Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wthus
Mike schrijft:
wthus schrijft:
Hoe goed is nou een Vantage Pro 2 regenmeter? Ik heb straks (vrijdagavond) mijn neerslag aftappingen gedaan en kom tot een fors verschil van ruim 26 mm tussen de regenmeters op het meetveld.

Wil je zekerheid hebben even de test in onderstaand topic uitvoeren ;)
http://www.hetweeractueel.nl/forum/davis-weerstations/513-kalibreren-neerslagmeter-vantage-pro

Dat zal niet werken als de verschillen per dag verschillen. Als je kijkt naar de donderdag, dan zou je zien dat het verschil daar veel minder is. Ik probeer dus te zeggen: vertrouw niet blind op alle elektronica. Het ging er hier donderdagavond heftig aan toe met forse wolkbreuken en stortregens. Heeft ook voor tientallen ondergelopen wegen, overgelopen beken/sloten, ondergelopen bedrijven en woningen gezorgd. Ik vermoed dus maar dat de regenmeter heftige regens niet goed kan verwerken. Of het wipje functioneert dan niet naar behoren (waterstraal te hard), of de diameter van de trechter is veel en veel te klein. Wat het is geen idee, maar vertrouw niet blind op de VP2.

tjabine schrijft:
Misschien dat je kan uitleggen waarom opeens op vrijdag het verschil zo groot word.

Als ik het wist dan deed ik het, en was ik hier ook niet aan het posten! De hellmann meter wordt met de hand afgelezen en dit is zeer nauwkeurig gedaan (ben er vrijdagavond vele minuten mee bezig geweest gezien de bak water dat erin zat. De hellmann meter is een officiële regenmeter.
Door weerstation
Voordat er een draaikolk in een regenmeter optreedt moeten er lijkt mij toch wel enorme hoeveelheden water in een keer omlaag komen.

In het geval van Wilber is er 90mm in 24 uur gevallen. Zeker zullen er af en toe wolkbreukachtige verschijnselen zijn opgetreden. Op die momenten zal het water misschien niet snel genoeg uit de opvangbak afgevoerd worden. Misschien ontstaat er dan een kolk maar dit kan dan toch maar voor zeer korte tijd zijn. Volgens de specificaties zou dit punt ver boven de 100mm per uur moeten liggen want daarbij wordt gesproken over 3% afwijking.

Hieronder de specificaties voor de Vantage PRO 2
Rain Rate 0 to 96" (0 to 2438 mm)
Accuracy For rain rates up to 2"/hr (50 mm/hr): ±3% of total or +0.01" (0.2mm) (0.01" = one tip of the bucket), whichever is greater. For rain rates from 2"/hr (50 mm/hr) to 4"/ hr (100 mm/hr): ±3% of total or +0.01" (0.25 mm) (0.01" = one tip of the bucket), whichever is greater

Ik denk dat de specificaties van de VP regenmeting sowieso met een flinke korrel zout genomen moeten worden.
Ik vraag me af waar de term lasergecalibreerde regenmeter voor staat. Regelmatig blijkt op dit forum dat een afwjking van meer als 10 procent voorkomt, zelfs nieuw uit de doos.
Door wthus
jango schrijft:
@ wthus
ik snap niet helemaal waarom je na deze 2 dagen gaat twijfelen aan de betrouwbaarheid van de VP. Je meet toch al veel langer met zowel de VP als de Hellmann.

Beter lezen is denk ik op zijn plaats. Ik meet langer met de Hellman dan met de VP2. De data van de VP2 gooi ik weg, deze gebruik ik nooit. De data van de Hellmann wordt wel vastgelegd in de boeken van het station. De VP2 is dus niet te vertrouwen, zou ik dit klakkeloos aangehouden hebben, dan zou ik veel minder water hebben gemeten dan er in realiteit is gevallen. Het KNMI/MC krijgt dadelijk via HWA een 220 mm als maandtotaal door, terwijl dit gewoon 250 mm op het station is. Opnieuw: vertrouw niet klakkeloos de VP2.
Door wthus
weerstation schrijft:
Ik dacht dat je vroeger met een WMR 928 werkte, heb je toen deze verschillen ook wel eens gehad.

Heb dat toen nooit zodanig zitten bijhouden gezien de WMR maar per 1,0 mm mat. Dus die data gebruikte ik toen al meer voor de website dan voor de boeken.

PS let op: De regen was wel degelijk heftig hier in het zuiden en oosten van de Achterhoek. Heb nog nooit zoiets meegemaakt, en zelf de regen bij onweersbuien is dan van een totaal ander kaliber. Er is ook ongelooflijk veel wateroverlast in de regio, en zelfs beken en sloten liepen onder. Alleen de brandweer is in Doetinchem al honderden keren opgeroepen donderdagavond en vrijdagnacht. De meeste neerslag viel ook donderdagavond tussen 20:00 uur en 23:30 uur. In die tijd kwam er vermoedelijk zo'n 75 mm naar beneden, aannemende dat de VP2 voor de nacht en dag (vrijdag wel goed zat en er 15 mm is gevallen (die van de 90mm van de hellmann aftrekkende)). Als er iemand een hekel heeft aan overdrijven, sterke verhalen, etc dan ben ik het wel. Dus begin daar zelf ook niet aan. Geloof het of niet. Tekst kun je nalezen op de website (wordt nog aangevuld komende week).
Door jango
wthus schrijft:
jango schrijft:
@ wthus
ik snap niet helemaal waarom je na deze 2 dagen gaat twijfelen aan de betrouwbaarheid van de VP. Je meet toch al veel langer met zowel de VP als de Hellmann.

Beter lezen is denk ik op zijn plaats. Ik meet langer met de Hellman dan met de VP2. De data van de VP2 gooi ik weg, deze gebruik ik nooit. De data van de Hellmann wordt wel vastgelegd in de boeken van het station. De VP2 is dus niet te vertrouwen, zou ik dit klakkeloos aangehouden hebben, dan zou ik veel minder water hebben gemeten dan er in realiteit is gevallen. Het KNMI/MC krijgt dadelijk via HWA een 220 mm als maandtotaal door, terwijl dit gewoon 250 mm op het station is. Opnieuw: vertrouw niet klakkeloos de VP2.

Beter lezen is dus wat ik ook gedaan heb.
Maar de vraag snappen is ook een issu.

Wat ik dus vraag is dat je al lang meet met zowel de VP als de Hellmann.

Hierdoor heb je al een lang meet verleden en heb je daarin dan ook zulke grote meetverschillen.
Mits een VP goed is gecalibreerd dan meet hij ook de juiste gevallen neerslag.

Het enige wat mij lijkt waar de VP niet mee overweg kan is dat als er zeer extreem zware neerslag is, waardoor dan niet de juist neerslag word gemeten.
Daarom is het ook goed om de neerslag van je Hellmann als juiste te beschouwen maar door een neerslag correctie in je software toe te passen zouden de neerslag gegevens de je aanleverd aan HWA en dus ook KNMI/MC ook de juiste kunnen zijn.
Het is alleen een extra handeling verrichten.

Op het meetveld van universiteit Wageningen hebben ze meerdere neerslag meters op het meetveld staan en zelfs deze geven niet altijd allemaal de zelfde neerslag hoeveelheid aan.

Gr. Jan
Door wthus
jango schrijft:
wthus schrijft:
jango schrijft:
@ wthus

Beter lezen is dus wat ik ook gedaan heb.
Maar de vraag snappen is ook een issu.

Wat ik dus vraag is dat je al lang meet met zowel de VP als de Hellmann. Hierdoor heb je al een lang meet verleden en heb je daarin dan ook zulke grote meetverschillen. Mits een VP goed is gecalibreerd dan meet hij ook de juiste gevallen neerslag.

Wat ik in die periode heb ondervonden is: hoe meer water er valt hoe groter de verschillen tussen de VP2 en hellmann regenmeter worden. Heb hem al meerdere keren bijgesteld volgens handleiding. Eigenlijk slecht, je koopt een duur station en vervolgens moet je zelf aan de slag om de juiste hoeveelheden ermee te kunnen benaderen. Zou eigenlijk in de fabriek al correct moeten zijn.
Door tinuz97
Voor de genen met afwijking:
Heb je je davis wel goed waterpas staan?
Gemeten met een LOSSE waterpas en niet die van de davis,want daar klopt geen fluit van.
En het wipje smeren met bv wd 40,zou dat kwaad kunnen? (is meteen vochtverdrijvend,het asje,niet op de wip zelf)
Door pb2rdf
Ik zou niks smeren, alles wat vuil aan kan trekken heeft invloed op het mechanisme.

Hoogstens teflon spray zou in aanmerking komen, maar na gebruik alles goed reinigen en droogmaken.

Dus het asje en draaipunt apart behandelen lijkt me het beste advies.
Dit alles geheel op eigen risico en eigen inzicht !!!!

Er is een tegengewichtje tbv 0,2mm bijgeleverd, ipv die voor 0,01 inch (0,254mm)
Deze wel gebruiken !!!
Heb je de console op 0,2mm staan en tegengewicht voor 0,01 inch dan wijst console te weinig gemeten regen aan.
Indien je console op 0,01 inch staat en je hebt tegengewicht van 0,2mm dan zal het console te veel regen registreren.

Peter
Door Eckie76
De Davis regenmeter klopt bij de een al wel bij de aankoop en bij de ander niet.
Desondanks moet je elk jaar een keer ijken en calibreren.
Gewoon beginnen te meten en dan denken dat alles meteen snor zit werkt niet.
Alleen maar op een Hellmann vertrouwen doe ik niet.
Bovendien ben ik niet elke dag thuis en kan ik mijn familie niet opzadelen met mijn weerhobby :)
Het is dus zaak om je VP zo in te richten dat je hem wel kan vertrouwen.
Ook al heeft het veel geregend in de Achterhoek, de meter moet wolkbreuken aankunnen. Bovendien zijn die 150 mm niet binnen 1 uur gevallen. Bij de calibratietest vallen er 47 mm binnen een half uur, hetgeen hij moeiteloos registreert.

Altijd van het wipmechanisme afblijven. Wie daar met olie en spray gaat werken neemt onnodige risico's om zijn toestel te vernielen. Er staat ook met koeieletters bij de VP1 ( DO NOT TOUCH READ SWITCH!)
Door jango
tjabine schrijft:
Klinkt aannemelijk.
Alleen wat is de rainrate bij een draaikolk effect? 1000mm/hr?
Volgens mij heeft het wel hard geregend, maar niet zo hard denk ik?
Ik denk dat je de test meetend moet uitvoeren, dan weet je ook de rainrate.
Kun je meteen zien of het geloof waardig is of niet?

Gr Ron.

Ik heb dus een test gedaan na mijn constatering dat er een draaikolk ontstaat in de meettrechter.

Heb afgelopen week een nieuwe VP2 binnen gekregen.
Na installatie in nu nog een proefopstelling maar wel waterpas heb ik de volgende tests gedaan.

1é test; heb de VP gecallibreerd om te achterhalen of er een afwijking was.

Heb om geen lam handje te krijgen een petfles genomen en hierin een klein gaatje van 1mm geboord.
Hierin heb ik 1 liter water afgemeten en deze laten leeg lopen in de trechter het resultaat was een meting van 49.4 mm bij een rainrate van 140 mm.
Wel een afwijking van 2 mm maar bij nawegen van de afgemeten hoeveelheid had ik meer als 1000 gram.
De regen meter zou wel eens perfect kunnen zijn, later zal ik nog een test doen met een afgewogen hoeveelheid.

2é test bestond uit een afgewogen hoeveelheid water van 1000 gram.
Deze heb ik in 5 seconde in de trechter gegoten en wat gebeurd er?
Hij begint als een gek te kantelen tot deze enkele minuten later leeg is.

Resultaat 5 mm neerslag meting met een hoogste rainrate van 1645.8 mm.
De rainrate veranderde wel regelmatig op het display maar om een of andere reden geeft het station geen neerslag totaal door.
Waarschijnlijk acht ik dat door de snelle uitstroom het mechanisme niet meer kantelt
maar het zou ook kunnen dat de grote hoeveelheid water de sensor beinvloed.
Ik kan niet onder de trechter kijken om te zien wat er gebeurd.

Na mijn 2é test begon het te regenen en de regen meter werkte nog (dus niet stuk gegaan) en gaf net zo veel neerslag aan als mijn VP1.

Nu zou natuurlijk de oorzaak achterhaald moeten worden.

Het uitstroom gaatje zou kleiner gemaakt kunnen worden maar dat kan weer invloed hebben op de rainrate.

Maar waar ligt de grens waar geen afwijking word veroorzaakt.