Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door WillemMoes
Hallo, ik heb momenteel drie weerhutten van Davis ter beschikking, twee gewone en één geventileerde. Ze staan samen op één paal gemonteerd op 150cm boven een grasperkje, ze meten temperatuur en vochtigheid en het gaat over het laatste...

Ik stelde vast dat de relatieve vochtigheid gemeten door de geventileerde weerhut altijd hoger lag, minstens 3-5% soms zelfs 10%. De twee andere zijn vrij gelijklopend. Ik besloot om de sensor om te ruilen...
Hetzelfde resultaat! zeker vanavond, er is praktisch geen wind.
Op dit ogenblik lees ik:
voor de niet geventileerde: 14,4°C - 86% (dauwpunt 12,1)
voor de geventileerde: 14,4°C - 91% (dauwpunt 12,9)

Iemand ervaring hiermee? Welk resultaat ligt het dichtst bij het juiste?
Door jschoonh
dauwpunt is de temperatuur waarbij bij gelijkblijvende dampdruk condensatie optreedt.
Is een zin uit wikipedia met andere woorden hoe kan het dat je bij een hoger gemeten rel vocht je dauwpunt hoger is. Dauwpunt is een berekende waarden. Meet je met één of meerdere weerstations?
Ik heb geen verklaring voor dit fenomeen maar ben wel erg nieuwsgierig naar antwoorden.
Door nolversteeg
Hallo Willem,

Dauwpunt kan je wel berekenen, maar daar heb je rel.vochtigheid bij nodig, dus het uitgangspunt is temp en rel.vochtigheid.
Maar ik denk dat ik weet waar jij op doelt. Zet de ventilator eens uit van de laatste weerhut. als er dan gelijkloop komt heb je een groot discussie punt. en kan het zijn dat de Hum sensor van die laatste toch wat calibratie nodig heeft. uiteraard in de software. en als het gelijke sensoren zijn kan je eens proberen ze onderling te verwisselen.

Groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door Oebele
De afwijking kan natuurlijk ook worden veroorzaakt door de printplaat.
Door WillemMoes
Hoi, bedankt om mee te denken.
De huidige waarden:
met ventilatie: t° 13.4°C / dp 9.7°C / vocht 78%
zonder ventilatie: t° 13.4°C / dp 8.9°C / vocht 74%

ik ben vrij zeker van de sensor, hij is getest in een andere niet-geventileerde weerhut en gaf daar lagere waarden, dat was ook de reden dat ik hem omgeruild heb en in de geventileerde hut geplaatst heb, ik dacht dat deze te hoge waarden gaf.

als ik tijd heb zal ik morgen even het motortje uitschakelen...

De afbeelding geeft een zicht op de voorbije periode. De twee weerhutten hangen naast elkaar op dezelfde hoogte.
Bijlagen
Meteomoes.png
Meteomoes.png (55.78 KiB) 3940 keer bekeken
Door WillemMoes
Even een update.

De ventilator is uitgeschakeld sinds deze namiddag, het is momenteel windstil in Moerzeke en beide weerhutten geven 83% Relatieve Luchtvochtigheid...

Ik zal het een dag of twee observeren.
Door pb2rdf
Bekijk het eens natuurkundig, wat weer eigenlijk is.
Wat gebeurt er met de RV als de luchtsnelheid toeneemt?
Bevat dezelfde volume lucht dan meer of minder waterdamp?

Wat gebeurt er met voorwerpen, materiaal als daar een luchtstroming langs gaat?
Wat gebeurt er met de oppervlakte temperatuur van het voorwerp, materiaal?

Grtn, Peter
Door tuinmantom
WillemMoes schrijft:
Hallo, ik heb momenteel drie weerhutten van Davis ter beschikking

Je hebt gewoon een luxe-probleem, met 1 weerhut heb je dit soort problemen niet ;)

Maar serieus, het is wel bizar dat de temperatuur tot op 0.1° gelijk is in een geventileerde versus niet-geventileerde hut. En de RH wel verschilt.
Zeker bij windstil zou je denken dat er toch een klein temperatuurverschil in de twee hutten zou zijn? En dan is het logisch dat de RH ook verschilt. (zonder ventilatie lagere RH, vermits hogere temp)
Door tuinmantom
pb2rdf schrijft:
Bekijk het eens natuurkundig, wat weer eigenlijk is.
Wat gebeurt er met de RV als de luchtsnelheid toeneemt?
Bevat dezelfde volume lucht dan meer of minder waterdamp?

Wat gebeurt er met voorwerpen, materiaal als daar een luchtstroming langs gaat?
Wat gebeurt er met de oppervlakte temperatuur van het voorwerp, materiaal?

Grtn, Peter

Bij luchtstroming langs voorwerpen treed er altijd turbulentie op, en heb je zeer plaatselijke veranderingen van luchtdruk/temperatuur/dauwpunt.
Ik weet dat je dit ziet soms zelfs in de vorm van condensatie (RH 100%) aan de uiteinden van vliegtuigvleugels. (wingtip vortex)
Maar of dit effect echt in een weerhut gaat meespelen... die ventilator is geen straaljager-motor hoop ik :woohoo:
Door WillemMoes
Deze nacht was het zo goed als windstil en er was mist, ik wil jullie wel even het resultaat geven voor het gemiddelde over 10h tussen 23h en 7h;
niet geventileerd: 13.33°C en 92.6%
geventileerd: 13.04 en 94.4%
Ik denk dus wel dat de twee weerhutten correct meten volgens de configuratie waaruit ze bestaan.
Het plan is om de twee weerhutten gelijktijdig te gebruiken, waarvan eentje mooi vrij opgesteld staat op een kortgeknipt grasveld en eentje eerder 'normaal' op een klein grasveldje in de buurt van het huis en een berging.
Die opstelling is voor volgende week, ik kan dus nog wat testen op dezelfde 'normale' locatie.

Nu heb ik ook twee windmeters, mijn huidig exemplaar staat op de schouw op 10m en ik dacht de tweede ook op 10m te monteren maar begin te twijfelen, wij mensen wonen niet op 10m hoogte en misschien is het interessant om de windsterkte gewoon op menshoogte te kennen. Al is die natuurlijk nog veranderlijker dan het humeur van...
Of twee windmeters op 10m...? en dan mijn hoofd breken over welke juist meet :-)