Algemeen forum voor discussie over de website
Door etab
Ondanks dat ik vindt dat ik de metingen behoorlijk goed "geijkt" heb.
Blijf ik bijna dagelijks naar mijn buurstation kijken om te vergelijken.
Natuurlijk hou je wel iest aan verschil, maar als ik bijvoorbeeld in mijn temp verschillen zie die me niet bevallen sta ik al buiten om de boel na te kijken en andere meters ernaast te houden.

Maar 1 ding blijft me boeien is dat de baramoterstanden altijd uit elkaar blijven liggen. Kan de barometerstand op zeg 3 km echt afwijkend zijn?
Nu zie ik Heemskerk rond de 1011 liggen en ikzelf in de 1009. Een niet met HWA samenwerkend station op 800 meter van mijn huis met een heel duur apparaat op het dak meet nu 3tiende lager dan ik,

Als ik mijn station aansluit en instel moet ik aangeven hoe hoog, de meter staat, of ik sealevel etc etc wil.

maar WAT is nu op welk punt de juiste barometerstand en kan het op relatief korte afstanden verschillen (NB ik woon aan de kust op zeeniveau en we hebben hier geen heuvels)

Wat is het instellingsverschil sealevel of de geografische hoogte aan geven waarop je hem hangt.
Door Snarf2000
De luchtdrukafname met de hoogte is gemiddeld 1 hPa per 8 meter. Op 40 meter hoogte wijst de Huygens-barometer dus 5 hPa lager dan op zeeniveau. Bron KNMI

Nu denk ik dat jij op een hoogte van 0 tot 2 meter boven zee niveau woont.
Dat is te verwaarlozen.
Hier mogen geen grote verschillen in zitten
Je kan je installatie op 0, 1 of 2 meter zetten.
Want zoals ik lees, gaat het KNMI uit van zeeniveau.

Je kan het beste een barometer met anderen vergelijken waneer het "bijna" windstil is.
Je hebt dan geografisch het minst grote verschillen.
Bij storm en onweer zijn de verschillen juist heel erg groot.

Op zo'n moment zou ik ijken met buurtstations en of het KNMI.
Ik neem aan dat deze door het ijkwezen gekeurd zijn.

Kijk eens op een weerkaart naar de isobaren.
Wanneer deze heeeeel ver uit elkaar liggen heb je de beste waarden.

Frans
Door SvenP
Hallo etab,

Waarschijnlijk weet je als werknemer in de luchtvaart al het grootste gedeelte wat ik hieronder opsom, maar ik weet niet wat je al wel en wat je nog niet weet. Dus schrijf ik het maar gewoon op :p

Officieel wordt er gemeten op zeeniveau. De kaarten die je ziet van de grote weerinstanties zijn geplot voor op zeeniveau. Via google earth kun je jouw hoogteverschil met de zee bepalen en ingeven in jouw apparaat en/of software welke deze vervolgens omrekent naar jouw lokale luchtdruk.

Ik heb opgezocht wat de standaardafwijking van de luchtdruk van de nexus pro. Deze is +/-3 hPa , wat wil zeggen dat de waarde 3 hPa boven of 3 hPa eronder de ‘echte luchtdruk’ KAN zitten. De fabriek bied jouw dus niet echt de zekerheid dat de waarde ook klopt met de ‘echte luchdruk’ op dat moment op jouw specifieke plek. In dat opzicht vind ik het erg netjes dat je een verschil van 0.3 hPa met jouw buur hebt met een duur apparaat. Dit hoeft natuurlijk niets te zeggen of het ook daadwerkelijk klopt omdat zijn meting welliswaar nauwkeurig is maar verkeerd ingesteld kan zijn (daar moet je dan niet vanuit gaan omdat hij of zij natuurlijk ook het doel heeft om de ‘werkelijke luchtdruk’ zo goed mogelijk te benaderen)

Wat ik als referentie gebruik zijn de luchtdrukkaarten die het Europese ECMWS en het Amerikaanse GFS plotten voor een bepaalde tijd voor de komende 24 uur. Dit kijk ik dan een week aan en vergelijk mijn waarden met die van de plots en probeer er een middenweg in te vinden. Dit doe ik dan tijdens een laag druk gebied en een hoog druk gebied om eventuele spreidingen te herkennen.

Een onnauwkeurigheid blijf natuurlijk altijd aangezien de jij, ik en de meeste hier heb ik wel gezien met semi professionele apparatuur meten. De echte luchtdruk blijft altijd niet te bepalen omdat er maar met een beperkt aantal decimalen kan worden gemeten, wat tevens ook de onnauwkeurigheid in weersverwachtingen mede voortbrengt.

Toch best grappig. Als je zegt dat de luchtdruk = ....,. bv 1018,2 bedoel je eigenlijk dat je de luchtdruk zo goed als mogelijk benaderd :silly: In de natuurkunde een wezelijk verschil!

Ik hoop dat ik niet te veel heb gezegt wat jij al weet en dus weinig heb toegevoegd:p

Mvg,

Sven
Door bgr
Hallo Etab,

Je moet ook rekening houden met waar je console staat, want van daaruit wordt gemeten.
Woon je op 5 meter hoogte en de console staat boven in de weerkamer, dan komt er no 3 meter bij. Ik neem aan dat je niet in een flat woont.

Groeten BertGr
Door JPC
Ik zie dat je net als ik een Nexus hebt.
Ik vindt dat een prima station.
Het enige zwakke punt is de barometer.
Die maakt af en toe rare uitstapjes.
Het verloop is ook wat schokkerig.
Dus het probleem ligt bij jouw barometer, maar daar is helaas geen oplossing voor?
Zelf vergelijk ik mijn luchtdruk via een grafiek met De bilt en Schiphol.
http://www.sysanalyser.com/actueel/barov.php
Door hanszzz
Hallo de baro is inderdaad wat eigenwijs :( je kunt hem het beste stapje voor stapje aanpassen.
Ik heb het hier het volgende gedaan ter vergelijking van kmni basis leeuwwarden de hoogte instelling van je tfa met tienden te verhogen enof verlagen.
Ga je een tiende omlaag dan gaat de baro iets omhoog en andersom tiende omhoog baro iets omlaag zo ben ik heel dicht bij de juiste waarde gekomen.;)

Grt Hans
Door etab
Het blijft zo moeilijk om de juiste tussen alle standen uit te halen.
nu zie ik er drie in heemskerk die allemaal anders meten.
Zij zitten hemelsbreed binnen de 5 Km van mijn station.
1020-1021-1020,6
Het Meteostation dat niet bij HWA zit meet nu 1019,0 en ik meet 1019,1
Maar die in Beverwijk staat op het dak van een flat en moet dus bijgesteld zijn.
Ik heb de mijne op een kast van 1 meter staan.
Het KNMI meet in heel Nederland tussen de 1020 en 1021,6
Meteoconsult meet 1021 in mijn regio.

Dan zit ik er 3 punten anast maar de rest om mij heen dus ook aardig.

De vraag is dan voor mij Mag ik uit gaan van de meting van bijv KNMI en Meteoconsult, Wetende dat hun station op ongeveer 15 a 20 kilometer staat.

Of moet ik meer naar mijn collega's om mij heen kijken, warvan ik eigenlijk niet kan zeggen hoe nauwkeurig zij zijn.

de eerste lijkt het meest logisch, maar dan stap ik een beetje af van proberen exact MIJN woonadres te meten maar de baro regionaal te hebben.
Aan de andere kant als ze in heel NL tussen de 1020 en 1021,6 meten zal ik als klein dorpje in het westen van NL niet anders zijn.

Overigens: Ik heb in het evrleden wel wat problemen met mijn temperatuur gehad.
Nu zie ik dat ik gemiddelt!!!!! 0,1 graad afwijk van 25 stations om mij heen!!!
Door AenG
Kijk even op deze website wat je hoogteverschil is t.o.v. het Normaal Amsterdams Peil (NAP)
http://www.ahn.nl/postcodetool

Dit verschil kun je dan in je weerprogramma invoeren waarna een correctie plaatsvindt.

Als het KNMI station ongeveer dezelfde hoogte aangeeft dan kun je deze als referentie gebruiken.

Gr. Geert
Door wsEpe
omdat het nu vrij rustig met de luchtdruk even een kaartje van nl gemaakt met de luchtdrukwaardes van 18:10 uur. Plaatje en waardes komen van buienradar af. Het zijn de waardes van de knmi stations die de luchtdruk meten.
Je kunt nu redelijk inschatten wat de luchtdruk in jouw regio was.
Bijlagen
luchtdruk.gif
luchtdruk.gif (50.16 KiB) 3693 keer bekeken
Door Willie
Heb ook een TFA Nexus en heb in het begin ook moeten bijstellen.
Een geijkte baro vaan school mee genomen om goed af te stellen op hoogte bij me thuis.
Niet op zee niveau maar op de hoogte bij me thuis.
Toen weer naar zee niveau terug.
Blijkt nu redelijk goed te gaan. Maar bij een mistbank wijkt hij weer wel af.
Waarom ???