Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door poldeleeuw
#38499
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een leuk uitziend project ontdekt van Frank Kooiman en een zekere Daniël. Via een antenne, voorversterker en nog een ander circuitbord hebben ze een bliksemdetector gemaakt die via software de strike en locatie bepaald van de bliksem en die dan plot op een kaart.

Nu vroeg ik mij af of er iemand hier dit project gebruikt en als het de moeite is om eraan te beginnen. Op zich kost het project niet veel in vergelijking met een detector van nexstorm maar ik wou toch eerst even polsen bij andere gebruikers.

groeten, Joeri.
Door ws vreewijk
#38500
Ja is een bekend project werkt prima een ding je moet een station vinden waarmee je kan connecten anders heb je geen kruispeiling en nog iets het eerste station om te connecten is gratis elk volgende station om te connecten moet je aanvragen bij Frank en kost €25.00 als ik me niet vergis.

Dan moet je ook nog poorten open zetten dus dat is nog ff tricky maar verder werk het prima.

Bekijk deze site maar helemaal rechts kan je elk station open kliken.
http://www.calahonda-info.net/blitze/

de hardware kan je zelf bouwen en de onderdelen en print kopen bij bijvoorbeeld Daniel of kompleet gebouwd ook bij Daniel 2e link van boven.
http://users.edpnet.be/DanielV37/Detect ... x_full.htm


laat eens weten of je dr mee aan de slag gaat .


gr Chris
Door poldeleeuw
#38507
ziet er leuk uit, wel jammer dat er al blijkbaar veel mee gestopt zijn...
Door fotogw
#38510
Het is een mooi project, maar het lijkt een beetje dood te bloeden. Veel van de links zijn niet meer actief. Dat zal het systeem in z'n geheel geen goed doen denk ik. Het systeem valt of staat met veel deelnemers om goede kruispeilingen te kunnen maken. Maar het systeem lijkt me echt interessant om te gaan gebruiken. En een stuk betaalbaarder dan de Boltek-oplossingen.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door ws vreewijk
#38511
Een station om mee te connecten is genoeg om een goed resultaat te krijgen.

Wil je alleen de strikes tellen kun je altijd de one wire lightning detector nemen.

Wil je het niet op je site zetten heb je aan een detector genoeg en kun je deze in elkaar knutselen http://www.techlib.com/electronics/lightning.html

Kijk onder readers versions boven aan in het blauw aanklikken wat mensen zoal gemaakt hebben de mijne staat op pagina twee tweede van boven.

je kunt ook voor toa kiezen maar lijkt me minder leuk en een beetje onpersoonlijk.

http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php
kijk onder project.

gr Chris
Door poldeleeuw
#38518
de one-wire ziet er ook tof uit maar het jammere is dat de strikes niet worden geplot op een geografische kaart. Moest dat kunnen zou het een heel goede bliksemdetector zijn, alhoewel ik al gelezen heb dat deze heel gevoelig is voor storingen en daardoor ook valse strikes detecteert.

Ik denk wel dat ik het ligtning project een kans ga geven. Het is bovendien echt een leuk project: zelf de circuits in elkaar steken, afstellen en dan testen maar :-)
Door ws vreewijk
#38520
Ja de tech lib detector is leuk om te maken en kan je leuke uitbreidingen aanhangen.
Ik raad je wel aan om hem niet in EEN behuizing te maken,ivm valse strikes binnes huis
bouw een antenne deel zet dat in een pvc buisje buiten met een stuk antenne en voer
de pulsen naar binnen met AFGESCHERMD snoer waarbij je de afscherming binnen aan het kastje zet waarin de metertjes piezo buzzer en leds zitten binnes huis het kastje absoluut van metaal nemen voor een paar euro heb je die draad al drie aders met afschermings manteltje ongeveer rond 3 mm .


Eh valse strikes hangt er vanaf hoe je woont hoe je alles opsteld en of je een goede aarde kan aanbrengen.

:blush: maar zelfs een boltek meet valse vergis je niet.

Even een idee over de valse strikes vanacht met mn one-wire detector
afgelopen uur 2 valse strikes.
vanaf vanacht 3 uur tot nu 8.51uur 9 valse strikes.

Kijk steek je een tl buis aan dan zie je dr een paar meer maar ik kan je zeggen als er echt onweer is zie je giga pieken en valt die paar valse in het niet.
Eigenlijk zijn die paar valse wel handig je hebt dan een idee datie werkt:)

OK Ga je solderen en je hebt een vraag laat het weten.
Spoelen kan je zelf maken van een oude radio die ferriet staaf slopen.

gr Chris
Door Snarf2000
#38524
Het in elkaar solderen van LR is echt leuk.
Het afregelen is moeilijker.
Ik heb hem daarvoor weggebracht naar een electronicazaak om hem af te regelen op
10 KHz.

(Kostte mij 20 euro)
En, vergis je niet in het afregelen van de software.
Dit gaat je weken kosten.:woohoo:

Frans
Door poldeleeuw
#38531
@ ws wreewijk: welke leuke uitbreidingen kun je er nog aanhangen?

Ik heb gelezen dat een electric antenne goed zou zijn, dat is 1 verticale antenne dat verbonden is met 1 ingang op de voorversterker, de andere moeten verbonden worden met ground.

Nu nog vraagje: wat verstaan ze met ground? Is dat dan een stuk metaal ofzo?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17