Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
#74215
Besten,

Zoals veel mensen heb ik bij het weerstation een website waarbij de server (van Antagonist) dient voor zowel het doorsluizen van meetdata naar diverse netwerken alsook voor een CMS (Wordpress) waarop de gegevens direct te zien zijn.

Ik heb spullen van Davis en een Meteobridge Pro in gebruik in een lean&mean opstelling, d.w.z. opzettelijk zonder WeatherLink en ook zonder console. Dat is lekker licht, maar het gevolg is wel dat ik afhankelijk ben van meetnetten, meteobrigde-grafieken en ander maatwerk om de gegevens inzichtelijk te krijgen op de eigen homepage. De grafieken van de meteobridge, waarbij ik nog van voor de tijd van de grafiekengenerator ben zodat de grafieken handmatig beunwerk zijn, doen het goed maar ze zijn wel traag en ongeschikt voor direct op de voorpagina van een telefoonvriendelijke homepage. Voor dat doel had ik een tabelletje met de actuele getallen voor vlot inzicht. Die leunde op een stukje programmeerwerk dat door een kennis werkzaam bij Weerplaza in elkaar was gezet. Het script riep dezelfde HWA-file aan die we hier ook gebruiken en gooide de getalletjes in een tabelletje.

Helaas werkte dat stukje programmatuur niet meer vanwege een http/https-probleem en ik ben zelf niet vaardig genoeg met python om het op te lossen of een alternatief te bouwen. Zodoende ben ik op zoek gegaan naar een bestaand alternatief zonder al teveel grafische opsmuk met allerhande metertjes en zo.
Mijn oog viel op de Wordpress-plugin Weather Station 3, waarmee via een realtime-tekstbestandje gegenereerd door de meteobridge in de plugin gevoederd kan worden, waarna er tabellen kunnen worden samengesteld in de front-end.
Over die plugin zijn meerdere topics op dit forum.

Na wat pruttel vanwege relatief summiere documentatie en met dank aan twee eerdere zulke topics in dit forum, waar Tjeerd Jager een uitstekend stappenplan beschreef, heb ik hem bijna aan de praat gekregen. Bijna. :roll:

De meteobridge laadt een realtime.tag.txt bestandje in, stopt die vol data en stuurt hem terug naar een gepaste plek, public_html/weermetingen/realtime.txt. Dat stuk werkt, er zit elke minuut data in en hij overschrijft het bestand ook keurig, zij het ook telkens de CHMOD van 755 terug naar 644, maar dat terzijde. In de plugin zelf is een weerstation aangemaakt die het realtime-bestand aanroept. Alles lijkt goed, hij zegt zelfs in de log Data Retrieved, maar in de backend van de plugin is helaas geen data zichtbaar.

In de log verschijnt wel de volgende melding:
Code: Selecteer alles
Inconsistent data to insert in data table: Array
(
    [device_id] => yy:00:00:00:00:01
    [device_name] => Holsloot
    [module_id] => yy:00:00:00:00:01
    [module_type] => NAMain
    [module_name] => Station
    [measure_timestamp] => 1969-12-31 23:00:00
    [measure_type] => pressure_sl
    [measure_value] => 0.0
)
Dat lijkt een goed startpunt om het internet af te struinen op zoek naar een oplossing. Het euvel in kwestie komt vaker voor, zo leert een speurtocht op de supportpagina van de plugin. En daar begint het probleem, want hoewel meerdere mensen dezelfde vraag hebben gesteld in het laatste jaar is er door de ontwikkelaar nooit op gereageerd en wekt de plugin haast een beetje abandonware-indruk.

Daar kom ik dus niet verder, en omdat hier een paar mensen zijn die deze oplossing ook gebruiken hoop ik dat er iemand is die me verder kan helpen met wat vermoedelijk een klein stommigheidje zal zijn.

In eerdere topics over deze plugin op dit forum heb ik niet hetzelfde probleem dan wel oplossing gevonden, vandaar een nieuw topic. Wie heeft verstand van de plugin Weather Station (versie 3.8.11) waarbij een Davis-opstelling via een Meteobridge Pro wordt aangeroepen via een normale webserver waarop een Wordpress-CMS draait, en wil me helpen te kijken waar het mis loopt?

Groeten,
Hans Nienhuis
www.weerstationholsloot.nl
#74216
Beste Hans,

De plugin ken ik niet, maar ik heb wel wat vragen bij de foutboodschappen:
Code: Selecteer alles
Inconsistent data to insert in data table: Array
(   [device_id] => yy:00:00:00:00:01
    [device_name] => Holsloot
    [module_id] => yy:00:00:00:00:01
    [module_type] => NAMain
    [module_name] => Station
    [measure_timestamp] => 1969-12-31 23:00:00
    [measure_type] => pressure_sl
    [measure_value] => 0.0)
Uw bestand: https://www.weerstationholsloot.nl/weer ... altime.txt
Het bestand is correct geformatteerd conform de "Cumulus-realtime.txt"-specificatie voor Cumulus versie 1.8.7, zie ook hier https://cumuluswiki.org/a/Realtime.txt
Ik neem aan dat de plug-in dat bestandsformaat ook verwacht bij het inlezen? Zal dat toch vermeld zijn in het dashboard?

In de foutboodschap:
"measure_timestamp" staat op 1 januari 1970 0 uur UTC.
Dat is de waarde 0 in de webserver PHP tijdmeting.
Het lijkt mij dat het bestand niet gevonden wordt of dat de datum velden in het oplaad-bestand een verkeerde formattering hebben?

De waarde voor de luchtdruk wordt ook door de plugin afgekeurd.
Inderdaad een luchtdruk van 0.0 lijkt een onzin waarde, komt ook niet voor in het oplaad-bestand bij een barometer-veld.
Het lijkt mij dat het bestand niet gevonden wordt.

Wim
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 22 jul 2022, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#74217
Een veel voorkomend probeem: => de lokatie die is opgegeven in het weather-station-dashboard.
Probeer daar eens een niet bestaand bestand te typen, bijvoorbeeld , "/public_html/weermetingen/niets.txt"
Als dat dezelfde "Inconsistent data to insert in data table" boodschap geeft moet de lokatie anders worden opgegeven.

Vaak is de oplossing zonder de "/public_html/" die wordt namelijk bijna alleen met FTP gebruikt.
Of de volledige mappen-pad inclusief alle mappen voor de map "/public_html/"

succes, Wim
#74218
Hoi Wim,

Dank voor de blik en de bevindingen tot zover. Je hebt er scherp zicht op, moet ik zeggen.
Documentatie en website voor die plugin is hier te vinden.

De datumsyntax komt overeen met hoe Cumulus het verpakt. Ik heb eens gekeken of het ondenkbare toch waar was en heb de volgorde omgedraaid. Helaas is uitgerekend vandaag niet geschikt als dag om uit te testen wat er gebeurt als ik dag en jaar omdraai in die syntaxis, want het is 22 juli 2022, ofwel 22/07/22 linksom of rechtsom.
Hoe krijg ik het weer voor elkaar... :?

Op dit moment lijkt het trouwens niet nodig om te testen, want jouw andere bericht lijkt een deel van het probleem op te lossen.

wvdkuil schreef: 22 jul 2022, 18:30 Probeer daar eens een niet bestaand bestand te typen, bijvoorbeeld , "/public_html/weermetingen/niets.txt"
Als dat dezelfde "Inconsistent data to insert in data table" boodschap geeft moet de lokatie anders worden opgegeven.

Vaak is de oplossing zonder de "/public_html/" die wordt namelijk bijna alleen met FTP gebruikt.
Of de volledige mappen-pad inclusief alle mappen voor de map "/public_html/"

Precies wat je hier schetst lijkt op te gaan. Een niet-bestaand bestand op die locatie neerzetten geeft ook gewoon inconsistente data. Maar zonder het padgedeelte public_html bleek er opeens wel data door te komen. Ik ben hier vermoedelijk een beetje de mist in gegaan door wat in de meteobridge gebruikelijk is voor het ingegeven padgedeelte (dus met public_html), maar ook door een paar forumberichten van Tjeerd waarbij dat exacte gedeelte van het pad wel in zijn voorbeeldconfiguratie bleek voor te komen. Inderdaad dus, in feite een klein stommigheidje dat alles in de weg zat.

Overigens blijven er ook met een semi-werkende opstelling vragen overeind staan, zo lijkt in het bestand conform Cumulus die ik nu werkend heb (niet meer aanraken!) geen mogelijkheid te hebben tot meer dan één ISS-sensorset van de Davis.

Ik heb er euh... drie. :mrgreen:

Afbeelding

Ofwel, het wordt nog een interessant toekomstproject om wellicht met aanmaak van een nieuw, tweede station in de app (Holsloot 2 ofzo) en een aangepast bestand zoals realtime.tag2.txt te zien of de plugin het slikt om behalve een [th0temp] ook een [th2temp] te krijgen van de meteobridge, en of hij die dan kan zien en kan vullen met een variabele. Mogelijk is het handiger om gewoon permanent twee of eigenlijk drie afzonderlijke stations aan te maken en die per stuk met de standaard sheet van Cumulus te laten werken, dan om alles in één file te willen proppen. Dan moet de meteobridge zich maar wat harder uit de naad werken met uploaden.

Mogelijk dat de plugin niet helemaal is gebouwd op dit soort zware weeramateurs, maar voor nu ben ik al heel content met je hulp. Het heeft inderdaad het verschil gemaakt. :D

Groeten, Hans.
#74221
De weatherstation plugin is nogal wispelturig betreffende de data aanlevering
Ik heb meerdere upload bestandsformaten geprobeerd, de realtime file is kieskeurig, ik gebruik nu echter de clientraw file voor de data feed voor de weatherstation plugin
Ik denk dat dit de gemakkelijkste weg is gewoon in de services tab van meteobridge de clientraw laten uploaden naar de gewenste locatie via FTP WDL
Configureer dan je weatherstation plugin met de clientraw als bestands aanlevering
Maak desnoods een nieuw station aan in de weatherstation plugin en configureer deze met als data aanlevering clientraw
Bij mij werkt dat tot nu toe het beste
Kijk hoe dat gaat
Mocht het nog allemaal problemen geven dan misschien opnieuw de plugin installeren

Succes en groeten Tjeerd
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-07-24 000949.png
Schermafbeelding 2022-07-24 000949.png (18.84 KiB) 4671 keer bekeken
#74227
Hoi Tjeerd,

Dank voor het meedenken. Het is inderdaad een stuk programmeerwerk met wat nukken en eigenaardigheden, en inmiddels met een developer die erop uitgekeken lijkt. Omdat ik hier een Wordpress-website draai en ik eigenlijk vooral naar simpele weergave op zoek was zonder allerlei ingewikkelde opgesmukte metertjes was deze plugin het proberen waard. Inmiddels doet ie min of meer wat ie doen moet met de realtime-file. De clientraw hou ik even in het achterhoofd als mogelijke optie wanneer de huidige methode de hik krijgen zou.

Het voorlopig resultaat is hier te zien.

Afbeelding

Ik heb 'm gewoon een vrij simpel HTML-tabelletje laten volschrijven en daaronder een stuk of wat grafieken met de belangrijkste metingen laten weergeven. Precies wat ik zocht voor op een telefoonvriendelijke voorpagina, want dat is hoe ik 'm zelf gebruik en tot zover ik weet ook nogal wat landbouwers in de omgeving.

Het aanmaken van een tweede station en zelfs een derde station voor de twee andere ISS'en, met corresponderende, vanbinnen aangepaste realtime.tag2.txt en realtime.tag3.txt bestanden (en natuurlijk de bijbehorende extra jobs die de meteobridge moet verrichten) zijn nu het volgende project, want daarmee kan de T10cm, tweede stralingsmeter, tweede windmeter en ook de T10m beschikbaar komen. En natuurlijk het oplossen van het probleem met de windvaan. Die zit bij mij op het zuidoosten uitgelijnd en in de meteobridge kan ik ervoor corrigeren, maar kennelijk gebeurt dat pas op een hoger niveau dan van waar de meteobridge de data in de realtime-file verpakt. Met als gevolg dat de windrichting nu 165 graden gedraaid lijkt. :lol:

Ach, zo is er altijd wel wat.

Genoeg projecten over, zoals een webcam en het reanimeren van een ouwe gare System Red van Blitzortung.
Zolang de plugin het houdt ben ik voor dit moment en voor dit vraagstuk best tevreden.
#74231
Fijn dat het nu werkt, ik gebruik voornamelijk widgets van de weatherstation plugin op mijn wordpress site
Ik heb ook een pagina aangemaakt met de actuele data die door de plugin worden ingevuld
Grafieken van mijn meteobridge via een iframe
Realtime gauges gebruik ik de steelseries
Het is inderdaad even een gedoe om de juiste weergave te krijgen in mobiele weergave
Toch aardig gelukt dankzij Wordpress, sommige elementen laat ik achterwege op de mobiele site om het overzichtelijk te houden
Nu nog de laadtijd van mijn homepage optimaliseren....
Mijn wordpress site is www.waarstasjon-noardburgum.nl

Succes met de verdere uitbreidingen!