Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door forsurh
Nee man helaas.....:(

Ik heb een paar dagen met griep plat gelegen.:S

Volgende week woensdag heb ik een vrije dag, zal dan even wat plaatjes schieten.

Laat het je weten !

Groeten,

Wisse
Ik heb hier ook een plat dak. Zit alleen te twijfelen hoe ik een halve meter of 1 meter lange pvc buis kan bevestigen op een plat dak zonder metalen te gebruiken. Op zich is de antenne niet zo zwaar (halve kilo?).

Ik zou een plastic bak met beton kunnen vullen met in het middelpunt een stukje buis die precies over die pvc gaat. Eventueel een gat horizontaal boren met daardoor een lange bout met een schroef zodat de pvc buis niet kan draaien.

Iemand anders nog leuke ideenen?
Door Weerstation Wijk
Oxize schrijft:
Ik heb hier ook een plat dak. Zit alleen te twijfelen hoe ik een halve meter of 1 meter lange pvc buis kan bevestigen op een plat dak zonder metalen te gebruiken. Op zich is de antenne niet zo zwaar (halve kilo?).

Ik zou een plastic bak met beton kunnen vullen met in het middelpunt een stukje buis die precies over die pvc gaat. Eventueel een gat horizontaal boren met daardoor een lange bout met een schroef zodat de pvc buis niet kan draaien.

Iemand anders nog leuke ideenen?

Bout en schroef is ook van ijzer, ben bang dat het houten spietjes gaan worden :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Update-je

Heb de de pvcbuis al verlijmd waar de antenne in gaat. Heb redelijk veel lijm gebruikt zodat ik weet dat alles waterdicht is. Beter teveel dan te weinig B)

[img]http://www.oxize.nl/images/pvc.jpg[/img]

Betreft de voet. Ik heb kant en klare beton-cement gehaald van Beamix. Deze hoeft je alleen maar even te mengen met water en dan wordt het na een tijdje kei-hard.

Ik heb een plastic bak gebruikt met een diameter van ongeveer 35cm en 10 a 15 cm hoog. In het midden heb ik rondje uitgesneden van 32mm en gekeken of de pvc buis hierin past. Paste precies.

Heb daarna een stuk 32mm pvc buis afgezaagt en deze in een 32mm koppelstuk gestoken zodat aan beide kanten van het koppelstuk de pvc buis er ongeveer 5cm uitsteekt. 1 van de kanten van het koppelstuk heb ik in het gat gestoken van de plastic bak. Deze goed aangedruk zodat het koppelstuk contact maakt met de bodem van de plastic bak.

Hierna het Beton/Cement klaar gemaakt en de plastic bak gevuld met cement/beton.

Als straks het beton uitgehard is, zit de pvc-en koppelstuk vast in het beton in een mooie ronde vorm. Het stukje 32mm pvc buis kan ik weer uit het koppelstuk trekken.

Later past de lange 32mm pvc buis weer in me eigen gemaakt betonnen voet die ik op het platte dak neer ga zetten. Met daarboven op de pvc-buis de pvc-en behuizing die op bovenstaand plaatje te zien is.

Enigste wat ik hoop is dat de betonnen voet zwaar genoeg is voor alles. Anders fixeer ik deze nog wel met een bakstenen aan beide kanten, zodat ie niet om kan kieperen. :laugh:

Zoiets heb jij toch ook gedaan Wisse?
@Allemaal,

Wat ik wilde schrijven is dat er inderdaad geen ijzeren materialen bij gebruikt mogen worden, deze beinvloeden de antennen.
Ik zou zelf ook aan raden als de situatie het toelaat om de antennen zeer hoog op het dak te zetten, platdan is fijn, maar pas op met het huis, die reflecteerd namelijk, klinkt vreemd maar is zo.
Ik heb dit probleem met de flinke steenberg wat vogelvlucht 500 meter van mij afligt.
Daarom ben ik ook niet zo kapot van de hardware, althans in mijn situatie.

De frequentie van de bliksem, daar werkt die antenne op mag die eigenlijk maar een keer ontvangen, wordt deze frequentie terug gekaats door welke oorzaak dan ook, dan krijg je een verkeerde meting, daarom is het ook best wel lastig om deze jongen te plaatsen, gebruikers die in open veld wonen en niks om zich heen hebben en alles zo hoog mogelijk kan plaatsen hebben het beste effect.
Zet je hem op een platdak waarnaast de tweede verdieping begint, heb je eigenlijk een schaduw kant en een reflectie kant.

Nog een kleine opmerking, ik zou de buis niet totaal dicht maken, dan krijg je namelijk condens die ook niet meer weg kan.
Ik zou dan een klein gaatje in maken waar eventueel vochtigheid toch weg kan komen.
De antenne zou er wel tegen kunnen, want als je goed kijkt waar je de utp kabel in plugt in de antenne, is ook een gelachtig iets die de verbinding afsluit.

het is een leuk util als je de perfecte lokatie hebt en helaas heb ik die totaal niet, althans wel in de 50 km, niet verder, helaas.

gewoon wat info die ik heb gekregen van nexstorm en Boltek in die tijd dat ik mijn hardware daar besteld heb.
Daar kreeg ik zelf ook nog te horen dat een spitsdak ook voor reflectie problemen zou kunnen opleveren, of ik zou hem al heel erg hoog op de nok moeten zetten, het blijft gevoelig iets en de antennen meet gewoon de frequentie's wat gepaard gaan bij bliksem.
Het platte dak bij mij zit hoog op de 2de verdieping wat tevens de laatste verdieping is. We hebben niet echt een zolder. Deze is eigenlijk een klein stukje ruimte in de nok van het dak die door middel van een schuiftrap benaderbaar is. Het platte dak ligt ongeveer 1.5 a 2 meter lager dan de nok.

Ik woon buitenaf dus ik heb niet direct last van andere signalen. Het enigste wat misschien een probleem kan geven is de Herikeberg die bij mij in het noordwesten zit op een afstand van 2km. De hoogte van deze Berg (heuvel) is op de top 46.6 meter. Voor de rest is alles aan alle kanten plat :)

Een andere probleem die misschien kan vormen is, dat op de rand van het platte dak een aluminium randje zit. Voor de rest is alles hout. Ik heb wel andere boltek installaties op internet gezien die stukken meer ijzer in de buurt hadden zitten en toch een redelijke goeie meting hadden.

Ik zie het wel zodra de boltek op het dak staat. Ik moet zowieso 1 meter van die aluminium rand blijven.

@WSP: Er zijn mensen op het forum van Astrogenic die hun boltek op zolder hebben staan en totaal geen problemen hebben. Het verhaal van je schaduwkant en reflectiekant snap ik dan niet helemaal.

Bliksem genereert radiogolven die overal doorheen penetreren, behalve ijzer/staal. Kijk als je een plat dak heb met daarop een grote alu afdekplaat of een stalen constructie, ja dan kan ik me voorstellen dat je reflecties kan krijgen.

Maar ik denk dat een klein randje bij mij echt niet tot reflectie gaat leiden. Aan de noordzijde waar het nok van het dak zit zullen ook gewoon radiogolven erdoor penetreren, misschien iets in mindere mate vergeleken met de Oost/Zuid en Westkant.

Betreft de Antenne mast. Deze is volledig opgebouwd uit pvc, plastic en beton.
Gewoon opzetten en kijken wat het resultaat is.
Die van mij hangt ook onder het dak, dan heb je die reflectie niet, want hij zit onder het dak, dan is die reflectie al gedaan zo maa gezegd.

met de reflectie bedoel ik dit, heel simpel, zo hebben ze het mij ook uit gelegd.

Jij staat achter een muur en ik wil jouw iets toespreken, dan hoor jij mij via een omweg, want ik kan niet door een muur heen spreken, je ontvangt mij wel, maar niet zoals het moet, verkeerd beeld dus.

Nu zie ik jouw wel staan en spreek ik, achter jouw staat een muur, dan zul jij mij horen, maar ook hoor je mij via de muur als reflectie, dus ook een verkeerd beeld, een keer waarneming rechtstreeks en de andere keer via de muur, dus weer verkeerd beeld.

Op die manier, ik hoop dat het begrijpelijk is, zo hebben ze het mij ook uitgelegd en het was een eerlijke verkoper en ik wist waar ik aan begon.

maar mij gata het ook niet wat in Spanje is, ik gebruik hem eigenlijk gewoon lokaal, binnen de 50 km vindt ik goed.

Het is gewoon testen en op zetten en kijken hoe en wat.
Ik kraak het systeem ook niet af of wat dan ook, maar deel gewoon mijn ervaring en de uitleg van Boltek wat ik in die tijd heb gehad, niet meer en niet minder.

Ik vraag mij wel af, daar heb ik eigenlijk nooit wat kunnen vinden, hoe buienradar en blits.de meten, daar vindt ik niet meteen iets of ergens van terug, dit zou ik wel heel erg graag willen weten.
Zover ik weet werkt buienradar gewoon met Echoradars. Of deze radars van KNMI of van hunzelf zijn weet ik niet. De gegevens komen ieder geval niet met elkaar overeen.

Blitz.de gebruikt een professionele Siemens onweer-detectie. Die zijn voor ons niet te betalen als consument. Een stukje die ik gevonden heb van Siemens over Blids

BLIDS (Blitz Informations Dienst von Siemens) is a commercial lightning detection
network run by Siemens AG. It uses LPATS (Lightning Positioning and Tracking System)
sensors and uses time-of-arrival techniques to locate (mostly CG) lightning.
In 2002/3, the Institute for Meteorology and Climatology (IMUK) at the University of
Hannover set up a lightning detection network based on the SAFIR sensor in northern
Germany. The network consists of three receiving stations in a triangle of about
180 km side length. It covers an area of roughly 270 km × 280 km. Lightning strikes
are located by triangulation of simultaneous events. The location accuracy of both
monitored (IC and CG) lightning types was found to be better than 1 km.
The total number of lightning strikes detected by SAFIR in its zone of highest sensitivity
is a factor ten higher then by BLIDS for both, IC and CG lightning.

Met andere woorden, een professionele versie van de Boltek die stukken geavanceerder is.
Nog een kleine opmerking, ik zou de buis niet totaal dicht maken, dan krijg je namelijk condens die ook niet meer weg kan.
Ik zou dan een klein gaatje in maken waar eventueel vochtigheid toch weg kan komen.
De antenne zou er wel tegen kunnen, want als je goed kijkt waar je de utp kabel in plugt in de antenne, is ook een gelachtig iets die de verbinding afsluit.

Klopt, mijn constructie ziet er ook zo uit met weliswaar een gaatje onderin......

Reageer morgen even met een uitgebreid verhaal, ga nu eerst plat, jullie zijn vanavond wel goed bezig geweest

@Marcel, ik heb iets gevonden over buienradar bliksem meting, zoek ik morgen even op...

Groeten,
Wisse
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10