Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door WinRAR.be
Mag ik even jullie deskundige mening vragen?

Op het platte dak van een (school-)gebouw gaan we een weerstation plaatsen.
Op foto "weer01" zie je een globaal zicht op de plaats (rode ovaal) waar alles zal komen.
http://vtitielt.com/weer01.JPG

Foto "weer02" toont de plaats waar we de aneometer willen plaatsen. De vraag is nu: hoe ver zou deze boven het platte dak moeten uitkomen?
http://vtitielt.com/weer02.JPG

Foto "weer03" geeft de plaats weer waar de overige sensoren (temp, uv-sensor, regen) gaan komen. Daarvoor gaat met een soort van "tafeltje" in rvs maken die ongeveer 1 200 mm boven het dak komt en met keilbouten in het kleine muurtje wordt vastgemaakt.
http://vtitielt.com/weer03.JPG

Met dank!
Bijlagen
weer01.JPG
weer01.JPG (130.87 KiB) 3719 keer bekeken
Door weatherservice
Heel tof dat een school zich engageert om het weer nauwkeurig te volgen! TOP.

Wat betreft uw vragen.

De hoogte van de anemometer staat volgens WOM voorschriften op 10 meter met rond de anemometer weinig tot geen obstakels. Aangezien ik merk dat je hem op het dak wilt zetten, heb je geen bouwvergunning nodig (je bouwt aan het schoolgebouw)

PS: welk weerstation wordt er gebruikt?
Door meteohoekvanholland
Goedenavond,

Inderdaad gaaf, mijn school had er destijds geen helaas!

Waarom de keuze voor meerdere plekken van de diverse onderdelen?
Ik zou direct het hoogste dak kiezen, op een hoek of in ieder geval langs de rand, daar een voet (met een stapel stenen) plaatsen met een mastje van 3 meter lengte.

Op zo'n dak zul je veel stralingswarmte evaren, ook op 120 cm hoogte. Dus zou ik de temperatuur/luchtvochtigheidsmeter (weet niet welk station je gaat plaatsen) zo hoog mogelijk boven het oppervlak plaatsen, desnoods hoog in de mast op een meter of twee a drie. De WMO standaard, 1,5 meter boven open grasland, ga je immers toch niet halen op een dak (en ik ook niet in mijn achtertuin overigens), dus maak het je zelf makkelijk zou ik zeggen.

Ik zie twee hoge vlaggenmasten aan de rand van het dak, is dat misschien een optie of horen die niet bij de school? Weet uiteraard niet hoe vaak en waar / hoe hoog in de mast de vlaggen zelf komen te hangen, maar aan de rand heb je in ieder geval wat minder last van stralingswarmte.

Succes met dit leuke project!

Marc
www.meteohoekvanholland.nl
Door jeroenzwart
Wat de hoogte van de windmeter betreft: officiele hoogte is inderdaad 10 m, maar dat is onder omstandigheden zonder obstakels, dus daar heb je niets aan. Het is uiteraard van belang dat je dusdanig hoog meet dat grotendeels buiten de invloedsfeer van de bebouwing valt. Dat is in dit geval lastig, aangezien het gebouw 3 verdiepingen hoog is en er ook veel omringende bebouwing is. Gezien mijn ervaring kan ik er wel wat over zeggen.
In Utrecht meette ik op 4 m boven een plat dak dat zich op een hoogte van 3,5 m bevond (meethoogte 7,5 m) er was veel omringende bebouwing, echter de meeste bebouwing was lager dan de genoemde 7,5 m. De resultaten waren bevredigend: windrichting werd goed aangegeven, windsnelheid was aan de lage kant. Tevens was er sprake van beduidend meer turbulentie dan in het vrije veld, maar dat is niet onlogisch met de omringende bebouwing.
In Milsbeek meet ik momenteel op 12 m hoogte, op ca. 2,5 m boven de nok van ons huis. De windmeter is enigszins buiten de nok geplaatst en bevind zich op ca. 3,5 m boven het dakvlak. In de omgeving zijn slechts aan één zijde obstakels tot 9,5 m hoog, voor de ca. 70% van de omgeving is de aanstroming "vrij". Zowel windrichting als windsnelheid komen overeen met het vrije veld (snelheid misschien iets aan de lage kant als de wind uit westelijke richting waait, waar de obstakels staan).
Conclusie: ik zou de meter op 3 a 4 m boven het hoogste dakvlak plaatsen. Invloeden van de omringende bebouwing zullen zichtbaar blijven, maar daar is geen ontkomen aan. Dichter bij het dakvlak meten zullen denk ik teleurstellende resultaten opleveren.
Overigens nog een opmerking over de rest van de sensoren: als de temperatuursensor ook boven het dak geplaatst wordt houdt er dan rekening mee:
- de temperatuur wordt sterk beinvloed door (uit)straling van het dak (bij zonnig weer enkele graden hoger, bij helder en windstil weer 's nachts enkele graden lager dan de omgeving)
- de temperatuur op deze hoogte ligt 's nacht bij helder weer beduidend hoger (dat kan oplopen tot wel 4 graden verschil met 1,5 m hoogte)
- door warmtaccumulatie van de school, zal de temperatuur veelal hoger liggen dan de omgevingstemperatuur.

Groet en succes! Jeroen
Door Overijse
Voor die windmeting zou ik ook proberen gaan voor één van die twee vlaggemasten op foto 3.

Opletten voor interferentie en/of straling van die zendmast die er niet zo ver af staat.

Grtz
Kris
Door WinRAR.be
meteohoekvanholland schrijft:

Waarom de keuze voor meerdere plekken van de diverse onderdelen?
Ik zou direct het hoogste dak kiezen, op een hoek of in ieder geval langs de rand, daar een voet (met een stapel stenen) plaatsen met een mastje van 3 meter lengte.

Dit heeft te maken met toekomstig onderhoud. Als we alles op het "hoogste dak" plaatsen, dan kunnen we er bijna niet bij voor het vervangen van de batterijen.

Voor de aneometer zouden we een soort mast uitwerken die kan kantelen zodat de bereikbaarheid geen probleem is.

Op zo'n dak zul je veel stralingswarmte evaren, ook op 120 cm hoogte. Dus zou ik de temperatuur/luchtvochtigheidsmeter (weet niet welk station je gaat plaatsen) zo hoog mogelijk boven het oppervlak plaatsen, desnoods hoog in de mast op een meter of twee a drie. De WMO standaard, 1,5 meter boven open grasland, ga je immers toch niet halen op een dak (en ik ook niet in mijn achtertuin overigens), dus maak het je zelf makkelijk zou ik zeggen.

Ja... Daar vrezen we ook voor.
Hadden volgende "oplossingen" voor ogen:
* een bak(je) met fijnmazig kippendraad en daar gemengd wit tot licht gekleurde kiezel in.
* alweer een zwenk- of schuifarm waar we de thermometer(hut) op zouden plaatsen zodat die buiten het dak en buiten de muur zou komen. M.a.w. de voeler zou in "open lucht" zweven. Toch valt warmetstraling van de muur niet helemaal uit te sluiten vrees ik.

Ik zie twee hoge vlaggenmasten aan de rand van het dak, is dat misschien een optie of horen die niet bij de school? Weet uiteraard niet hoe vaak en waar / hoe hoog in de mast de vlaggen zelf komen te hangen, maar aan de rand heb je in ieder geval wat minder last van stralingswarmte.

Die vlaggenmasten hebben we als mogelijkheid vlug uitgeschakeld: we weten dat die masten bij wat stevige wind tamelijk gaan trillen, wat waarschijnlijk niet goed is voor de levensduur v.h. weerstation. Tweede punt: de directie zal waarschijnlijk niet gelukkig zijn met een weerstation boven/onder de vlag. B)
Door WinRAR.be
jeroenzwart schrijft:
[knip]
Conclusie: ik zou de meter op 3 a 4 m boven het hoogste dakvlak plaatsen. Invloeden van de omringende bebouwing zullen zichtbaar blijven, maar daar is geen ontkomen aan. Dichter bij het dakvlak meten zullen denk ik teleurstellende resultaten opleveren.

We zullen eens zien hoe ver we komen. Zoals hoger vermeld zou het om onderhoudstechnische redenen een "zwenkmast" worden. De vraag is hoe stevig we die kunnen bevestigigen op de muur. De mast zal dan 3 ... 4 m boven het dak uitsteken. Wat ons wat doet twijfelen (en bijgevolg kiezen voor eerder 2 m) is dat de vlaggemasten redelijk trillen in de wind. Waarschijnlijk zal hetzelfde fenomeen bij de mast met aneometer ook optreden.
Daar alles kantelbaar moet zijn, is het gebruik van tuidraden eerder moeilijk/onmogelijk.
[Knip: meten van temperaturen]

Dus toch beter een mast/arm die buiten het dak/muur komt waardoor de temp. sensor in het ijle zweeft?
Door WinRAR.be
Overijse schrijft:
Voor die windmeting zou ik ook proberen gaan voor één van die twee vlaggemasten op foto 3.

Zie hoger voor "het probleem" met de vlaggenmasten.
Opletten voor interferentie en/of straling van die zendmast die er niet zo ver af staat.

Hebben alles reeds getest en het ontvangst is oké! :woohoo:
Door Overijse
Met de straling bedoelde ik straling van de gsm zendmasten en de andere antennes, niet voor het weerstation maar voor de eigen gezondheid.

Je weet nooit met welke kracht deze uitzenden.

Veel succes met de installatie en testen van het WS.

Grtz
Kris