Ruim anderhalf jaar later is er (bij mij) meer ervaring met de Luftdaten SDS011-configuratie en met de GP2Y10-configuratie.
Hoe staat dat bij jullie?
1. T&H-meting
In mijn beide configuraties doet al een tijd zonder problemen nu een BME280 de metingen voor T&H t.b.v. Luftdaten enz..
De DHT22 in de SDS011-configuratie (omdat hij er toch is) draait nog mee als 'algemene monitor' voor T&H in de behuizing.
Zelfs daarin geeft hij soms problemen, want afgelopen dagen had hij door de hoge luchtvochtigheid blijkbaar sluiting en dan stopt op een gegeven ogenblik de NMCU zijn werk ..........
De DHT22 gedroogd en verplaatst naar een iets drogere plek binnen de behuizing.
Gezien de nog steeds haperende DHT22-werking (die m.i. duidt op extreme vochtgehaltes) toch eens denken over verwarming in de fijnstof-behuizingen:
dat is ook positief voor de werking & levensduur van de andere elektronica.
Gelijk de behuizing van de SDS011-opstelling van schorten/lamellen voorzien om beter extern vocht en volgend jaar ook zon weg te houden van de kernbehuizing.
2. Fijnstofmeting
De SDS011-configuratie doet netjes zijn werk, en sommige metingen zijn verklaarbaar.
Uitleg van de GP2Y10-metingen is veel moeilijker: soms gelijkloop met de SDS011, maar vaak ook niet.
De momentele correctie-methode van RIVM op de ruwe SDS011-meetwaarden is niet erg doorzichtig.
Verwarming/droging van de inkomende luchtstroom zou gunstig moeten zijn voor de kwaliteit van de metingen, maar nog onduidelijk hoe dat te realiseren op een manier die
én van toepassing voor alle gebruikers,
én kwalitatief goed is,
én reproduceerbaar, eenvoudig&eenduidig t.a.v. hardware & software.
Daarvoor (ver)wacht ik toch een aanwijzing vanuit Luftdaten.org en/of vanuit RIVM.
3. Gasmeting
Een opzet van gasmeting met Alphasense-sensoren voor O3 en NO2 zou mooi zijn, maar is relatief duur en met nog veel mitsen en maren over een goede opbouw.
Bij Sensebox.de loopt een proef met de Alphasense-sensoren. Ook heb ik daar iets gezien over toepassing van de simpeler MiCS6814 voor CO, NO2 en NH3 als deel van hun opzet, maar nog niet echt uitgewerkt.
Om toch zelf ergens te beginnen met de leercurve, de GP2Y10-configuratie uitgebreid met een MiCS6814 gassensor, zonder maatregelen t.a.v. invloed van temperatuur & vocht.
Voorlopig alleen vertoning van de MiCS6816-signalen op mijn eigen website.
Zie
http://www.vannwnhzn.nl/esp8266a7_Dust00_Gas.html
Het werkt, maar niet duidelijk hoe je de meetwaarden kunt uitleggen al dan niet in samenhang met temperatuur en vocht:
heeft iemand daarover meer info?
Config = TFA_Nexus/WS7000/Tempest/Ecowitt + Domoticz/GW1000/Meteobridge + DHZ
WS Hengelo_Slangenbeek
Kwaliteitsstreven, maar pragmatisch/KISS, ook voor Meteo als liefhebberij!
Moderator = ondersteunend, vrijwillig, in eigen vrije tijd, zover als passend ....