Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door wvdkuil
Goedenavond,
Ik heb een 1.00 versie van mijn website-template on-line gezet.
http://www.weerstation-leuven.be
Ik zie dit als een opvolger van de Carterlake/Saratoga template maar dan meer toegespitst op Europa.

De webmaster die met deze template wil gaan werken kan een groot aantal zaken aanpassen door eenvoudig een aantal parameters in de siteSettings aan te passen.

1. De standaard taal (nu ingesteld op Nederlands).
2. Wel of geen dynamische aanpassing van de kleuren en achtergrond op basis van de huidige weercondities.
3. De eerste pagina die getoond wordt als de bezoeker geen pagina heeft ingevuld bij de site naam.
4. Horizontaal menu (geeft meer plaats in de breedte) of verticaal menu, geeft een mooie plaats voor webcam en allerlei links naar andere sites.

Om de verschiilende mogelijkheden te testen kunnen deze vier punten nu ook al dynamisch door de bezoeker gezet worden via de adresbalk (later via een invulformulier):
1. lang=nl fr de of en default= nl
2. mood=0 (geen aanpassing aan weersomstandigheden) 1 wel aanpassing default=1
3. De normale setting is de "home"page maar als voorbeeld wordt de WDL pagina getoond. Die laat ik de komende dagen "vast" staan om te kunnen testen. De homepage is de standaard Ajax pagina inclusief de updates (klik op Home).
Een keuze kan gemaakt worden door choice=p waarbij p verwijst naar een pagina uit het menu (p is zichtbaar in de adresregel na het kiezen van een pagina b.v. p=10)
4. menu=h geeft het horizontale menu menu=v het verticale menu. default=h
Door te klikken op de stationsnaam bovenaan in de pagina worden alle testwaarden weer op default gezet.

Maar er zijn natuurlijk veel meer aanpassingen mogelijk die in siteSettings kunnen worden aangepast. Wat voorbeelden:
a. Wel of geen bezoekersteller, default: aan
b. Welke weersvoorspeller: HWA Yahoo WU en anderen, nu ingesteld als: Yahoo voor de homePage, alle andere via menu
c. Welke methode voor huidige weerscondities: Metear, Yaho, WU etc. Nu Yahoo
d. Googleanalytics default: aan
e. Wel of geen weerswaarschuwingen, default: alleen als er een waarschuwing is iets melden.
f. Verwijzingen naar andere sites met volgende keuzes:
1. Niet
2. in zijkolom onder menus
3. extra stuk onderaan iedere pagina, dit is default voor deze site "Leuven"
En natuurlijk kun je zelf eenvoudig in een tabel aangeven naar welke sites je wilt verwijzen of niet. Ook het opnemen van verwijzingen gaat relatief eenvoudig. En dezelfde informatie wordt ook gebruikt op de pagina "Menu=>Andersoortige informatie=> Samenwerkingen".

En natuurlijk kunnen alle menus geheel naar de idee van de webmaster aangepast worden en kunnen zowel de bezoeker als de webmaster kiezen welke units voor temp, luchtdruk etc worden gebruikt.

Wanneer bruikbaar:
juni 2012 release 1.01 voor Meteohub gebruikers.
Dan elke twee maanden een nieuwe versie met meer functionaliteit en ondersteuning voor een volgend weerprogramma. WD als eerste, dan Weatherlink, Cumulus etc.

Waarom pas juni?:
In "Menu=>Andersoortige informatie=> Over" staat wat ik wil implementeren.
1. Het Duits is toch lastiger dan gedacht, daar is nog veel werk nodig.
2. En "een standaardisatie van de weertermen en iconen" valt ook zwaar tegen. Ik zou graag dezelfde iconen voor dezelfde weertermen gebruiken. Dus bij een weersverwachting van HWA dezelve iconen als bij de "current conditions" die in mijn geval opgehaald worden bij Yahoo. En velen leveren hun informatie aan Wunderground die ook weer andere termen en symbolen gebruikt.

Ik hoop dat vooral huidige Meteohub gebruikers de site willen testen en nu al willen doorgeven wat ze missen. Let wel dat voor deze site ik een andere provider heb dan voor de "productie"weersite en deze GoDaddy.com is toch wel wat langzamer dan ik gewend ben, waarvoor mijn excuses.

Groeten, Wim van der Kuil

wvdkuil (aapje) gmail (punt) com

www.weerstation-wilsele.be
www.weerstation-herent.be
www.weerstation-leuven.be (alleen test)
Door meteozwolle
Ziet er heel mooi uit en heeft in mijn ogen veel potentie.

heb zelf ook een meteohub draaien en wil je zeker helpen.
heb zelf een davisvp2, eigen vps-hosting en een meteohub voor data-aanlevering

stuur maar PM voor direct contact mocht je dit willen

groet,

Marcel
meteozwolle
Door meteozwolle
1 algemene vraag:

Ik zie dit als een opvolger van de Carterlake/Saratoga template maar dan meer toegespitst op Europa.

hoe onderhoudbaar is de template ?
en is er nog wel een relatie tussen de Carterlake/Saratoga template en deze versie ?

groet,

marcel
meteozwolle
Door wvdkuil
Goedenmidag,

De zeer terechte vraag is:

>> hoe onderhoudbaar is de template ?
Commentaar:
Ik heb zeer veel commentaar in de sources opgenomen, en ik denk voldoende commentaar gegeneerd waardoor je de flow van het programma kunt volgen als je in de browser naar de paginabron kijkt.
Standaardisatie:
Dezelfde oplossingen voor gelijkaardige problemen. Altijd op dezelfde manier een html pagina opvragen en bewerken.
Open source:
Natuurlijk kan een ieder deze template als uitgangspunt nemen en een betere versie maken en of aanpassen aan zijn of haar behoeftes.
N.B. zo zou ik het zeer leuk vinden als er iemand de teksten in het Fries zou kunnen omzetten.

>>en is er nog wel een relatie tussen de Carterlake/Saratoga template en deze versie ?
Ja, maar. Saratooga gaat uit van altijd een hele pagina, inclusief headers/ footers e.d.
Je kunt dus een pagina oproepen door www.uwwebsite.com/wsstatus.php
Bij mijn template wordt zoveel als mogelijk weggehaald en gestandaardiseerd. Alleen het specifieke deel van de status pagina wordt opgeroepen: www.uwwebsite.com/index.php?p=84

Dus als Saratooga met een nieuwe leuke pagina komt die ik ook wil moet ik wel wat slopen. En standaardiseren. Maar dat zal wel lukken de komende jaren.

Groeten, Wim
www.weerstation-leuven.be
Door wvdkuil
Goedemiddag,
Hierbij wat uitleg bij de header:

De header zelf wordt aangepast aan de weerscondities qua kleur en achtergrond.

De 5 vakken worden gevuld met de huidige meetwaardes en via ajax worden die elke x secondes (30 in mijn geval) bijgewerkt.

De 5 vakken zitten in een tabel met afwisselend een lege TD en een TD met een achtergrond. Als je in de pagina bron kijkt zie je 5 maal onderstaande TD's.

Temperatur:

14.6
°C

En dan nog een lege TD   voor de nette uitvulling.

De TD heeft de achtergrond.
De DIV omvat de meetwaardes en style="opacity:0.7;" zorgt ervoor dat de achtergrond door de DIV heenschijnt.

De CSS voor het "headerDiv" element is:

.headerDiv {
border: 0; padding: 0; margin: 0; width: 100%; height: 100%;
border-radius: 10px; -moz-border-radius: 10px; -webkit-border-radius: 10px;
font-weight:bold;
}

De CSS is:
.genericTable { border-collapse: collapse; width: 100%; color: black; text-align: center;
}

Met vriendelijke groet,

Wim van der Kuil.
Door meteozwolle
heel netjes !

misschien offtopic: maar bij mij krijg ik bijvoorbeeld WDL niet 'in' de pagina maar opent deze als aparte pagina. hoe los ik dit op ?

zie: http://zwolle.meteostad.nl/ in het menu live weather
ben nu bezig om wxsim op de site te zetten maar wacht eigenlijk liever met een 'grote schoonmaak' totdat ik jouw vesie 1.0 kan gebruiken.

groet,

Marcel
Door wvdkuil
Laatste wijzigingen van de template op www.weerstation-leuven.be

1. Mobiele website
Is operationeel en is getest met Iphone. Men wordt automatisch doorgeschakeld als men met een mobielapparaat verbinding maakt. Maar kiest men dan in het mobiel-menu voor de PC-website dan blijft men voortaan op de pc-website als men de normale website bezoekt. De Ipad wordt als een gewone pc behandeld en niet als een mobiel apparaat.
2. Aanpassingen door gebruiker via een menukeuze en opslag in cookie.
De eindgebruiker kan naast de taal ook andere zaken instellen (als de websitebeheerder dat toestaat):
Plaats menu; Kleuren en achtergronden zowel vast 1 kleur als automatische aanpassingen aan de huidige weerscondities; de maateenheden voor temp, baro etc.
Maar ook kan de gebruiker instellen welke pagina als eerste geopend moet worden als hij/zij de website weer bezoekt.
3. Standaardisatie weericonen.
Dit is nu operationeel voor HWA, Yahoo, WorldWeather, Yrno en WU. Alle voorspellingen en huidige weerscondities worden met dezelfde weericonen weergegeven. De website beheerder kan instellen welke iconen "vertaald" moeten worden. Nu is er gekozen voor 1 set iconen, maar de websitebeheerder kan in de toekomst kiezen welke iconen set als standaard moet worden gebruikt.
4. Waarschwuwingsbox in de bovenkant van de pagina.
Natuurlijk voor de weerwaarschuwingen van MeteoAlarm maar bevat ook de mogelijkheid van een boodschap van de websitebeheerder, bijvoorbeeld "Website is in onderhoud"

De planning blijft ongewijzigd. Als eerste wordt midden juni de templateset beschikbaar gesteld voor Meteohub gebruikers.

Groeten, Wim van der Kuil

wvdkuil (aapje) gmail (punt) com