Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Meteoschoonebeek
Beste weer collega's

Ik heb begin deze week mijn Leaf & Soil station binnen gekregen.
Maar nu heb ik de 6420 Leaf Wetnes sensor in me tuin geplaatst op een hoogte van 1 meter boven de grond weet iemand op welke hoogte het beste meet punt is.
Ik heb nu probleem met de meeting mijn Leaf wetnes sensor loop beetje halve wegen de avond op naar ongeveer 3 naar 4 en dan opeens naar 10 daarna blijft die op 15 staan dit is maximale meting ter wel er niet zo veel dauw is heeft iemand een oplossing voor deze probleem of hoe ik dit kan verhelpen ik weet niet of dit aan de hoogte kan liggen.

alvast bedankt
groetjes MeteoSchoonebeek
Jeroen Bosma
Door Doornenburg weerstation
De bladnat sensor is een sensor die moet aangeven of het blad van een gewas nat zou zijn. Schimmelziektes verspreiden zich sneller bij een nat blad, dan bij een droog blad.

Voor WD heb ik jaren geleden aan Brian gevraagd voor een alarm voor een schimmelziekte in gazongrassen ( Dollar spot), zie dat programma bij alarm settings.

Dauw op gras wordt ook veroorzaakt door de actieve worteldruk: de plant drukt een gedeelte van de plantensappen door het blad en dat stroomt uit de huidmondjes: gutatie. Dit is weer suikerrijk en bepaalde schimmels smullen hiervan.

De bladnatsensor is dus dus niet een echte dauwsensor.

De plaatsing hoogte hangt af van waar je de bladnat situatie wilt meten, voor gras dus vlakbij het gras, voor fruit tussen of bij de bladeren.

je hebt vreemde waardes, zeker voor een schone nieuwe sensor. hangt deze vrij of in de schaduw? Als de sensor overdag nat spuit met een plantenspuit, hoe verlopen de waardes dan?

gerard
Door Meteoschoonebeek
Beste Gerard

Ik heb de Leaf sensor vrij staan grote deels staat deze in de zon smorgens tot ongeveer later in de middag en staat nu op ongeveer meter hoogte en staat vrij van bomen en struiken.
Als ik hier paar druppels water op doe geeft die gelijk waarde 15 aan en daarna gaat deze weer op 0 als die droog is.

Bedankt voor de uitleg
met vriendelijke groeten
Jeroen Bosma
Door jango
Het is nu ook niet het ideale weertype om je leaf wetness sensor te controleren op juistheid.
Door zon of/en wind zal het vocht op de sensor snel verdwijnen of amper ontstaan.

Ik heb mijn sensor op +15 cm hoogte in een zeer vrije opstelling die bijna te vergelijken is aan de normen van een V station (vergelijkbaar aan KNMI) en heb bv afgelopen nacht 28 mei amper waarden gemeten.
2.20-3.40u. 1lf
3.45-5.45u. 2lf
5.50-7.20u. 3lf
7.25-7.40u. 4lf
7.45-7.55u. 5lf
7.55-8.00u. 7lf
8.00-8.05u. 3lf
daarna al hele dag 0lf.

Dit waren de eerste niet 0 metingen sinds 24 mei 7.15 uur.

Door jou opstelling op 1 meter en je S classificatie zal er een heel andere dauwpunt temperatuur zijn en dus ook registratie.

Door het feit dat je wel verschillende waarde meet lijkt mij dat de sensor wel goed werkt.

De werking is het best controleerbaar bij regenachtig en bewolkt weer met weinig wind en kleine temperatuur verschillen.

Grtz. Jan
Door Meteoschoonebeek
Op deze plek heb ik mijn senor geplaatst.
Om even een beeld tegeven van hoogte en vrijheid van de sensor
Door Meteoschoonebeek
[img size=244]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/P1010329__244x325_.jpg[/img]
Bijlagen
P1010329__244x325_.jpg
P1010329__244x325_.jpg (140.24 KiB) 2376 keer bekeken