- 18 mei 2011, 21:23
Maximumwaarden zeggen inderdaad weinig, maar het gemiddelde van de straling evenmin. De straling die de meeste weerstations meten is namelijk de totale straling op een horizontaal vlak. Deze straling bestaat uit een globale component (straling van de hemelkoepel) en een directe component (rechtstreeks van de zon). Normaal gesproken staan zonnenpanelen onder een zekere hellingshoek gericht op het zuiden. De totale straling op een dergelijk hellend vlak kan sterk afwijken van de totale straling op een horizontaal vlak. Vooral de directe component kan sterk afwijken en dat is nu juist de belangrijkste waarde die je zou willen weten, want die geeft de belangrijkste energieopbrengst van de zonnepanelen. Overigens zijn er mogelijkheden om de horizontale straling om te rekenen naar straling onder een bepaalde hellingshoek (op basis van een inschatting van de globale component, de rest is dan directe component afkomstig van de zon onder de zonnestand van dat moment) maar dat is niet eenvoudig en vergt een ingewikkeld algoritme om de waarden om te rekenen... Hoedanook: succes verder!
Groet, Jeroen
fotogw schrijft:
Groet, Jeroen
fotogw schrijft:
jacg schrijft:Voordat je gaat programmeren, het bestaat al.
Zie:
[ul]http://www.hetweerinruinen.nl/trends/temp-jaar.html[/ul] en klik op de knop zonne energie.
Jacco
Dag Jacco,
Dit zijn volgens mij geen daggemiddelden toch? Voor de max solar is in WD inderdaad al een tag. Maar dit maximum kan natuurlijk in een kwartiertje zon al zijn opgebouwd. Dus de eigenaren van zonnepanelen hebben daar niet erg veel aan. Die willen weten hoeveel energie ze theoretisch hebben kunnen opwekken in een dag. Daarvoor zou een Watt-uur per m2 ideaal zijn. Ik heb in mijn "klantenkring" ook enkele geinteresseerden zitten die graag deze gegevens voor de Veluwe zouden willen gebruiken in hun rendementsberekeningen.
Gerhard