Algemeen forum voor discussie over de website
Door mavlo77
Oja, dat is misschien ook wel een idee om eerst die 2 eens te scheiden op dezelfde meetplek.

Overigens Eckie76, er is niks met de meter want als de zon niet schijnt is mijn temperatuur echt heel erg overeenkomstig nevenstations en KNMI.
Door nolversteeg
Hoi Mark,

Ik heb die emmer er meteen afgehaald dus ik weet geen resultaten van eerder, het is te proberen en als het niet gaat regenen kan je hem gewoon even loskoppelen van de ontvanger of het moet kermis in de hel zijn, want dan mis je regen data, voordat je gaat schroeven ook eerst even het stekkertje loshalen want de wip gaat heel snel, en dan is het volgende probleem geboren.

Groeten Nol eersel
Door osjohn
Hallo

Ik neem aan met zo,n duur weerstation dat ook nog eens profesioneel gebruikt wordt door allerlei bedrijven goed uitgedacht is.

De Vantage uit elkaar halen en zonodig delen ervan veplaatsen naar een andere plaats ???? Ik vind het ver gezocht.

Het onderhoud is volgens mij de voornaamste reden; stof, ongedierte, aanslag, zeker niet vergeten: de ventilator ( indien gemonteert ) en daarbij ook de oplaadbare batterijen ( van de ventilator )

Daarbij de hoogte ( 150 cm ) en verder kan je je tuin toch niet plat maaien, of er een parasol boven plaatsen.

Om de temperatuur te controleren: hang er een thermometertje bij.

John van Os
Door nolversteeg
Hi John,

Je hebt helemaal gelijk, het kost zat maar dat wil niet zeggen dat er Nog mogelijkheden zijn die niet standaatd aanwezig zijn o.a Solar-powered fan runs during the day. Since there is no backup battery, the fan will cease running when night falls and the effects of radiation are less.Wil dus zeggen dat er wel degelijk zonprobleem kan zijn .Bij mij staat de Unit in de tuin en niet op een boot, een windmeter aan de unit gaat zeker niet werken tussen 4 muren dus wireless op het dak (Euro zoveel),een thermometer om te calibreren, Ik ga er als techneut niet altijd van uit dat als het duur is ook perfect is ,metingen en vergelijken zullen een uitkomst moeten geven.

Groeten Nol Eersel
Door mavlo77
@osjohn: kijk, deze draad is opgestart omdat men zich druk maakt over amateurstations met grote afwijking in de temperatuur. Een 3 graden is niet toelaatbaar. Nu steek ik graag mijn nek uit, en spreek ik iedereen aan om eens te kijken hoe ik dan mijn metingen kan verbeteren. Dan helpt het natuurlijk niet om te zeggen dat de VP2 van Davis goed zat is en het zo wel goed is. Dit alles goedbedoeld natuurlijk he, versta me niet verkeerd. Maar in het begin wordt gesuggereerd dan de +3 en hogere afwijkende stations de meter vol in de zon hebben hangen etc etc. Maar dat is bij mij dus niet het geval.
Door osjohn
De temperatuur- en de vochtigheidsmeter hebben een bescherming d.m.v. die schoteltjes.
Warme lucht stijgt en krijg je een natuurlijke stoming en neemt de temperatuur op van je omgeving.
Is het dan niet lood om oud ijzer om dan nog een weerhut te bouwen op die plaats, die doet het zelfde als die schoteltjes, en bij mij zit er dan nog die ventilator.

Is de omgevingstemperatuur altijd hoger door omstandigheden, kan je hem ook softwarematig corrigeren.

??????????????????????????????????

John
Door Eckie76
Zelfs bij de Davis Vantage Pro met zijn schotelhut is er een waarneembare stijging van de temperatuur te merken indien deze Vantage zich in direct zonlicht bevindt. Daarom heeft men de fan bedacht. Dit neemt niet weg dat de stations zonder fan niet goed zijn, integendeel. Deze fan schijnt dit opwarmeffect enigszins te drukken, maar als de gehele directe omgeving van het weerstation als een bakplaat opwarmt door zon, dan heeft deze ook geen functie. Dan ligt het dus duidelijk niet aan de techniek van het station, maar aan de meetlokatie.
Door osjohn
Daar ben ik het helemaal mee eens Olaf, daarom zou mijn advies ook softwarematig aanpassen zijn, maar is dat eerlijk ??? de plaats bepaald de warmte.

Een blokwoning waarvan de een met zijn tuin op het noorden lig en de ander op het zuiden, mijn kop eraf als dat geen 5 graden verschil geeft.

Stel zoals op mijn lokatie, 6m boven AP, kleigrond met veel water in de buurt, Nijmegen dat een stuk hoger ligt met deels zandgrond en maar 20KM van ons vandaan merk je toch een aantal graden verschil.

John van Os
Door mavlo77
osjohn schrijft:
Daar ben ik het helemaal mee eens Olaf, daarom zou mijn advies ook softwarematig aanpassen zijn, maar is dat eerlijk ??? de plaats bepaald de warmte.

Dat wordt lastig, softwarematige aanpassing. Want dan zou ik op zonloze dagen 3 graden te laag zitten. Of ik moet er een UV/licht-meter aankoppelen en dan via een algoritme als functie hiervan de temperatuur corrigeren...
Door weerzoetermeer
Mijn gedachten was juist om de draad van de temperatuurmeter te verlengen vanaf de ontvangstunit. Dus gewoon een telefoonverlengkabeltje. Ik neem aan dat de overdracht digitaal is.

Een telefoon verlengkabeltje heeft volgens mij maar 4 aders. De draad voor de temp/hum sensor heeft er zes. Er bestaat wel van die platte kabels met 6 aders maar je moet er even naar zoeken. Ik heb ooit eens via een internetshop een rol van 100 meter gekocht om een beetje te experimenteren. Overigens was het na 25 meter verlengen van de kabel van de temp/hum sensor afgelopen, toen deed hij het niet meer. Let ook op de andere type modulaire stekker (6 polig).

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16