Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door Maccie
Hallo,

Als het goed gaat krijg ik vandaag een Davis Weathlink 6510 usb. De gegevens van mijn weerstation, een Davis Vantage Vue, wil ik dan ook op internet gaan publiceren.
Wat ik graag wil weten is wat de beste manier is om dit te doen, bijvoorbeeld via een aparte pc (tweedehands) die continue online is of misschien wel via een meteohub configuratie met een mini pc (energiezuinig).
Momenteel heb ik een macintosh met een windows emulator, die niet continue online is.
Is het ook mogelijk om later de gegevens van de ene pc naar de andere over te zetten, zodat ik in eerste instantie met de mac werk en dan later overga op een speciaal voor dit doel aan te schaffen simpele pc?
Hopelijk is dit een beetje duidelijk, anders hoor ik het graag.

Groeten,

Jan
Door wsEpe
Ik heb alleen ervaring met de software van Weatherlink, maar ik heb had er problemen mee als deze continu draaide op mijn eigen pc. Uploads weigerden af en toe, omdat ik de pc volop gebruikte. Per ongeluk afsluiten van het programma kwam ook wel eens voor. Advies gebruik een 2e pc/laptop of een meteohub. Zelf heb ik een wat oudere laptop op de kop getikt, die nu boven in kast staat. Bedienen van deze pc doe ik via mijn eigen pc. Denk er wel aan dat de vue en de pc vrijwel naast elkaar moeten staan. het kabeltje is immers niet langer.
Overzetten van de gegevens van de ene pc naar de andere pc heb ik geen problemen mee gehad, gewoon kopieren, maar draait op de Mac geen speciale mac versie van weatherlink?
Door svn
Hallo Jan,

Zelf draai ik alles (website, database en weer-software) op 1 nas van Qnap. Hiervoor heb ik wel een alternatief besturingssysteem geflashed op de rom van de nas (Debian i.p.v. de Qnap firmware). Dit vereist uren geknutsel en/of een bom linux kennis. Mijn weer-software is momenteel ook nog niet geschikt om hier op HWA te kunnen posten, dit vereist nog wat programmeer werk.

Andere alternatieven voor linux zijn de sheevaplug of een alix board. Als software kan je dan Meteohub, weather display of wview gebruiken (dit is even een greep, misschien zijn er nog meer). Meteohub heeft wel een nadeel dat 't het besturingssysteem over neemt en dat het dus niet meer mogelijk is om een webserver te draaien o.i.d. Je zal dan alsnog je website elders moeten hosten of naast je sheevaplug een nas (qnap of synology) erbij draaien waar je de website op kan hosten.

Wanneer je met windows wil blijven werken kan ook, maar dan kan ik een low-power atom boardje aanraden. Van de nieuwe D-serie atoms zijn de chipsets ook lekker zuinig dus zo'n systeem draait met een hdd op ongeveer 20 tot 25 Watt :). Hier kan je prima windows op draaien, ff een gratis apache for windows erop zetten en de weersoftware en 't zou moeten werken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes Sven
Door hans3103
Hallo,

Ik ben zelf een beginner maar ik gebruik met veel plezier(is natuurlijk belangrijk) een linksys nslu2 met metohub software erop geflashed. Nslu2 is eigenlijk een NAS en dit kastje is zuinig en werkt stabiel. Ik ben met het maken van een website nog niet zo heel ver maar toch is het een leuke hobby. Kijk maar eens www.venloweer.nl

succes Hans