ( 4 voor de onderkant, 4 voor de bovenkant)
20 afstandsbussen 4 cm die om de draadstang passen en de bakjes op gelijke afstand houden.

Elk bakje ( behalve het bovenste) in het midden van de bodem met een vlaggenboor doorboren zodat je een gat met diameter 5 cm krijgt.
Elk bakje van 4 gaatjes voorzien in de uiterste hoeken, waardoor de draadstang wordt gemonteerd.
Vervolgens monteer je de bakjes via de draadstang. Door tussen elke etage 4 afstandsbussen over de draadstang te schuiven, blijft de afstand mooi gelijk.
Als alles in elkaar steekt, boven en beneden de moeren plus waaiers aandraaien zodat je een stevig geheel krijgt, en klaar is Kees.

Het bovenste bakje wordt uiteraard niet voorzien van een gat in het midden.

Ik probeer nog een foto te vinden.
Door Regards
#11329
wslangerak schrijft:
Nog even een leuke link voor de doe-het-zelvers onder ons.
Goedkope plastic bordjes en je hebt een afscherming voor je temp-sensor :)

http://www.weather-watch.com/smf/index.php/topic,39478.0/topicseen.html

Komt ie nu mee :blink: maar is zeker een optie (voor anderen).

kees ws middelburg schrijft:
Hoi Rik


Alles nog goed gekomen??
Wat een ellende als iets het niet doet wat je wil hebben wat het moet doen.We lezen het wel.

grt kees

Yep, al mijn sensoren doen het, geen uitval gehad.
Ben druk bezig geweest met de "verkeerde" data van gisteren, en met de foto's bezig geweest (zie hieronder).

Nu maar afwachten of de shield goed zijn werk gaat doen, heb er nu even geen verdusie in want de temp. schiet ophoog, maaaaaaar, dat is misschien niet gek nu, als je kijkt naar Sat24.com kan dit wel kloppen, bij mij (in Spijkenisse) zitten we nu in een "wolken gat" rest van Nederland is geloof ik wel zo'n beetje bewolkt, maar hier nu niet.

Denk dat ik pas conclusie's kan gaan trekken als Nederland zo goed als onbewolkt is, en dan een beetje de waarden kan gaan vergelijken, zit ik te hoog met mijn temp. zal ik de sensor gaan verhangen, maar eerst even kijken wat hij doet.

Hieronder de foto's die ik heb gemaakt v.d. tem. shield (spreekt voor zich denk ik).

Edit: was ik ook bijna vergeten, ik hoop dat de zonnecel genoeg licht krijg om de battery op te laden, hij heeft los natuurlijk ook wel 100% in de schaduw gehangen maar ja je weet nooit, hoop dat dit goed gaat.

Gr Rik

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor1.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor2.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor3.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor4.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor5.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor6.jpg[/img]

[img size=(01-499)]http://weer.pampasgras.tk/images/weerstation/sensor7.jpg[/img]
Door Regards
#11351
Eckie76 schrijft:
Mijn complimenten. Dit is een grote vooruitgang.

Groet Olaf

Thnx, ik hoop het wel.

nolversteeg schrijft:
Hallo Rick,

Succes verzekerd

groeten Nol

Dat hij succes moet geven hoop ik wel, was wel puzzelen om hem in elkaar te krijgen, toen een gaatje prikken om de sensor er in te krijgen.

Alleen weet ik het nog niet omtrent de plaats waar ik hem nu heb staan.
Heb het vandaag even aangekeken, had een "Toppertje" van 22.6 graden vandaag :unsure:
Zit ongeveer 1 a 2 graden hoger dan andere weer stations in de buurt, >> AWEKAS << zegt ongeveer Min. 0.4 gr Max 1.9 gr gemiddeld 0.88 gr vergeleken met ongeveer 25 stations in de omgeving.
Morgen even kijken wat hij heeft gedaan vergeleken met Vliegveld Zestienhoven (16,5 kilometer hemels breed bij mij vandaan), en ja ik kan geen "echt" vergelijk trekken, maar heb wel (neem ik aan) een goede "richtlijn".
Maar ja, hij staat natuurlijk nog maar 1 dag, en vond het zelf een beetje "vreemd" weer vandaag om te vergelijken vandaag.

Gr Rik
Door eugel
#11354
Dat hij succes moet geven hoop ik wel, was wel puzzelen om hem in elkaar te krijgen, toen een gaatje prikken om de sensor er in te krijgen.


Hoi rik.

Met een gaatje prikken bedoel je toch een gaatje van 40 mm?
Heb dezelfde sensor als jij dus volg dit project met belangstelling.
Heb zelf ook een schotelhutje gemaakt voor deze sensor maar toch blijken deze schotels de warmte te geleiden. Het werkt nog niet optimaal.

gezien jouw weerhut moet dat gaan werken. ben benieuwd hoe het gaat nu met je temperatuur.

Groeten Marcel
Door Regards
#11355
eugel schrijft:
Dat hij succes moet geven hoop ik wel, was wel puzzelen om hem in elkaar te krijgen, toen een gaatje prikken om de sensor er in te krijgen.


Hoi rik.

Met een gaatje prikken bedoel je toch een gaatje van 40 mm?
Heb dezelfde sensor als jij dus volg dit project met belangstelling.
Heb zelf ook een schotelhutje gemaakt voor deze sensor maar toch blijken deze schotels de warmte te geleiden. Het werkt nog niet optimaal.

gezien jouw weerhut moet dat gaan werken. ben benieuwd hoe het gaat nu met je temperatuur.

Groeten Marcel

Hé die Marcel,

Inderdaad een gaatje van ongeveer 40mm geprikt ;)

Is inderdaad even afwachten hoe het gaat, denk zelf dat het al helpt, alleen weet ik het nog niet v.d. plaats waar hij nu staat.
Hoe heb jij hem gemaakt dan (foto misschien?), heb jij ook een "gat" gemaakt zoals ik het heb gedaan?
Hoe heb jij het opgelost met de zonnecel?

Misschien dat ik in de onderste "schotel" nog wat extra gaatjes gaat maken voor een nog betere doorstrooming v.d. lucht, iemand?
Heb nog een "reserve" dichte schotel mocht het mis gaan.

Komt zo een "vuiltje" aan, kijken of hij ook goed water dicht is:P

Off Topic: Heb je nog gekeken in deze >> Topic << als nood, voor als je de nieuwe server heb draaien?

Gr Rik
Door eugel
#11356
Regards schrijft:
eugel schrijft:
Dat hij succes moet geven hoop ik wel, was wel puzzelen om hem in elkaar te krijgen, toen een gaatje prikken om de sensor er in te krijgen.


Hoi rik.

Met een gaatje prikken bedoel je toch een gaatje van 40 mm?
Heb dezelfde sensor als jij dus volg dit project met belangstelling.
Heb zelf ook een schotelhutje gemaakt voor deze sensor maar toch blijken deze schotels de warmte te geleiden. Het werkt nog niet optimaal.

gezien jouw weerhut moet dat gaan werken. ben benieuwd hoe het gaat nu met je temperatuur.

Groeten Marcel

Hé die Marcel,

Inderdaad een gaatje van ongeveer 40mm geprikt ;)

Is inderdaad even afwachten hoe het gaat, denk zelf dat het al helpt, alleen weet ik het nog niet v.d. plaats waar hij nu staat.
Hoe heb jij hem gemaakt dan (foto misschien?), heb jij ook een "gat" gemaakt zoals ik het heb gedaan?
Hoe heb jij het opgelost met de zonnecel?

Misschien dat ik in de onderste "schotel" nog wat extra gaatjes gaat maken voor een nog betere doorstrooming v.d. lucht, iemand?
Heb nog een "reserve" dichte schotel mocht het mis gaan.

Komt zo een "vuiltje" aan, kijken of hij ook goed water dicht is:P

Off Topic: Heb je nog gekeken in deze >> Topic << als nood, voor als je de nieuwe server heb draaien?

Gr Rik



heb het op dezelfde manier gedaan zoals jij. Heb echter gewoon schotels voor bloempotten gebruikt. Dit geef bij mij niet helemaal het gewenste resultaat. maar dit licht waarschijnlijk aan het materiaal(dun plastic)wat de warmte iets teveel geleid. Vandaar heb ik hem op de noordkant gehangen zoveel mogelijk uit de zon. Dit resulteerd weer in lagere waarden dan omliggende stations met zonnig weer.

groet Marcel.