Algemeen forum voor discussie over de website
Door tinuz97
jpmost schrijft:
is dit dan ook in Weather Display te vinden ??
Ja gevonden! en werkt ook nog! (althans met mijn cresta dan) :
WD: Control panel,offsets and initial rain,davis vp uv offset--->als je die omlaag zet in % dan geeft hij minder uv waardes aan,en dat werkt.
En voor de gemeten watt ga je naar: Solar sensor,en neem de optie adjust factor for vp wm/2(%) en verminder die ook,hier geeft hij minder watt aan,net allebij getest en werkt verrukelijk.
Nu nog uitvogelen aan die refentie hoeveel % ik te hoog zit/zat.

PS: of het mag van hwa weet ik niet,graag recatie,anders wijzig ik het weer naar origineel,maar dan krijg je waardes van 8-10 uv met 900-1000watt.
Heb hem 15% afgeknepen.
Door AenG
Hier de instelling voor de meteohub sofware.

Bijlagen
25_6_2009_14_05_04.png
25_6_2009_14_05_04.png (45.73 KiB) 2625 keer bekeken
Door Luc
tinuz97 schrijft:
PS: of het mag van hwa weet ik niet,graag recatie,anders wijzig ik het weer naar origineel,maar dan krijg je waardes van 8-10 uv met 900-1000watt. Heb hem 15% afgeknepen.
Waardes van 8 tot 10 zijn in ieder geval fout. Deze komen in Nederland namelijk niet voor.

Kalibreren aan de hand van referentie meting is dan zeker niet slecht. Je moet echter wel kalibreren bij meerdere UV indexen. Ik begrijp dat je een percentage kunt instellen. Dat gaat er dan wel vanuit dat de sensor in het hele spectrum een lineaire afwijking heeft. Of dat in werkelijkheid ook zo is, weet ik niet. Daarom is het goed om het percentage uit te middelen, door bijvoorbeeld bij een UV index van 2, 5 en (bijna) 8 te kalibreren.

Bijvoorbeeld:

Jouw sensor geeft 10 t.o.v. een werkelijke index van 8. Dat betekent dat je 20% moet 'afknijpen'. Als de sensor 7 aangeeft ipv 5 (28.5% afwijking) en 3 ipv 2 (33,3% afwijking), dan is de afwijking niet lineair. In dat geval moet je niet 20% 'afknijpen', maar kun beter (20+28.5+33.3)/3 = 27.3% 'afknijpen'.

Gr,
Luc
Door tinuz97
Luc schrijft:
tinuz97 schrijft:
PS: of het mag van hwa weet ik niet,graag recatie,anders wijzig ik het weer naar origineel,maar dan krijg je waardes van 8-10 uv met 900-1000watt. Heb hem 15% afgeknepen.
Waardes van 8 tot 10 zijn in ieder geval fout. Deze komen in Nederland namelijk niet voor.

Kalibreren aan de hand van referentie meting is dan zeker niet slecht. Je moet echter wel kalibreren bij meerdere UV indexen. Ik begrijp dat je een percentage kunt instellen. Dat gaat er dan wel vanuit dat de sensor in het hele spectrum een lineaire afwijking heeft. Of dat in werkelijkheid ook zo is, weet ik niet. Daarom is het goed om het percentage uit te middelen, door bijvoorbeeld bij een UV index van 2, 5 en (bijna) 8 te kalibreren.

Bijvoorbeeld:

Jouw sensor geeft 10 t.o.v. een werkelijke index van 8. Dat betekent dat je 20% moet 'afknijpen'. Als de sensor 7 aangeeft ipv 5 (28.5% afwijking) en 3 ipv 2 (33,3% afwijking), dan is de afwijking niet lineair. In dat geval moet je niet 20% 'afknijpen', maar kun beter (20+28.5+33.3)/3 = 27.3% 'afknijpen'.

Gr,
Luc

Bedankt voor de tip luc!
Door petergroeneveld
tinuz97 schrijft:
jpmost schrijft:
is dit dan ook in Weather Display te vinden ??
Ja gevonden! en werkt ook nog! (althans met mijn cresta dan) :
WD: Control panel,offsets and initial rain,davis vp uv offset--->als je die omlaag zet in % dan geeft hij minder uv waardes aan,en dat werkt.
En voor de gemeten watt ga je naar: Solar sensor,en neem de optie adjust factor for vp wm/2(%) en verminder die ook,hier geeft hij minder watt aan,net allebij getest en werkt verrukelijk.
Nu nog uitvogelen aan die refentie hoeveel % ik te hoog zit/zat.

PS: of het mag van hwa weet ik niet,graag recatie,anders wijzig ik het weer naar origineel,maar dan krijg je waardes van 8-10 uv met 900-1000watt.
Heb hem 15% afgeknepen.

Je zou het wel even moeten vervolgen omdat deze instelling speciaal bedoeld is voor een Davis VP en niet voor je Cresta, maar misschien werkt het ook wel wie weet!
Door wslangerak
@tinuz97

Even voor de volledigheid, UV-index en zonnestraling (W/m2) zijn twee heel verschillende dingen. De - voor mijn positie - max. zonnestraling ligt in deze dagen iets boven 1100 W/m2 rond 13:00 uur, dus voorzichtig met "afknijpen" van die waarde, Martijn.

Gr,

PS ik heb geen UV sensor, maar meet d.m.v. extra temp. sensor wel de zonnestraling (solar-in-a-jar methode)
Door Luc
wslangerak schrijft:
@tinuz97

Even voor de volledigheid, UV-index en zonnestraling (W/m2) zijn twee heel verschillende dingen. De - voor mijn positie - max. zonnestraling ligt in deze dagen iets boven 1100 W/m2 rond 13:00 uur, dus voorzichtig met "afknijpen" van die waarde, Martijn.

Gr,

PS ik heb geen UV sensor, maar meet d.m.v. extra temp. sensor wel de zonnestraling (solar-in-a-jar methode)
Op onderstaande website kun je via een grafische interface berekenen wat de maximale straling is aan de hand van de latitude. (letop de tijd onder de grafiek is de zonnetijd, niet de lokale tijd)

Aan de hand de latitude kun je ook nog kijken hoeveel uur de zon maximaal schijnt op een bepaalde dag.

http://pvcdrom.pveducation.org/SUNLIGHT/SHCALC.HTM
Door jpmost
Wat betrefd de te hoge UV waardes:

Ik heb het een en ander aangepast in de offset... de UV had gister veel minder uitschieters... nou was er gister ook meer bewolking dan de dagen ervoor... dus wachten nog even af op een heldere dag :)
Door Mark
Beste Luc,

Heel fijn dat je nu ook zonnestraling en UVI waarden weergeeft per station. Een weerkaartje zou heel mooi zijn (als concurrent van de door reclamegedoe verpeste Wieckse Witte - zonkracht site).

Keep up the good work.

Groet,

Mark.

Mark's weerstation Nijmegen.