Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

De davis regenmeter is op het nippertje te calibreren op 0,2 mm regen.

Resultaat van het testen met een meetpipet 5 ml resolutie 0,05.

hoeveelheid water 4,22 ml in de ene wip schroefje bijna uitgedraaid,
zelfde hoeveelheid water in de andere wip schroefje geheei ingedraaid

dan is er gelijkloop van de beide zijden,
dit is nog geel absolute afregeling van de meter.

Nu blijkt dat de wip een voorkeurstand heeft ga je dit ding schoonmaken, dan dien je er wel rekening mee te houden dat de wip op dezelfde manier gemonteerd wordt.

het verschil in balans van de wip is is te groot, je kan dit zien als je de wip horizontaal houdt en voorzichtig los laat, hij valt altijd naar een kant, draai je hem om dan gaat hij sponaan de andere kant op.
nu is alleen de vraag waar zit de onbalans is dat in de wip of in het 0,2 mm magneetje.

het verschil is bijna 1 ml als je de schroeven op dezelfde hoogte zet,

als je dus afregelt met de liter druppel methode heb je altijd een afwijking van +/-25 % aan een kant van de wip als je de schroeven op gelijke hoogte zet.

komt er op neer dat je 2 regenmeters haast niet kan calibreren om gelijkloop te krijgen.

dit uiteraard om de regensnelheid mee te nemen,

Ik ga dit nu testen met een meetpipet van 10 ml 0,1 ml resolutie of dat de wip nu aan beide zijden gelijk omvalt.

gelijkloop maken om iets mechanisch te doen is een haast onbegonnen zaak omdat de wip verchroomd is en het zwaartepont van de magneet heel erg laag ligt.

wordt vervolgd.

Groeten Nol
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Vandaag was het fenomeen daar, 4 stations in noord brabant die 0,2 mm regen genoteerd hebben.

Leuk om te weten dat het in Eersel geen druppel geregend heeft, en ik weet bijna zeker dat dit bij de andere 3 stations ook het geval zal zijn.

Tijdens het calibreren heb ik gezien dat de "voor laatste" druppel de wip door het vallen van die druppel op het kantelpunt zette maar net niet naar de andere kant ging, dus er is maar iets nodig om dit wel te doen.

Dus 0,2 mm regen per dag zonder regen, is het restant van de vorige dag, en wat dauw van de huidige dag, wat dan 0,2mm aangeeft op die dag.

De regenmeter zit vast aan de muur en buiten de wind. vogels weten al dat ze fout zijn als ze maar in de buurt komen van dat zwarte ding.

Wat wel shi.. is dat ik in de live calibratie fase zit en het regent niet, dus nog even geduld met de uitslag hiervan.
Ik zit nu weer met 2 regenmeters die ik niet open wil maken om te zien wat het restant water is wat in de wip zit,het kan zijn dat als je er naar kijkt dat hij om gaat.

wordt vervolgd
groeten Nol
Door nolversteeg
Hallo MeteoVrienden,

Vandaag tot 16:00 uur de regen zijn werk laten doen op de 2 Davis regenmeters.en een glazen bloemenvaas met een diameter van 15,2 cm

Resultaat. gecalibreerde regen mater 3,4 mm (beide tips afgeregeld met meetpipet 4,22 ml)
Niet gecalibreerde nog nooit aan geschroefd 2,8mm
de bloemenvaas 65 ml gemeten met een weegschaaltje

reken reken resultaat van de bloemenvaas 3,4 mm

houd dus in dat de orginele ongekalibreerde regenmeter wel wat te wensen overlaat.
Ik heb niets naar elkaar toe gerekend dus alles los van elkaar gemeten.

Ik laat de orginele nog even wat hij is en wacht de volgende regenbuien af en kijken wat hier het resultaat van is.

Groeten Nol
Door ws vreewijk
Hallo Nol,

Dit is een prima weergave van waar je mee bezig bent,en leuk om te weten hoe je te werk gaat, is altijd interesant.

Toch heb ik een kant tekening te plaatsen en ik heb dat ook al eens eerder aangekaart.

Dit is gemeten onder pure omstandigheden en een heel lage interval qua neerslag,wie zegt me niet dat Davis rekening heeft gehouden met een **gemiddelde** in neerslag snelheid want ik ben benieuwd wat er gebeurd als er een flinke plas valt en je laat beide meters zoals ze nu zijn qua opstelling en afstelling.

Ja 0.2mm heb ik ook wel eens gezien zonder neerslag dat kan een beetje van de vorige keer zijn aangevuld met wat condens je kan er dan een ietsiepietsie naast zitten in de maandtotalen cq jaartotalen is dat peanuts want dat restje hoorde erbij alleen niet helemaal op dat tijdstip dan.

Tja een ultimeter van peet bross heeft dat probleem niet maar zo is dr altijd wel wat ik ken een paar gebruikers vd ultimeter en die meters gaan nogal eens rip.

Ik ben dus benieuwd als je onder andere omstandigheden meet hoe de vlag dr dan bijhangt.:huh:

gr Chris
Door nolversteeg
Hallo Cris,

Dat is ook de reden dat ik de opstelling even laat zoals hij is,want bij hogere regensnelheid gaat de wip gegarandeerd sneller om, nu is het wel zo dat de regen langs de bovenrand van de wip valt en geen downforce geeft op de wip, op het forum is al eens geopperd om het gaatje groter te maken i.v.m. verstopping dit moet je niet doen.ik ga ook nog testen met grotere hoeveelheden water uiteraard wel gedoseerd naar bv 50 mm per uur en zien wat dat voor een resultaat oplevert.

ik heb een grafiek meelopen die beide meters laat zien zowel op regen hoeveelheid , als regensnelheid.
http://www.meteoeersel.nl/regendubbel.php

Ik ben nu eenmaal aan de gang en wil resultaten zien.

Groeten Nol
Door ws vreewijk
Hi Nol ,
ja lijkt me een wijs plan om even te kijken wat het nu doet.
En inderdaad ik ben dr ook geen voorstander van om het gaatje groter te maken.
Grafiekje is inderdaad handig je ziet gelijk wat er gebeurd.

:laugh: het lijkt wel experimenteel radio onderzoek :laugh:

Ik blijf dit wel volgen Nol is de moeite waard.

gr Chris
Door eelderweer
Hallo allemaal,

Ook ik ben voor de vorstperiode bezig geweest met het ijken van mijn regenmeter (Davis Vantage pro). Reden? Ik zag dat ik gemiddeld gezien steeds minder neerslag registreerde dan omliggende stations en het KNMI station van Eelde. Ook de inmiddels aangeschafte Hellman regenmeter bevestigde dit beeld. Tijd dus voor actie!

Ik heb voor het ijken eerst een testopstelling gebouwd van een oude sinasfles en een aantal Festo onderdelen. Ik heb de boden uit de fles gesneden en de Festo onderdeeltjes in de dop gebouwd. D.m.v. een klein “kraantje” kon ik zo de druppelsnelheid instellen, waarmee het water uit de sinasfles liep. Uiteindelijk heb ik hem zo afgeregeld, dat ik tussen de 5 en 20 mm per uur uit kwam qua “regenintensiteit” . (zie de foto van de gemaakte druppelaar). De oppervlakte van de regenmeter is volgens het boekje 214 cm2. Dat betekent dus dat 1 liter water een uitlezing van 46.73 mm zou moeten geven. (100*100/214 = 46.73mm/liter).

Het eerste dat mij opviel, is dat het kiepmechanisme niet goed in balans is. Als ik namelijk eerst zonder kap de druppels rechtstreeks in de kiepbakjes laat druppelen, dan gaat de ene kiep al bij veel minder druppels, dan de andere kiep. Dit reproduceert wel steeds, maar er zit wel ongeveer 30% verschil tussen. (productie onnauwkeurigheid? :( ) Om dit eerst maar eens op te lossen, heb ik 1 kiepbakje iets verzwaard, door er een klein stukje rubber tegenaan te plakken, aan de onderkant. De schroefjes stonden namelijk wel gelijk qua hoogte, dus daar wou ik het niet mee oplossen en ook staat de regenmeter perfect waterpas. Na wat “wippen en wegen” gaat de kiep nu beide kanten op na precies evenveel druppels.

Na deze aanpassing ben ik gaan testen: druppelen, totale hoeveelheid geregistreerde neerslag bepalen, afwijking bepalen, corrigeren met schroefjes en dat een flink aantal keer. Het kostte mij een dag, maar nu geeft de regenmeter bij 0.5 liter water druppelen, precies de juiste hoeveelheid aan. (23.4 mm) en dit reproduceert zeer goed. Nu de vorst voorbij is, dus maar eens kijken, of de gemiddeldes nu dicht in de buurt komen van de Hellman regenmeter over wat langere termijn. Het was in elk geval een leuke oefening en ik heb er wel een goed gevoel bij. De tijd zal het leren.

Christian van Kammen
Weerstation-eelde.nl
Bijlagen
druppelaar.jpg
druppelaar.jpg (65.24 KiB) 3418 keer bekeken
Door nolversteeg
Hallo Cristiaan,

Dat is exact hetgeen ik gekonstateerd had.enkele forums mededelingen geleden,

daarom ben ik ook met een meetpipet bezig geweest om eerst de juiste balans te krijgen.
Als je dat gedaan hebt is het eigenlijke werk al gedaan.

Ik moet nu alleen nog testen op de regenhoeveelheid per uur, daar houd ik nu nog even de orginele Davis voor aan , voordat ik daar aan begin te schroeven. Ik weet nu al dat daar ook geen hout van klopt .

Het testen ligt even stil in verband met de sneeuw en geen regen, en nu ook nog dat mijn website plat ligt. IVM de Horizon mediabox die dus niet geschikt is als modem.

wordt weer teruggebouwd, alleen dat duurt 72 uur.

Gr. Nol
Door eelderweer
Hallo Nol,

Ik had het gezien en ben het met je eens dat het in balans brengen van de wip de eerste juiste stap is.
De eerste regen van vandaag geeft in ieder geval het gevoel, dat de kalibratie niet zo gek is gegaan. Maar ik moet uiteraard op langere termijn en meer neerslag kijken voor een echt goede controle. Maar gezien de weersverwachtingen komt dat wel goed :)

Vandaag had ik in ieder geval 6.6 mm tegen 6.8 in de Hellman. Oftwel 97%. Maar gezien de resolutie van 0.2 mm per tik geeft dat dus wel een eerste indicatie dat het al stukken beter is nu, dan dat het was. Ik zat namelijk rond 80% in vergelijking tot de Hellman.

Groeten, Christian.
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Regenmeter calibratieplan geheel in duigen.

Gelijkloop was voor mij binnen de grenzen, met de regen die er de afgelopen 2 dagen gevallen is.

Waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat de orginele regenmeter aan de muur vastgeschroefd zit en de gecalibreerde op een tafel staat. 1 mtr uit elkaar

is verder geen probleem, behalve als het waait zoals gisterenavond , en het regent, is alles voor niets geweest.

orginele regenmeter heeft 2,4 mm neerslag geteld
de gecalibreerde 3,6 mm.
nadat de wind is gaan liggen was er weer gelijk loop.

Ik ga die losse regenmeter nu ook aan de muur bevestigen, om dit effect te tackelen.
Groeten Nol.