Algemeen forum voor discussie over de website
Door Weerstation Rijnmond
wanneer gaat de mos-verwachting het doen?

Mvg,

Olivier
Door weerzoetermeer
Hoi Olivier!!

Als het goed is start de MOS verwachting op het moment dat de data wordt doorgegeven aan MC. Volgens het laatste bericht van Luc zou dit a.s. maandag beginnen maar wellicht zit er nog een beetje uitstel in. Luc zal het ons wel laten weten.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door Weerstation Rijnmond
Hee Thierry,

Ik zag het in een ander topic al eigenlijk, wanneer de samenwerking zou gaan starten, maar bedankt!
Door Meteotines
Misschien een domme vraag;

Wat is een MOS verwachting precies?
Hoe is die tot stand gekomen?

Als ik ga googlen op MOS verwachting dan denk ik dat men er nu een verkeerd beeld van heeft...

Tines.
Door forsurh
Domme vragen bestaan niet!

" Met onze MOS (Model Output Statistics) technieken kunnen we, indien we de beschikking hebben over een meetreeks van minimaal twee jaar, ook voor die meetpunten zeer nauwkeurige verwachtingen maken. MOS is een regressiemethode die modelgegevens en meetwaarden uit het verleden zodanig combineert dat uit de verwachte modelgegevens de meetwaarden van de komende dagen met hoge nauwkeurigheid verwacht worden."

-=Bron Meteo Consult=-

groeten,
Wisse van der Velde

www.weerstation-grootegast.nl
Door Meteotines
Hoi Wisse en anderen,

Uit jouw reactie (van MeteoCosult als bron) begrijp ik dat men --- indien men de meetgegevens over 2 jaar(!) heeft zeer nauwkeurige verwachtingen kan maken.

Dus als men die gegevens NIET heeft kan men die dus NIET maken.

Deze MOS verwachtingen zijn zeer plaatsgebonden. Het gaat immers om de verwachting voor een plaats.
Nu worden deze verwachtingen uit minimaal de laatste 2 jaar gehaald.
Maar als deze gegevens (nog) niet bekend zijn, hoe kan men dan de MOS verwachting maken voor een plaats?

Over minimaal 2 jaar heb je (bv. MC !!) er pas wat aan! Ik vraag me af of er straks bij (bijna) iedere HWA'er niet dezelfde
MOS verwachting op de site staat. De gegevens zijn immers NOG NIET bekend?!

Voor MC is dit wel een goedkope manier om over 2 jaar zeer nauwkeurige voorspellingen te maken voor diverse plaatsen in Nederland. Ze krijgen deze gegevens bijna voor niets.

Ook kun je zelf in je eigen statistieken kijken hoe het weer de afgelopen jaren op deze dag was, daar een gemiddelde van maken en deze op je site zetten als zijnde MOS verwachting. Het is uiteindelijk een langjarig gemiddelde van cijfers.
Hiermee loop je dan al vooruit op MC, want die heeft die gegevens (nog) niet, wat ze wel graag willen.

Degene die wel data aanleveren aan MC moeten dus goed begrijpen wat ze doen en wat er straks op hun eigen website komt te staan als zijnde een MOS verwachting!

Ik hoop dan ook dat een ieder voor zichzelf alles goed op een rijtje zet om de beslissing voor deelname aan MC te maken.

Tines.
Door Meteo Simpelveld
Goedemiddag Tines,

Hier twijfel ik dus ook aan, de reden hiervoor is dat ik nu sinds een paar weken de verwachtingen van Meteo Consult in de gaten aan het houden ben en aan het vergelijken. Ook de actuele situatie. endeze verschillen in mijn ogen sterk van de gemeten data. Misschien kunnen ze wel de data op dit moment voor onze omgeving van het K.N.M.I. ststion gebruiken maar dit geeft bij lange na niet de situatie in vele delen van Mergeland, alleen al door de hoogteligging.

Groet Bert
Door forsurh
Wat ik wel weet is dat MC volledige toegang heeft tot het GMS systeem. Zouden ze daar dan de gegevens van gebruiken? Daarme meten ze luchttemperatuur, wegdektemperatuur, luchtvochtigheid, neerslag en op zommige plaatsen ook de windrichting en snelheid.

De provincie Groningen beschikt over 14 van die meetpunten, verspreid over de hele provincie. De regionalen nog niet meegeteld.

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door CoenVS
Hallo,

Het lijkt me goed om hier even kort wat toe te lichten.

Allereerst even over het starten. Momenteel zijn we bijna klaar met de MOS-verwachtingen voor de deelnemende locaties. Het gaat daarbij even om een grafisch goed en scherp plaatje waarin we ook de gewenste namen (URL) proberen op te nemen. Hopelijk ronden we dat deze week af.

Dan even algemener over deze verwachtingen.
Een oplettende lezer heeft onderstaande gepost.

" Met onze MOS (Model Output Statistics) technieken kunnen we, indien we de beschikking hebben over een meetreeks van minimaal twee jaar, ook voor die meetpunten zeer nauwkeurige verwachtingen maken. MOS is een regressiemethode die modelgegevens en meetwaarden uit het verleden zodanig combineert dat uit de verwachte modelgegevens de meetwaarden van de komende dagen met hoge nauwkeurigheid verwacht worden."

Voor de meedoende locaties gebruiken we momenteel ons huidige stationsnet (KNMI-net en enkele aanvullende eigen stations) als basis. De verwachtingen voor jullie locaties wordt dan gedaan met behulp van gewogen interpolatietechnieken. Een hoogtecorrectie zit daar ook in.

Inderdaad is het zo dat de verwachting pas helemaal op maat kan worden gemaakt (met eigenschappen van jullie station) als we straks 2 jaar aan data hebben van het station omdat we die data daarvoor gebruiken.

Heeft de verwaching daarmee nu dan een beperkte waarde? We gebruiken voor onze verwachtingen een statistisch bewezen methode waarin ECMWF model, GFS model en EPS verwachting gewogen worden meegenomen, gekoppeld aan de historische reeks van de dichtbij gelegen stations. Daarmee leveren we een goede verwachting (waarbij we er natuurlijk ook wel eens naast zitten). Helemaal op maat dus (nog) niet, maar daarbij moet je je ook bewust zijn van de nadelen daarvan die sterk afhankelijk zijn van de meetopstelling. Een beschutte opstelling zal met een meetreeks ook grote gevolgen hebben voor een wind- of temperatuursverwachting die daar straks rekening mee houdt. De waarde zal dus voor iedereen anders kunnen worden ingeschat, afhankelijk van de waarde die aan de eigen metingen worden gegeven. Hoe beter de stationsligging, hoe meer waarde je er waarschijnlijk aan zult hechten (en hoe kleiner de verschillen normaal gesproken zullen zijn). Jullie zullen straks om die reden ook de keuze hebben om de verwachting met eigen gegevens te krijgen of gebaseerd op de huidige methodiek.

De data van de GMS-meetpunten (gladheidsmeldsysteem) worden ook alleen gebruikt voor verwachtingen voor die meetpunten zelf, niet voor onze algemene verwachtingen. Daar zijn we zeer terughoudend mee omdat de data minder betrouwbaar is en vooral ook minder representatief voor de omgeving.

Dat er in Limburg behoorlijke afwijkingen worden gemeten t.o.v. de daar aanwezige KNMI-stations (en Aachen) is zeker het geval.
In Zuid-Limburg spelen in de door Meteo Simpelveld genoemde verschillen een aantal dingen mee. Dat zijn lokale verschillen (stations gelegen in een dal of op een heuvel met gevolgen voor wind en uitstraling), hoogteverschillen (vooral temperatuur/wind) en in sommige gevallen mogelijk ook verschillen die te verklaren zijn door de meetopstelling. Daar kan ik echter geen uitspraak over doen omdat ik de meetopstellingen niet ken. Onze verwachting neemt die verschillen deels mee (enige hoogtecorrectie die representatief is voor die omgeving), maar optimaal kan dat pas als de genoemde meetreeks door ons is opgebouwd.

Hopelijk heb ik hier wat meer inzicht kunnen verschaffen in de methodiek.

Groeten vanuit een kil en mistig Wageningen,
Coen Verrijn Stuart
Meteo Consult