Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
Goedendag allemaal en vooral de weer amateurs die hun eigen verwachtingen maken.

Nu dit op het forum ter spraken is gekomen, ben ik benieuwd en zeker open voor de informatie omtrend hoe en wat.

Ik heb mij hier nog nooit aangegeven, omdat ik het niet beheers nog de informatie heb om het te behersen.
Ben dus wel benieuwd naar de werkwijze en hoe jullie aan data komen om het te gebruiken voor een verwachting.

De kok hoeft het recept niet helemaal uit te leggen, maar een kleine richting is welkom en de fine tuning hoef ik niet te weten.

Ik vindt het knap en vooral als ik de verwachtingen van Bert bekijk, niet de dag op zich is 99,9% maar ook de 3 dagen erna.

Ik heb vertrouwen in een matateur die verwachtingen maakt, misschien zelf nog wel meer dan grote instantie's, omdat die nederland breed werken en Bert meteo Simpelveld voornamelijk gericht op de eigen locatie waar ik gelukkig ook in val.

Ik slijm niet, maar die verwachtingen passen gewoon weg beter bij mijn locatie en ben 1000% dankbaar dat ik die mag gebruiken.
Door Eckie76
Ik maak de verwachting als volgt:

Ik zet eerst de televisie aan. Vervolgens druk ik op het knopje Teletekst en ga in een roes van automatisme naar pagina 703 en 704 waarop het weerbericht te zien is en de 5daagse verwachting.
Hierdoor heb ik een idee wat het zou kunnen worden.
Vervolgens kijk ik op diverse weerpagina's: KNMI, Weeronline, ik raadpleeg de pluim, bekijk radarbeelden en satellietbeelden.
Als laatste bekijk ik de verwachting van Meteo Limburg.
Op basis daarvan en een flinke portie intuitie, een vergelijking maken met het "algemene weergedrag" in onze regio kan ik een verwachting maken voor onze eigen regio. En dan hooguit voor 1 dag nauwkeurig.
Ik gebruik geen eigen programma's en maak uitsluitend gebruik van professionele weerbureau's.
Door wsp
En jouw eigen weer data van jouw weerstation gebruik je dan niet?

Je moet alleen de tijd daar voor hebben en die heb ik als werkende helaas niet altijd.

Maar toch bedankt voor de vriendelijke uitleg.
Door wsp
Hallo Olaf,

Ja die wolken is ook een appaart iets, ook dat beheers ik niet.
Zo heb je ook van die oudere mannen zeg maar, mijn vader, vroger boer geweest en mijn werker tegelijk, avond's in de mijn en overdag het land op.

Maar ook die kijkt naar de natuur en de dieren, helaas heb ik dat niet.

Ik vindt het gewoon gewoon interessant van hoe en wat.
Dat zou nu fijn geweest zijn als we zoiets van MC als waardering hadden gekregen, cursus maken verwachtingen of zo.
Door Eckie76
Als je meer over wolkensoorten en bijbehorende weertypes wil leren kan je het beste een goede wolkenatlas aanschaffen en dan met dat boek in de hand naar buiten gaan.
Het duurt even, maar als je ze allemaal in je hoofd hebt, kan je aan de hand van het bestuderen van de lucht al een aardige verwachting voor jezelf maken. Je hoeft echt niet elke ondersoort te kennen om een beetje inzicht te krijgen.

Ik ben zelf veel bezig met onweerchasing. De satellietbeelden en radarbeelden helpen me daar het meeste bij. Zonder die twee zou ik nergens zijn. Tien jaar geleden moest ik dus op mijn gevoel afgaan bij het chasen. Nu heb ik een laptop en kan ik in de wagen springen als ik iets spannends ga zien. De fascinatie voor onweer heb ik al van kinds af.
Door osjohn
Elk gebied is anders wat de weersverwachting aangaat, wij wonen laag ( 6 meter boven AP ), tussen twee rivieren wat snel mist geeft ( geeft een koud gevoel ) , daarbij vriest het ook niet zo snel door de maas en de waal.
In Nijmegen komt zelf het koelwater van de centrale uit in de waal, met als gevolg "warmer water" en veel snoekbaars op die stek.

Wat Marcel verklaarde over de oude generatie, "dat klopt" die mensen kwamen vroeger nergens als in hun gebied, dat kende ze op hun duimpjes, ook verbouwde ze meer groenten en fruit zelf, dus waren ze ook meer op de weersgesteldheid aangewezen.

John van Os