Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door janhoogenboom
Hoi,

Verwarmde regenmeter lijkt goed te werken. Ik registreerde 3.4 mm 'regen' (gesmolten sneeuw) vandaag, en meet met de duimstok 4 cm sneeuwhoogte. Misschien is de sneeuw al iets ingezakt en is het dus net iets meer geweest.

Geen idee hoe regen in mm zich zou moeten verhouden to sneeuwhoogte in cm.

Ook leuk: naast de verwarmde regenmeter heb ik ook een (verwarmde) FS20 SR regensensor van Conrad (artikel 623018 - 89)
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=623018
waarmee je nog een stuk exacter kunt meten wanneer de sneeuw precies gevallen is.
Een sneeuwvlok maakt (net als regen) contact tussen een aantal contactpunten waardoor ie aanslaat. En door het verwarmde oppervlak smelt de vlok snel weer weg, en als het dus stopt met sneeuwen valt het contact weer af.
Deze sensor zegt natuurlijk niets over hoeveelheden sneeuw, alleen over de exacte duur en het begin/eind van de buien. En bij veel wind en opwaaiende sneeuw wordt dit natuurlijk minder betrouwbaar.

Plaatje van de waarden van de regensensor data (1=sneeuw) en de regenmeter vandaag:

http://www.bosrank.nl/weerstation/regensensor.png[/img]

Groeten, Jan.
Weerstation (Den Haag, Ypenburg, Bosweide)
Bijlagen
regensensor.png
regensensor.png (4.46 KiB) 3054 keer bekeken
Door AenG
Jan,

Ik zie dat jij de meteohub software gebruikt om de grafieken te genereren. Welke sensoren gebruik jij om het stroomverbruik te meten?
Ik heb hier een rfxpwr module met een rfxcom lan module. Het lukt mij namelijk niet om in de meteohub software een stroomverbruik grafiek te maken.
Door janhoogenboom
Beste AenG,

Beetje off-topic :-)

Als ontvanger gebruik ik de "ELV EM1010 PC" van www.elv.de, maar de Conrad "Energy Control 3000 USB" is identiek. Beiden worden sinds 1 a 2 maanden native door Meteohub ondersteund.

Qua sensoren gebruik ik 4 stopcontactsensoren: meer worden helaas, helaas, helaas niet ondersteund.

En voor de grote apparaten (kookplaat, wasmachine, droger) heb ik draaischijf electriciteitsmeters gehangen, zodat ik die (net als het totale stroomgebruik op de draaischijf in de meterkast) kan meten met de draaischijf-sensoren
(waar er ook 4 van ondersteund worden).

Er worden ook nog 4 gasmeter sensoren ondersteund (dan meet ie op de numerieke teller van de gasmeter), maar wij hebben stadsverwarming i.p.v. gas, en dan met een digitale meter. Dus dat werkt niet.
Misschien dat ik nog wel een keer de watermeter zo ga tellen.
Maar in theorie zou je deze sensoren natuurlijk ook nog op de numerieke teller van een draaischijf electriciteitsmeter kunnen zetten, en zo dus het stroomgebruik van nog 4 apparaten kunnen bijhouden.

Groeten, Jan.
Door AenG
janhoogenboom schrijft:
Beste AenG,

Beetje off-topic :-)

Als ontvanger gebruik ik de "ELV EM1010 PC" van www.elv.de, maar de Conrad "Energy Control 3000 USB" is identiek. Beiden worden sinds 1 a 2 maanden native door Meteohub ondersteund.

Qua sensoren gebruik ik 4 stopcontactsensoren: meer worden helaas, helaas, helaas niet ondersteund.

En voor de grote apparaten (kookplaat, wasmachine, droger) heb ik draaischijf electriciteitsmeters gehangen, zodat ik die (net als het totale stroomgebruik op de draaischijf in de meterkast) kan meten met de draaischijf-sensoren
(waar er ook 4 van ondersteund worden).

Er worden ook nog 4 gasmeter sensoren ondersteund (dan meet ie op de numerieke teller van de gasmeter), maar wij hebben stadsverwarming i.p.v. gas, en dan met een digitale meter. Dus dat werkt niet.
Misschien dat ik nog wel een keer de watermeter zo ga tellen.
Maar in theorie zou je deze sensoren natuurlijk ook nog op de numerieke teller van een draaischijf electriciteitsmeter kunnen zetten, en zo dus het stroomgebruik van nog 4 apparaten kunnen bijhouden.

Groeten, Jan.

Ik stuur even een pm met wat vragen, want dit wordt wel erg off-topic.
Door huins
huins schrijft:
Hallo Olaf,

Ik heb jouw idee toegepast voor mijn regenmeter en ben benieuwd of het zal gaan werken, maar dan moeten we nog wel sneeuw krijgen deze winter.
Hoe ik het een en ander heb geïnstalleerd kun op deze pagina zien http://www.meteohuins.nl/wxhardware.php

Groetjes, Ronald

Hier mijn bevindingen met het verwarmingslint.
Het was geen goed idee om het tegen de buitenwand te plaatsen, dit heeft totaal geen effect op de binnen trechter. Op de binnen trechterwand geplakt, wil het wel smelten, maar het bevriest zodra het in de wip terecht komt en daarna vriezen ook de uitstroom openingen dicht.
Dus ik ben weer terug gevallen op mijn al vier jaar beproefde opstelling met het 12V 21watt autolampje gemonteerd naast de wip.
Dit houdt de gehele binnenruimte van de trechter gegarandeerd ijsvrij.
Door hhu
En of het dus prima werkt!!:lol:
Gisteren een keurige geleidelijke neerslag weergave, zie:
http://members.chello.nl/j.huigen1/weer ... graphs.htm
En dat terwijl de meeste weerstations zondag aangaven dat er geen neerslag is gevallen, maar ondertussen heel Nederland in de verkeerschaos zat vanwege de sneeuwval. Straks nog het geschommel rond het vriespunt: de sneeuw van dagen geleden smelt en we krijgen neerslag te zien die helemaal niet op dat moment is gevallen:angry:
Door Willy Peters
Ook bij mij werkt de verwarmde regenmeter uitstekend. Ik heb zaterdag het verwarmingselement ingebouwd. De voedingsspanning was 12V. Ik merkte dat het vermogen niet toereikend was want er bleef vrij lang sneeuw in de trechter liggen. Ook tijdens behoorlijke sneeuwbuien (zondag) duurde het vrij lang voordat de sneeuw gedooid was. Sinds gisteren heb ik een andere voeding aangesloten met een hogere spanning. Tevens heb ik een temperatuur schakelaar ingebouwd zodat het niet te warm wordt in de regenmeter.

Foto's zijn op onderstaande link te zien.

http://www.meteowijchen.nl/Verwarmde_re ... nmeter.htm

Willy Peters
Door petergroeneveld
Willy Peters schrijft:
Ook bij mij werkt de verwarmde regenmeter uitstekend. Ik heb zaterdag het verwarmingselement ingebouwd. De voedingsspanning was 12V. Ik merkte dat het vermogen niet toereikend was want er bleef vrij lang sneeuw in de trechter liggen. Ook tijdens behoorlijke sneeuwbuien (zondag) duurde het vrij lang voordat de sneeuw gedooid was. Sinds gisteren heb ik een andere voeding aangesloten met een hogere spanning. Tevens heb ik een temperatuur schakelaar ingebouwd zodat het niet te warm wordt in de regenmeter.

Foto's zijn op onderstaande link te zien.

http://www.meteowijchen.nl/Verwarmde_re ... nmeter.htm

Willy Peters

Hoi Willy, dat ziet er perfect uit net zoiets als de originele van Davis maar die kost € 175,00. Enkele vragen: heb je de trechter ook nog geïsoleerd en de weerstand van 10 Ohm is dat het verwarmingelement?

Is het voor jou ook mogelijk, mits je dat natuurlijk wilt delen, om het aansluitschema (kabelkleuren met de verbindingen) en de gebruikte componenten te vermelden of via pm te sturen? Wil namelijk ook zoiets voor mijn Davis gaan gebruiken. Mooi gemaakt moet ik zeggen en alvast bedankt voor de moeite.

Peter.
Door Eckie76
Weerstation St. Odiliënberg heeft vanaf nu een verbeterde neerslagverwarming aangebracht.

Hierdoor staat er inmiddels 0,8 mm smeltwater geregistreerd, als zijnde neerslag.
Dit om verwarring te voorkomen, als men de voorpagina bekijkt. Het vriest namelijk 3 graden en we noteren wederom een ijsdag in Limburg.

De verwarming heb ik gemaakt m.b.v. verwarmingsfolie, verkrijgbaar bij Conrad.
De folie heb ik met 2-aderige kabel aangesloten op een 12 volt transformator.

En nu afwachten of het 100% gaat werken....:ohmy:

Link naar de folie: http://media.conrad.com/s/5000_5999/530 ... FB.EPS.gif
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18