- 08 jul 2009, 13:20
Hoi,
Bliksembeveiliging vind ik een interressant onderwerp, en wil dit topic dan ook graag volgen.
Let op: Iedere situatie is anders, ik woon op het "platte land".
Dit is wat ik gedaan heb en hoe ik er over denk:
Mijn windmeter staat op een 10mtr hoge stalen-mast geheel in het vrije veld (weiland; deze zit 2mtr in de grond.
De ISS staat op een separate stalen buis met een hoogte van 1,75mtr; deze zit 1mtr in de grond.
De windmeter-mast en de ISS staan ruim 1,5mtr van elkaar. Er loopt dus wel een dun kabeltje van de windemeter naar de ISS. Ik heb beiden met een kabel van 25mm2 met elkaar verbonden om, in geval van bliksem inslag de spanningtrechter die vanaf de windmeter-mast naar de ISS-buis loopt zoveel mogelijk te nivelleren.
Omdat alles draadloos is hoef je niks te ondernemen naar het display binnen in huis.
Wat ik nog wel wil doen is een overspanningsbeveiliging monteren op de wandcontactdoos waarop de weer-pc en het Vanatage Pro2 display is aangesloten. Dit geld ook voor de binnenkomende ADSL-lijn van de KPN. Vaak koppeld een blikseminslag in op een binnenkomende telefoonlijn. Deze zijn namelijk niet beveiligd.
Verder trek ik bij zwaar onweer alle stekers uit de w.c.d's (misschien ouderwets!) omdat men in deze moderne tijd heel veel gevoelige elektronische apparatuur in huis heeft, en nagenoeg niemand heeft een proff. aangelegde bliksemafleiding op zijn huis!
Ik denk dat als je deze maatregelen treft, dat je al veel gedaan hebt. Als het echt mis gaat kun je alleen nog hopen op een goede verzekering.
gr. Remie