Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door koos
Ik heb afgelopen zomer met mijn VP2 + solar sensor ook de zonne intensiteit gemeten. Nu gisteren het KNMI het aantal zonuren van de afgelopen zomer bekend heeft gemaakt is het leuk om deze cijfers met je eigen waarnemingen te vergelijken. Bijna alle weerdata waren goed vergelijkbaar met mijn eigen metingen. Alleen bij het aantal zonuren gaat het mis. Het KMNI spreekt over 525 zonuren terwijl ik over dezelfde periode er 867 gemeten heb (uitgerekend met WXData en een treshold van 120 W/m2).

Nu wil ik best geloven dat het bij mij in het noorden langs de waddenkust wat zonniger is geweest dan in De Bilt maar dit verschil is te groot.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Gebruikt ket KNMI een andere drempelwaarde voor zonuren dan 120 W/m2?
Door jeroenzwart
koos schrijft:
Ik heb afgelopen zomer met mijn VP2 + solar sensor ook de zonne intensiteit gemeten. Nu gisteren het KNMI het aantal zonuren van de afgelopen zomer bekend heeft gemaakt is het leuk om deze cijfers met je eigen waarnemingen te vergelijken. Bijna alle weerdata waren goed vergelijkbaar met mijn eigen metingen. Alleen bij het aantal zonuren gaat het mis. Het KMNI spreekt over 525 zonuren terwijl ik over dezelfde periode er 867 gemeten heb (uitgerekend met WXData en een treshold van 120 W/m2).

Nu wil ik best geloven dat het bij mij in het noorden langs de waddenkust wat zonniger is geweest dan in De Bilt maar dit verschil is te groot.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Gebruikt ket KNMI een andere drempelwaarde voor zonuren dan 120 W/m2?

Absoluut! Je kunt op basis van de solarsensor van de VP2 niet met een threshold het aantal zonuren bepalen. Dat heeft te met twee zaken te maken:
1. De solarsensor meet zowel diffuse als directe zonnestraling (de globale straling); of de zon schijnt wordt alleen bepaald door de directe zonnestraling.
2. De solarsensor meet niet loodrecht op de zon, maar in het horizontale vlak. De threshold is maw afhankelijk van de zonshoogte boven de horizon. Behalve het effect van schuine instraling op het horizontale vlak (dat is vrij evenvoudig middels een formule te corrigeren) heb je te maken met de langere weg door de atmosfeer die de zonnestralen moeten afleggen bij een lagere zonnestand. Vervelende bijkomstigheid daarbij is dat de verhouding globale straling en directe straling naarmate de zon lager staat steeds meer afhankelijk wordt van stof en vocht in de atmosfeer. Het is dus niet eenduidig welke threshold je bij lage zonnestanden dient aan te houden. Welke formule het KNMI hanteerd weet ik (nog) niet, ik ben wel van plan dat een keer uit te zoeken. Wat ik wel weet is dat het KNMI de zonneschijnduur niet bepaald door het meten van de globale zonnestraling op een horizontaal vlak (zoals de VP2), maar middels een sensor die met een volginstallatie rechtstreeks op de zon is gericht. Aangezien vroeger de zonneschijnduur werd bepaald aan de hand van het inbranden van een stuk papier achter een glazen bol, is het eenduidig te bepalen welke threshold je in dat geval zou moeten aanhouden. Deze is dan uiteraard de gehele dag constant. Of deze threshold dan gelijk is aan 120 W/m2 is mij (nog) niet bekend. Eerlijk gezegd vermoed ik dat deze (aanzienlijk) hoger ligt...

Groet, Jeroen
Door wsMaurik
Aangezien vroeger de zonneschijnduur werd bepaald aan de hand van het inbranden van een stuk papier achter een glazen bol, is het eenduidig te bepalen welke threshold je in dat geval zou moeten aanhouden. Deze is dan uiteraard de gehele dag constant. Of deze threshold dan gelijk is aan 120 W/m2 is mij (nog) niet bekend. Eerlijk gezegd vermoed ik dat deze (aanzienlijk) hoger ligt...

Je zou dus nu voor het KNMI dagen zon de treshold kunnen uitrekenen helaas zit er natuurlijk veel verschil in de locatie.

http://www.zonuren.nl/ geeft voor diverse locaties de zonuren maar zie niet zo snel hoe ze deze vaststellen. In ieder geval een maandelijkse waarde zodat je kunt vergelijken en de treshold aanpassen.
Door koos
Heren,

Jullie hebben mij weer stof tot nadenken gegeven. De treshold van 120 W/m2 komt dus wel overheen met het KNMI. Maar je mag alleen de directe straling die loodrecht op de sensor valt meetellen. En dat kan ik met mijn VP2 niet meten. Het grote verschil van mijn meting is dus te verklaren doordat ik ook de indirecte straling (niet loodrecht op het opervlakte) meet.
Door jeroenzwart
koos schrijft:
Heren,

Jullie hebben mij weer stof tot nadenken gegeven. De treshold van 120 W/m2 komt dus wel overheen met het KNMI. Maar je mag alleen de directe straling die loodrecht op de sensor valt meetellen. En dat kan ik met mijn VP2 niet meten. Het grote verschil van mijn meting is dus te verklaren doordat ik ook de indirecte straling (niet loodrecht op het opervlakte) meet.

Klopt, niettemin blijkt het mogelijk om met de gemeten globale straling te bepalen of er sprake is van zonneschijn of niet, namelijk met de formule volgens het KNMI, zoals in www.knmi.nl/samenw/hawa/download.html aangegeven (met dank aan Whozee!). Alleen is die waarschijnlijk niet te verwerken in de standaard dataverwerkingsprogramma's zoals VWS, Weatherlink, WD, e.d. Realtime aangeven of de zon schijnt is dus nog even lastig, maar achteraf de data bewerken, zodat je bijvoorbeeld voor de afgelopen maand het aantal uren zonneschijn weet voor je betreffende station is dus wel betrekkelijk eenvoudig te realiseren.

Groet, Jeroen