Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door westkapellegek
Hallo iedereen,

Al enige dagen meldt mijn weerstation een vrij lage temperatuur. De sensor op 2 meter hoogte is 1-2 graden koeler dan de aldi sensor ernaast en de sensor op 10cm. Ik vermoed dat er vocht op is gekomen, maar zou de echte oorzaak niet 1 2 3 kunnen vertellen. Mogelijk is de temperatuursensor defect, maar dat valt nog te bezien, want de afwijking is niet ineens gekomen, maar het vershil heeft zich langzaamaan opgebouwd. In de zomer zijn de metingen wel correct geweest.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik de komende tijd het rustig krijg met school (kerstvakantie:woohoo:). Dan zal ik er nog eens goed naar kijken. Tot die tijd kan ik de betrouwbaarheid van de gegevens niet garanderen.

Als een van de moderators dit leest: jullie mogen mij voorlopig uitsluiten van oa. de homepage, later als ik achter de oorzaak ben zal ik in dit topic wel een nieuwe update geven.

gr Niek

ps, als bij een van jullie dit probleem al bekend is, stuur ff pm, dan open ik een topic waar we dit kunnen bespreken, dit omdat dit topic een beetje rommelig wordt.
Door westkapellegek
vandaag verder gedacht aan een eventuele oorzaak. Wat ik merk is dat het verschil tussen de aldi-sensor en de tfa-sensor komt door zeer grote onnauwkeurigheid van de aldi-sensor.

Dit zou betekenen dat er een groot verschil is tussen de 10cm sensor en de 2m sensor. Ik ga ervanuit dat de sensors niet kapot zijn en moet dan gaan kijken naar de opstelling.

10cm is opgesteld in de achtertuin, op het gras, maar wel omgeven door heg. De andere sensor staat boven de heg uit, om ventilatie van de schotelhut te bevorderen. Naast de heg, buiten de tuin, ligt een sloot, vrij dicht bij de 2m sensor.

Zelf vermoed ik dat het verschil komt door de sloot. Het water daarvan is koel, en koelt de lucht erboven. De koele lucht komt wel bij de 2m sensor, maar niet bij de 10 cm sensor. Daar staat de heg voor in de weg.

Wat denken jullie? Is er enige waarheid in mijn verhaal?

gr Niek
Door verhaar.riepe
plaats de sensor van de 10cm hoogt eens op 2 meter hoogte, en kijk dan eens wat het verschil is.
Dan weet je zeker dat het niet aan de sensor ligt.
Het verhaal met de sloot zou kunnen.
Maar wat is het verschil overdag en hoe staat de wind?
Als de wind van de tuinkant af komt, zal je de koude lucht van de sloot ook niet meten.

m.v.g.
René
Door Snarf2000
Goede tip van René,

Alleen zou ik ze alle 3 eens bij elkaar hangen.
Misschien nog een huis tuin en keuken thermometer erbij.
Dan kun je de verschillen goed zien.

En dat hoeft ook geen dagen te duren.
1 a 2 dagen is voldoende.

Als je wil sluit ik je wel uit,
maar als je binnen de 5 graden verschil met de regio blijft,
mogen wij niet uitsluiten.

Zeg maar wat je wil.
Het is op jou verzoek.
Je gooit dan evt de kaarten ook niet in de war.

Vrgr.
Frans
Door westkapellegek
Hallo Frans en rene,

Ga vanmiddag even alles bij elkaar hangen. Dan moet het resultaat snel merkbaar zijn!
Over uitlsluitng: ik merk dat ik de kaartjes ed. Niet in de war stuur, dus dat hoeft niet.

Gr Niek
Door jango
@Niek

Als iedereen zo begaan was met de hobby van weer amateur als jij, dan zou er niet zo veel foute data op de voorpagina voorkomen.

Ga zo door met het realiseren van een goed en betrouwbaar station.

succes met je hobby.

groet. Jan
Door JPC
Ik heb 3 van deze TFA, Cresta sensors vergeleken met een extern gekalibreerde sensor op mijn werk (Ik werkte op een Kalibratie lab maar ben nu gepensioneerd). Ze waren alle 3 binnen 0.1 graad gelijk aan de referentie sensor bij 23 graden. Maar misschien heb ik geluk gehad?
Vergelijken buiten werkt het beste als er geen zon is en de luchtvochtigheid niet te laag is en er voldoende wind is. Dus in de nacht of avond.
Het vergelijken tegen een kwik thermometer binnen lukte mij alleen in een bak met water. De kwik thermometer reageert namelijk veel sneller dan zo’n sensor. De sensor verpakt in een of twee diepvrieszakken dichtgeplakt (dichtgeplakte opening boven water) en uitlezen via de computer of het station. (ik had nog een thermometer met 0.1 graad resolutie uit mijn analoge foto verleden)
De 0 graden heb ik met smeltend sneeuw, verleden winter, buiten toen het rond de 0 graden was gedaan. Natuurlijk ook weer in een diepvrieszak verpakt.
Ook dat was precies goed bij deze sensors.
Door westkapellegek
Goedeavond,

Vandaag was ik vrij en heb de sensoren een tijdje (lees: 2-3 uur) buiten op de grond neergelegd. Ik kreeg toen dit resultaat:
Afbeelding
Zoals jullie zien:
Aldi sensor, links: 9.4 graden
Originele sensor TFA (10cm-sensor): 10.9 graden
Cresta sensor, rechts (2m-sensor): 8.6 graden.

Vergeleken met een kwik thermometer zat de Aldi sensor het dichtst erbij. Kwik gaf net iets boven de 9 graden aan. Mijn eerste gedachte was natuurlijk dat de 2 andere sensoren kapot waren, maar heb het ook nog even binnen geprobeerd. Daar gaven de sensoren min of meer(max verschil 0.2 graden) dezelfde waarden aan. Dit resultaat behaalde ik echter pas, nadat ik de sensoren met een Föhn had verwarmd en naar kamer temperatuur had laten afkoelen. Daarvoor waren de verschillen ongeveer even groot als buiten.

Maar goed, binnen werkte het dus. Nu alle sensoren maar weer buiten, op hun originele plek ophangen. Er zijn opnieuw verschillen onstaan. Op dit moment:

Aldi-sensor (op 2m): 7.6 graden.
Cresta-sensor( 2m): 7.4 graden.

TFA sensor(10cm): 8.7 graden
Kwik-thermometer(40 cm): ongeveer 8.3 graden.

Conclusie
De enige sensoren die ik vertrouw zijn de Aldi-sensor en de Kwik-thermometer. Kwik, omdat daar geen fouten in elektronica kan zitten dus per definitie niet verkeerd kan zijn, en de Aldi-sensor vanwegen het goede resultaat bij proef 1, waar ik ook de foto van heb.

Als ik hiervan vanuit ga moet ik concluderen dat er bijna geen verschil is tussen de Aldi en de Cresta sensor. Dan moet ik dus vaststellen dat de Cresta-sensor goed werkt.

Maar als ik ervan uitga dat de kwik thermometer goed is, moet ik aannemen dat de TFA sensor ook goed is, want als je het hoogteverschil meeneemt en de onnauwkeurigheid van aflezen bij de kwik-thermometer is het verschil tussen beiden niet zo heel erg groot.

De sensoren meten dus allebei goed, naar mijns inziens. Maar hoe komt het dan, dat er nu zoveel verschil is tussen de temp. op 2m en 10cm? Dan toch de sloot? Als ik dit aanneem, moet ik concluderen dat mijn eerste proefopstelling (sensoren op de grond) verkeerd was. De sensoren meten goed is mijn conclusie, dus hoe komt het dan dat ze zoveel afwijken? Dit zou te maken kunnen hebben met de weinige hoeveelheid wind die aanwezig is, en geen "goede" lucht kan aanvoeren, zoals Hans al aangaf als 1 van de vereisten bij een goede calibratie.

Nieuwe conclusie: Mijn eerste meting was dus fout. Maar juist op die eerste meting baseer ik mijn conclusie dat de sensoren goed meten, als ik ze vergelijk met de Aldi en de Kwik thermometer.

Ik ben een hele beredenering verder, ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen. Maar het is wel duidelijk dat ik vast loop. Heeft iemand nog een idee? Ben het spoor bijster.

gr Niek

@jan, bedankt voor je waardering. Ik zou het alleen zonde vinden als ik het nu zou laten lopen. Vroeg of laat zou ik toch wel achter een evt. afwijking zijn gekomen, maar dan zou de garantie al verlopen zijn. Daarnaast is het een hobby en doe ik het niet met tegenzin!
Door hanszzz
Hey Niek als ik zo naar de plaatjes kijk zie ik een enorm verschil met de tfa sensor qua luchtvochtigheid tov de Cresta.
Ik heb het vermoeden dat jouw tfa sensor niet helemaal 100% meer is. mijn verschillen met de andere stations is niet zo groot met de tfa.

Grt Hans
Door ws vreewijk
Tja als ik zo bekijk wat er gegarandeerd word in de beschrijving is de nauwkeurigheid
1 graad celcius als dan de vergelijk sensor ook nog een afwijking heeft krijg je al snel behoorlijke verschillen zeker als er ook nog op verschillende hoogte gemeten word.Zie hier beneden temperatuur nauwkeurigheid +/- 1graad celsius, niet te verwarren met temperatuur resolutie 0.1 graad.

Als ik zie 7.6 gr en 7.4 gr is het toch dik in orde ????

gr Chris

Technische Specificaties
Weerstation ontvangers
Ontvanger (Voeding=6.0V, Ta=23°C) en sensor unit (Voeding=3.0V, Ta=23°C)
RF Zend frequentie 434 MHz
RF ontvangst bereik 100 meter maximum ( In zicht lijn )
Barometer druk bereik 500 hpa tot 1100hpa ( 14.75 inHg tot 32.44 inHg ),
(Op zee niveau ) ( 374.5 mmHg tot 823.8 mmHg )
Hoogte compensatie bereik -200m tot +5000 m ( -657 ft tot 16404 ft )
Barometer druk resolutie 0.1 hpa ( 0.003 inHg, 0.08 mmHg )
Barometer druk nauwkeurigheid +/- 5 hpa ( 0.015 inHg, 0.38 mmHg )
Buiten temperatuur bereik -40°C tot 80°C ( -40°F tot 176°F )
Binnen temperatuur bereik -9.9°C tot 60°C ( 14.2°F tot 140°F)
Bedienings temperatuur -5°C tot 50°C ( 23°F tot 122°F)
Opslag temperatuur -20°C tot 70°C( -4°F tot 158°F)
Temperatuur nauwkeurigheid +/- 1°C of +/- 2°F
Temperatuur resolutie 0.1°C of 0.2°F
Luchtvochtigheid bereik 0% tot 99%
Luchtvochtigheid nauwkeurigheid +/-5%
Luchtvochtigheid resolutie 1%
Ontvangst cyclus
Remote Thermo./Hygro. ongeveer 47 seconden
Regen meter 183 seconden
Wind meter 33 seconden
UV meter 300 seconden
Zonsopgang/zonsondergang
nauwkeurigheid +/-3min ( hoogte binnen +/- 50° )
UV bereik 0.0 UVI tot 36UVI (15.4 MED/uur)
UV resolutie 0.1UVI ( 0.1 MED/uur )
UV nauwkeurigheid +/-1UVI + 10%
Regen nauwkeurigheid +/-5% plus +/-0.8mm
Regen resolutie 0.8mm
Wind richting bereik 16 posities
Wind richting nauwkeurigheid +/-11.25°
Wind richting resolutie 22.5°
Wind richting start drempel 4.8 km/uur
Wind snelheid bereik 0 to 199.9mph (199.9 Km/h, 173.7 Knots, 89.3 m/s)
Wind snelheid nauwkeurigheid +/- ( 3,2 km/uur + 5% )
Wind snelheid start drempel 4.8 km/uur
Wind vlaag update interval 33 seconden
Wind vlaag bemonstering interval 11 seconden
1uur/24uur/gisteren neerslag bereik 0.0 tot 1999.9 mm ( 78.73 inch )
Vorige week/vorige maand neerslag bereik 0 tot 19999 mm ( 787.3 inch )
Binnen temperatuur meting cyclus 10 seconden
Binnen