Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door westkapellegek
Ook daar zit een probleem: luchtvochtigheid binnen was 0.0% verschil, maar buiten wel.

Verder zit ik met het probleem dat de tfa sensor ongeveer het gemiddelde van de 25 stations om me heen aangeeft, terwijl de cresta daar onder zit. Dus wat is nu goed, en wat is nu fout?

gr Niek
Door westkapellegek
ws vreewijk schrijft:
Tja als ik zo bekijk wat er gegarandeerd word in de beschrijving is de nauwkeurigheid
1 graad celcius als dan de vergelijk sensor ook nog een afwijking heeft krijg je al snel behoorlijke verschillen zeker als er ook nog op verschillende hoogte gemeten word.Zie hier beneden temperatuur nauwkeurigheid +/- 1graad celsius, niet te verwarren met temperatuur resolutie 0.1 graad.

Als ik zie 7.6 gr en 7.4 gr is het toch dik in orde ????

gr Chris

Hallo Chris,

7,6 en 7,4 graden is helemaal niet slecht nee! Het probleem is alleen dat ongeveer 2 m lager door zowel een kwik thermometer als een TFA sensor 8-8,5 graden gemeten wordt. En laten dat nou net de waardes zijn die HWA aangeeft als gemiddelden in een omtrekt van 25 km.

Er zijn dus 3 opties:
1. Opsteling verkeerd (dan ga ik ervan uit dat er 1 graden verschil kan zijn tussen beschutting en geen beschutting)
2. Aldi en Cresta sensor zijn verkeerd
3. TFA en kwik thermometer zijn verkeerd

Gr Niek
Door ws vreewijk
stel je cresta wijkt 1 graad af naar boven
je tfa sensor heeft ook een mogelijke afwijking van +/- 1 graad stel die wijk 1 graad af naar beneden dan heb je al een mogelijke verschil van 2 graden.

Bovendien gaan we daar nu twee verschillende hoogtes bij betrekken.

Dat word een moeilijke vergelijking,word er dan ook nog gebruik gemaakt van weerhutten dan kan het nog verdere verschillen opleveren.

De enige methode is onder gelijke omstandigheden meten,en zelfs dan nog is het moeilijk om te zeggen welke er correct meet zit alles binnen zeg 0.5 graden dan denk ik dat je goed zit.

Ook je kwik thermometer zal een afwijking kunnen hebben.

Ik heb ooit 4 cresta thermometers op een rij gezien die allen binnen enkele tienden gelijk waren.

Kortom blijft een leuke bezigheid.

leg eens alles bij elkaar op gelijke hoogte in de zelfde weerhut kijk dan nog eens.

Ook een Davis zit op 0.5 graden nauwkeurigheid als ik die vergelijk met 1-wire die ook 0.5 graden afwijking kan hebben praat je ook in totaal over een mogelijk verschil van 1 graad, dus blijft lastig.

gr Chris

Misschien geeft de aarde wel iets uitstraling van de dag temp.
Door westkapellegek
Hallo Chris,

Ik ben het met je eens: er zijn eigenlijk te veel factoren die meespelen. Maar goed, het bied een bezigheid in een kerstvakante met vooralsnog geen winterpret!

Bedankt voor het meedenken tot nu toe,
Niek
Door ws vreewijk
Mocht je alles nog eens onder exact gelijke omstandigheden uitproberen buiten dan ben ik wel benieuwd wat er uit komt.

En ja is altijd leuk wat uit te testen succes.

gr Chris
Door JPC
Ik wil er me ook nog even mee bemoeien:

Als je de sensors naast elkaar neerlegt, lijkt het of ze nogal verschillend aanwijzen.
Doe je dat binnen, dan zal dat waarschijnlijk nooit een goed resultaat opleveren, omdat het daar windstil is. De temperatuur wordt daardoor niet homogeen verdeeld over de ruimte omdat de lucht stil staat.
Ook vergelijken met een kwik thermometer is lastig, vooral binnen, omdat die veel sneller reageert.

Er moet voldoende lucht circulatie zijn om te zorgen dat ze allen dezelfde temperatuur hebben.
Je kan ze beter aan een schroef of spijker aan een paal naast of vlak onder elkaar buiten ophangen. Dan nemen ze ook minder warmte/koude op van iets anders dan de lucht.

Als je een gelijkmatige warmte verdeling in de ruimte wil hebben is een warmtebron altijd slecht. Zo’n bron buiten is de zon. Dus meten als de zon onder is. Voldoende wind zorgt voor de nodige lucht circulatie. De lucht vochtigheid is in dit jaargetijde hoog genoeg om de temperatuur beter gelijkmatig te verspreiden.

Ook enige tijd bijhouden of in een grafiek opnemen zou handig zijn.
Door westkapellegek
De lucht circulatie lijkt me een erg goed punt.
De afgelopen dagen is het vrij rustig weer geweest. Lucht vanuit de vrije omgeving die wel bij de 2m sensor kan, kan door de weinige luchtcicilatie niet bij de 10cm sensor. Hoe langer deze situatie met weinig zonneschijn en weinig wond voortduurt, hoe groter de verschillen worden.

Waarom denk ik dat dit het kan zijn?
Vannacht is het gaan waaien en op dit moment schijnt de zon. En de verschillen zijn niet groter meer dan 0,2 graden. De verschillen met de 20 stations in de 25km waren daarnet niet zo groot, nu zullen ze iets oplopen, aangezien er nu geen zon in de tuin is.

Ik hoop dat het weer een tijdje winderig en zonnig blijft, dan kunnen de verschillen niet zo hoog oplopen!

Gr. Niek
Door Willie
Hallo Niek,

Ventilatie door een ventilator ( pc ventilator 12 volt) in een weerhut zal veel van de verschillen opheffen.
Als je ze alle drie in een en de zelfde geventileerde opstelling plaatst zul je zien dat de verschillen verminderen. De TFA hygro lijkt van slag,kan zijn dat die stuk is, de temp.kan best goed zijn ,maar meten is weten.
Denk er aan dat 10 cm hoogte en breedte in die ruimte al 0,1 tot gevolg kan hebben.
In mijn eigen weer hut die 50x50x50 op 1.5 meter hoogte geventileerd is komen kleine verschillen als ik meters verplaats ook al voor.
Zelf door ondervinding gemerkt in die weerhut bij een test met geijkte digitaale schrijvers van mijn werkgever die temp/hygro en dauwpunt registreren over langere tijden B.V. weken met een puls om de minuut.( later uitleesbaar op een PC )
Dus niet zomaar denken dat ze stuk zijn.
De omstandigheden zijn ook heel verschillend waar in je meet.
Die sloot veranderd veel aan de meet omstandigheden.
Vocht kan ook de electronica erg beinvloeden en beschadigen.

Hoop voor je dat je ze weer goed aan de gang krijgt. anders is vervangen :( de enige optie.
Door westkapellegek
Ja, die luchtvochtigheid van de 10cm sensor. Als de zon gaat schijnen loopt deze op(alsof water verdamping bij de sensor komt) terwijl die op 2m omlaag gaat. Effect is ook andersom te zien. Binnen doet de lv. Sensor het wel goed. Dus ja, misschien verkeerde opstelling?

Hoe dan ook, Het verschil in temp. Is gedaald tot minder dan een halve graad. Dat vind ik acceptabel, de kwaliteit en opstelling meenemend. Ook de kwik en de Aldi sensor lopen gelijk met de andere sensoren. Dus zon en wind lossen een hoop op!

Gr Niek