Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door gerrit32
Ik heb een flink aantal maanden ter controle een sensor van een digitale thermometer tussen de schotels van mijn VP2 gestoken. Ik gebruik een VP2 met Daytime Fan-Aspirated Radiation Shield.
De temperatuur van de sensor wisselde sneller dan de VP2. Dit is niet vreemd vanwege zijn afmetingen. De uitlezing is binnen.
De gemeten temperaturen waren steeds exact gelijk. Bij lagere temp. onder de 8 gr. gaf de VP2 een afwijking van 0,5 gr. naar boven. Bij hogere temperaturen trad soms een te verwaarlozen verschil op.
Sindsdien draait de ventilator 24 uur.

Ter voorbereiding op de winter heb ik de losse sensor geplaatst in de regenmeter om deze gecontroleerd op temperatuur te houden.
Nu treedt er een voor mij onbegrijpelijk temperatuurverschil op.
In de avond zakt de temperatuur in de regenmeter meer dan 1,5 gr. onder de temperatuur van de VP2. De temperatuur van de sensor is zelfs nog lager dan de temperatuur op klomphoogte.
Dit verschil kan ik niet begrijpen. Dit verschil blijft tot in de loop van de ochtend of als de zon begint te schijnen.
Ik ga zo behoorlijk aan de constructie twijfelen van de VP2.

Kan iemand mij dat uitleggen?

Groet,
Gerard
Door ws vreewijk
Hallo Gerard,

Ik Niet.;)

Je geeft niet aan wat voor soort digitale sensor je gebruikt met uitlezing ter vergelijking.( aan die twijfel ik dus wel)
Ik heb verschillende digitale meterjes geprobeerd ivm de temperatuurregeling van een broedmachine en ik kan je wel zeggen dr zijn dr hele bergen die zeer teleurstellend zijn de ene dag meten ze goed de andere dag afwijkigen enz.

Ook ik heb ter vergelijking sinds kort een extra 1-wire sensor in de davis hut zitten en de gelijkloop tussen die twee is verbluffend.
Ook ik heb gezien dat de 1-wire veel sneller reageerd als de davis die is wat trager.
Je kunt de vergelijking zien op mn site main page bijna beneden iets boven de 1-wire staat de davis vergelijk de twee maar eens.

Er kan een verschil zijn in de actuele temp die je ziet om dat:
davis upload = 10minuten grafiek 24 hr
1-wire elke minuut grafiek 12 hr

Welke meter gebruik je om te vergelijken ????

gr Chris
Door gerrit32
Het is een unit met elektronica en zender. De sensor zit aan een dun kabeltje van 1,5 mtr.
Ik heb aangegeven dat met de sensor tussen de schotels de temperaturen exact hetzelfde waren. Nu de sensor in de regenmeter zit geeft hij een veel lagere temperatuur aan in de nacht. Hij is zelfs lager dan de sensor op 10 cm hoogte.
Dat vind ik juist zo vreemd.
Ik heb van een andere digitale thermometer de sensor tegen de regenmeter gezet aan de buitenkant. Deze kwam nog lager uit.

Een paar weken geleden is de laagste nacht temperatuur 3,3 gr. geweest.
Op 10 cm hoogte was dit zelfs 2,2 gr.
Toch was het water op het garagedak bevroren op 3 mtr. hoogte.
Dit zou in theorie ook niet kunnen.

Daarom heb ik af en toe mijn twijfels.

Groet,
Gerard
Door ws vreewijk
Tja,
Gerard,zo een losse unit met extra sensor zender heb ik ook.
Type la crosse W-9024IT (en die bouwen heel wat weerstations)Heb je dezelfde ????
Die had ik in mn vijver hangen al die tijd dacht ik datie perfect zn werk deed helaas heb ik moeten constateren dat die zo maar een 1.5 a 2 graden afwijkt.:angry:

Voor de broedmachine heb ik er een aantal geprobeerd veel is puin kan ik je vertellen.

Het meetsensortje bestaat vaak uit een ntc of ptc weerstand in die goedkope dingen en van ijking is vrijwel nooit sprake men heeft ooit een test gedaan vervolgens worden die dingen voor 2 dollar in elkaar gezet in het land vd rijzende zon.

** digitaal wil niet altijd zeggen PRECIES 2cijfers achter de komma zegt ook niks)**

De sensor van een davis is van een andere orde.Daarom twijfel ik aan je andere metertjes en niet aan de Davis (hoewel je altijd pech kan hebben natuurlijk)

Het effect van een bevroren schuurdak of auto dak terwijl we zelf boven nul meten kennen we allemaal.Wind op vocht enz.

Ik denk niet dat je hoeft te twijfelen :cheer: aan je station zoek bij de volgende keer met witte daken een station in je buurt en vergelijk dat eens.

Hou je toch twijfel en heb je nog garantie maak er dan gewoon aanspraak op en laat dan de boel testen,of leg je probleem eerst voor waar je hem hebt gekocht.

Gr Chris
Door gerrit32
Dit topic gaat niet over de kwaliteit van de tweede temperatuurmeter maar over het effect van de plaatst en gebruikte weerhut.

Het gaat om het effect van de meting in of buiten de weerhut.
Of dit nu gedaan wordt met een flut thermometer of een klasse thermometer, het effect zal hetzelfde zijn. Om dat effect gaat het juist.

Als je maanden lang in de weerhut exact hetzelfde meet als Davis aangeeft, verwacht je dat de sensor buiten de weerhut GEEN lagere temperatuur zal geven dan de sensor in de weerhut. Zeker geen afwijking van meer dan 1,5 gr.
Dit effect zal hetzelfde zijn met zowel een flut als klasse thermometer.

Probeer je eigen extra 1-wire sensor eens buiten je weerhut en kijk of je hetzelfde effect ondervind als ik nu ondervonden heb. Probeer dan een verklaring te geven zonder over de kwaliteit van de gebruikte meters te praten.

Ik ben benieuwd of je dan hetzelfde effect ondervind als ik nu ondervonden heb.

Groet,
Gerard
Door Luc
gerrit32 schrijft:
Nu treedt er een voor mij onbegrijpelijk temperatuurverschil op.
In de avond zakt de temperatuur in de regenmeter meer dan 1,5 gr. onder de temperatuur van de VP2. De temperatuur van de sensor is zelfs nog lager dan de temperatuur op klomphoogte.
Dit verschil kan ik niet begrijpen. Dit verschil blijft tot in de loop van de ochtend of als de zon begint te schijnen.
Ik ga zo behoorlijk aan de constructie twijfelen van de VP2.

Kan iemand mij dat uitleggen?

Groet,
Gerard
Wat doet de temperatuur in de regenmeter als de zon erop schijnt? Een mat zwart oppervlak (zoals de regemeter is), absorbeert de warmte meer, maar straalt deze ook weer sneller uit. Op een een plat dak (ook zwart) kan bijvoorbeeld al een laagje ijs ontstaan, terwijl de lucht temperatuur op 1,5m nog (ruim) boven nul is. Zou de regenmeter ook voor deze uitstraling kunnen zorgen, waardoor de temperatuur binnenin lager is als in de sensor hut?

In dat geval zou ik wel verwachten dat er bij (voldoende zonkracht) een hogere temperatuur gemeten wordt in de regenmeter.

Gr,
Luc
Door Snarf2000
Misschien eens leuk om met behulp van 1-Wire een aantal sensoren vlak bij de regenmeter te plaatsen op bv: 2, 5 ,8, 11 en 14 cm afstand van de beker.
Rekening houdend met windrichting. (luwte zijde)

Volgende week start ik ook met deze techniek en wil er wel een paar sensoren aan wagen.

Ben reuze benieuwd.

Frans
Door tjabine
gerrit32 schrijft:
Het is een unit met elektronica en zender. De sensor zit aan een dun kabeltje van 1,5 mtr.
Ik heb aangegeven dat met de sensor tussen de schotels de temperaturen exact hetzelfde waren. Nu de sensor in de regenmeter zit geeft hij een veel lagere temperatuur aan in de nacht. Hij is zelfs lager dan de sensor op 10 cm hoogte.
Dat vind ik juist zo vreemd.
Ik heb van een andere digitale thermometer de sensor tegen de regenmeter gezet aan de buitenkant. Deze kwam nog lager uit.

Een paar weken geleden is de laagste nacht temperatuur 3,3 gr. geweest.
Op 10 cm hoogte was dit zelfs 2,2 gr.
Toch was het water op het garagedak bevroren op 3 mtr. hoogte.
Dit zou in theorie ook niet kunnen.

Daarom heb ik af en toe mijn twijfels.

Groet,
Gerard

Hoi Gerard,

Ik heb ook wel eens zoiets gehad van klopt de Davis wel?
Maar na toch wel veel meten en vragen stellen is het mij duidelijk geworden.

Had je de temperatuur sensor in de regenmeter of onder de kap van de regenmeter?
Een niet afgeschermde sensor zal namelijk veel sneller en meer afkoelen dan één met een afscherming.
Hoe kan dat? link en nog een link

Misschien heb je er wat aan?
Voor mij was het duidelijk.

Gr Ron.
Door gerrit32
Er wordt mij nu toch wel het een en ander duidelijker.
Het is alleen zo'n vreemde gewaarwording.
De 2e thermometer heeft steeds dezelfde waarde aangegeven als de VP2.
Ik verwachtte dan ook dat de temperatuur in de regenmeter ongeveer hetzelfde zou zijn als de VP2 in zijn weerhut, ongeacht de kleur van de regenmeter.
Ik begrijp dus dat door de uitstraling van de regenmeter de temperatuur lager kan worden dan de buitentemperatuur. De zwarte kleur werkt hier ook nog eens aan mee.
Ik had niet zo'n goot verschil verwacht.

Na het lezen van de twee linken, aangegeven door Ron, begrijp ik ook wat meer waarom het garagedak bevroren was terwijl de laagste temperatuur op 10 cm 2,2 gr. geweest is. Je verwacht dit alleen niet.

De sensor is in de regenmeter geplaatst om in de vorstperiode de temperatuur in de regenmeter te kunnen controleren. In de avond gaat de temperatuur lager dan de VP2. Na zonsopkomst klimt de temperatuur in de regenmeter. Zodra er zon op de meter komt, dan stijgt de temperatuur ruim boven de VP2. Het verschil is lager dan ik verwachtte, maar dat komt vermoedelijk omdat de zon minder kracht heeft en de isolatie in de regenmeter zijn werk goed doet. Overdag bij bewolking schommelt de temperatuur rond de waarde van de VP2.

Bedankt voor de reacties.

Groet,
Gerard