Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door brugje
#73554
Ik wou graag mijn weergegevens van mijn Davis vp2 in Domoticz. Nu heeft domoticz een mogelijkheid om dit rechtstreeks te doen, maar die kon ik niet gebruiken omdat de juiste com-poort niet is te selecteren. Ik gebruik nl. meerdere weerprogramma's icm virtual vp. Nu heeft cumulus (Gebruik niet MX) de mogelijkheid om realtime txt bestanden te maken welke ik dan op mijn site gebruik om de realtime gauges te laten zien. Ik wou in domoticz de waarden voor solar, temperatuur, wind, gust, rain en rate koppelen aan een dummy sensor (idx245 t/m idx250). Update elke minuut is voor mij voldoende. Nu laat ik cumulus in realtime WeerT.txt maken.
Voorbeeld tekst bestand welke door cumulus is gemaakt.:
128
11,2
6,4
11,3
1,2
0,0
Met het volgende lua script worden elke minuut de sensors in Domoticz gevuld.
Code: Selecteer alles
-- Opens a file in read
file = io.open("C://cumulus/WeerT.txt", "r")

-- sets the default input file
io.input(file)

local solar = (io.read())
local temp = (io.read())
local wind = (io.read())
local gust = (io.read())
local rain = (io.read())
local rate = (io.read())

-- change delimiter from comma to point
stemp = string.gsub(temp, ",", ".")
swind = string.gsub(wind, ",", ".")
sgust = string.gsub(gust, ",", ".")
srain = string.gsub(rain, ",", ".")
srate = string.gsub(rate, ",", ".")

-- closes the open file
io.close(file)

commandArray = {}
commandArray[1] = {['UpdateDevice'] = 245 .. '|0|'.. solar}
commandArray[2] = {['UpdateDevice'] = 246 .. '|0|'.. stemp}
commandArray[3] = {['UpdateDevice'] = 247 .. '|0|'.. swind}
commandArray[4] = {['UpdateDevice'] = 248 .. '|0|'.. sgust}
commandArray[5] = {['UpdateDevice'] = 249 .. '|0|'.. srain}
commandArray[6] = {['UpdateDevice'] = 250 .. '|0|'.. srate}
return commandArray
Dit is hoe ik het nu mijn weerstation heb gekoppeld aan domoticz.

Het volgende zal zijn om op basis van deze sensoren een domoticz-script te schrijven om mijn zonneschermen te regelen.
Hoor graag jullie opmerkingen.

Groet Jan

Ps. namen van mappen en bestanden aangepast.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73555
Mooie uitdaging, zo’n schermen-stuurprogramma op basis van meteo-input via Domoticz-devices.
Maar die vraag hoort toch meer thuis in het Domoticz-forum?
Daar zijn waarschijnlijk al werkende voorbeelden te vinden waarop je kunt voortbouwen, en ook forumleden met kennis van zaken, die je gericht kunnen voorthelpen.
Door brugje
#73560
Hallo,

Het is hier niet bedoelt als vraag maar als voorbeeld hoe ik data van cumulus in domoticz heb gekregen. Op internet kon ik daar weinig of niets van vinden dus ik dacht ik deel dit hier, zodat een ander daar zíjn eigen draai aan kan geven. Ik heb dit dan ook gedeeld op een domoticz forum.

groet Jan
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73561
Zeker weinig te vinden hoe je verbinding maakt vanuit Meteo via Cumulus naar Domoticz en naar vergelijkbare software.
Bedankt voor je inbreng van een geteste invulling!
Bedoelde zeker niet dat je fout zit met de info hoe je dmv Cumulus data naar Domoticz stuurt, maar bedoelde dat de genoemde, verdere praktische uitwerking van Domoticz-data meer thuishoort in het Domoticz-forum dan in een meteo-forum.
Heel goed dat je het Cumulus-verhaal ook bij Domoticz hebt gepost, want daar is merkbaar behoefte aan zulke ‘vertalers’.