Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerstationGraveNL
Een vraagje:

Ik heb WebcamXP draaien met 2 webcams.
De beelden daarvan laat ik iedere 10 seconden opslaan, om er 's avonds een time-lapse van te kunnen maken. Dit gaat prima en de beelden zijn goed.

Ik laat echter ook iedere minuut een nieuwe webcamafbeelding uploaden naar mijn website en daarvan zijn de beelden met enige regelmaat niet in orde.
Ze vertonen rare kleuren, een gedeelte is zwart of stukken van de afbeelding worden zelfs verplaatst binnen de afbeelding.

Heeft iemand dit ook al eens bij de hand gehad of weet iemand hoe dit te voorkomen is?

In bijgevoegde afbeelding zie je een voorbeeld hiervan: een groot gedeelte is rood gekleurd, terwijl de andere afbeelding (rechtsboven 1 naar beneden) wél in orde is:
Bijlagen
webcam-531083f1a811e676dfbd65ab679bfcb3.jpg
webcam-531083f1a811e676dfbd65ab679bfcb3.jpg (74.79 KiB) 3420 keer bekeken
Door wslangerak
Hoi Peter,

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het plaatje precies op het moment dat je de pagina bekijkt nét wordt ververst, hij is de jpg (of gif) dus nog aan het "opbouwen". Je zult zien dat het plaatje wel goed is als je F5 indrukt om je scherm te verversen. Dus het is niet zo dat een minuut lang dit "foute plaatje" blijft staan denk ik?
Veel programma's (waaronder WDWebcamcapture) kunnen daarom werken met een tijdelijke file (temp jpg). Het plaatje wordt zeg maar eerst als tempwebcam.jpg opgeslagen en dan hernoemd naar webcam.jpg. Dat hernoemen gaat namelijk sneller en zonder dat er aan het plaatje iets verandert. Een "misvormde" jpg komt dan nauwelijks nog voor.
Ik dacht dat WebcamXP ook die mogelijkheid had, maar weet het niet zeker.

Gr,
Door WeerstationGraveNL
Nee Kees, dat is is het helaas niet.
Ik heb het net uitgetest, maar ondanks F5 en Control+F5 bleef het beeld hetzelfde.
Het wordt op die manier geupload door WebcamXP.
Schijnbaar is de afbeelding nog niet helemaal klaar en wordt dan al geupload naar het web.

Mocht iemand anders weten hoe of wat, dan hoor ik het graag !
Door osjohn
Ik denk dat je het plaatje te groot heb ingestelt, dat hij in een korte tijd veel MB,s moet uploaden terwijl het nieuwe plaatje al aan het maken is.

Probeer de uploadtijd wat te vertragen, en kijk eens hoe groot jou plaatje is.

John
Door jango
Met welke versie van webcamXP draai je momenteel.

heb je een nieuwe upgrade gedaan???

Ik heb eens gehad dat ik na een upgrade ook van zulk rare plaatjes kreeg.

Wist ook niet waar het aan lag misschien niet goed geinstalleerd, maar ben toen maar weer terug gegaan naar de vorige versie die wel goed liep en toen na langere tijd maar weer een nieuwe upgrade gedaan van weer een hele andere versie die na installatie wel weer goed functioneerde.

Er komen best vaak nieuwe upgrade`s van webcamXP en ik heb het idee iets te vaak om dus weer fouten te herstellen.

Draai op 2 pc met XP

1. met versie 5.3.2.450 deze draait goed
2. met versie 5.3.4.252 deze gaf bij de installatie aan dat er 1 bestand niet was en ik moet nu het progg. met elke opstart opnieuw aanmelden, deze versie geeft bij mij wel alles goed weer, het enige probleem is het inloggen.

groet Jan
Door WeerstationGraveNL
Jan, ik heb die versie (5.3.2.450) geinstalleerd en deze draait nu.
Is een sumier aftreksel van het programma waarmee ik eerst draaide, maar hij doet wel zijn werk en ik moet zeggen dat ik nog geen afwijkende webcamafbeeldingen heb gezien, dus dat is goed nieuws.

Ik laat het zo een paar dagen draaien en laat het hier weten als dit inderdaad de oplossing blijkt te zijn :)

Een vervolgvraag zou zijn hoe ik het streaman aan de gang zou moeten krijgen, want dat is me tot op heden nog nooit gelukt. Ik heb daar al wat postings over gezien, dus die ga ik eerst eens doorlezen en kom er later op terug.

Bedankt voor jullie reacties!
Door WeerstationGraveNL
Ho, toch nog een vraag:

Bij deze versie worden de afbeeldingen in een gallerij van 1 directory geplaatst.
Bij mijn vorige versie werden ze per datum en bron in een aparte directory opgeslagen (dus iedere dag werd er een nieuwe dir gemaakt, met daarin een dir 1 en 2 (voor mijn 2 cams)).

Dat is met deze versie (450) niet mogelijk!?
Of moet ik dan toch de pro versie aanschaffen.
Door osjohn
Wat jij wil, kan dat wel met een webcam, WebcamXP is toch meer ingestelt voor het streamen van video.

Je zou al problemen krijgen met de tijdelijke opslag, ze gaan dan naar dezelfde temp. toe, is dat anders in te stellen ??

Kan je anders niet de een file gif maken en de andere jpg ??

John
Door WeerstationGraveNL
John, dat kan wél, maar dan zal het de meer uitgebreidere versie zijn.

Sinds gisteravond draai ik met de nieuwe(re) versie van WebcamXP (wLite) met 2 webcams en deze heeft nog geen een afbeelding met rare kleuren of zwarte vlakken laten zien.
Het ligt dus inderdaad aan een verkeerde of oude versie.

Wat ik wel mis is functionaliteit.
Dus ik overweeg om de pro-versie WebcamXP 7 Pro aan te schaffen, zodat ik weer per dag per cam de afbeeldingen kan opslaan, want dat was toch wel erg handig bij mijn oude versie :)
Door jango
WeerstationGraveNL schrijft:

Wat ik wel mis is functionaliteit.
Dus ik overweeg om de pro-versie WebcamXP 7 Pro aan te schaffen, zodat ik weer per dag per cam de afbeeldingen kan opslaan, want dat was toch wel erg handig bij mijn oude versie :)

Draaide je dan eerst met WebcamXP versie dan kan dat nu ook want bij webcamXP heb je na aanschaf een code en altijd toegang tot nieuwe update`s en zou je deze nu dus ook moeten kunnen draaien.

Je hebt nl. de private en pro versie(betaalde) en Free

Het is hetzelfde programma maar met geblokkeerde delen.

Maar heb je soms met webcam 7 / IP Camera [RTSP] DirectShow Filter 0.9.8.7b Beta gedraaid.

Daar ligt denk ik het probleem van de verkeerde weergave.
Volgens mijn herinnering had ik toen ik dat probleem had ook een Beta versie draaien wat dus nog in ontwikkeling is en dus fouten kan vertonen.

Ik ken de mogelijkheid van webcam 7 nog niet.

Of heb je een illegale versie.

groet Jan