Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jones
Hallo,

Mijn thermometerhut van mijn Davis-weerstation zit vast gemaakt aan een paal midden in mijn tuin. Het type paal is zo'n groene Bekaertpaal:
[img]http://users.telenet.be/weerstationbaal/template/afb1.jpg[/img]

Vooral 's nachts merk ik dat ik te lage temperaturen registreer dan weerstations in mijn omgeving, het gaat dan om een verschil tussen 1 en 3°C, vooral tijdens nachten met veel opklaringen is dat duidelijk merkbaar.

Mijn vraag: is dat te wijten aan misschien de invloed van die paal die zo dicht tegen mijn thermometerhut staat (voelt inderdaad wel koud aan 's avonds..) of komt dat gewoon omdat mijn weerstation in een vrij open plaats (midden in mijn tuin) staat?

Alvast bedankt!
Door fotogw
Hallo Jones,

Die paal kan wel invloed hebben, maar ik denk dan nog eerder overdag als het donkere materiaal warmte van de zon opneemt. De lage temp 's nachts zal "gewoon" de uitstraling zijn. Ik zie op de foto een beukenhaag om de tuin heen. Daardoor kan de koude lucht niet "wegstromen", althans als die heg rondom staat.
Dit effect is bij mij ook duidelijk zichtbaar, niet door een beukenhaag, maar door maïs... De minima in heldere nachten worden sterk beinvloed door de ligging!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door jango
Jones

Misschien ben je wel appels met peren aan het vergelijken.

Ken jij de opstelling van de andere stations?
Staan deze ook opgesteld in een tuin met veel gazon?
Of hebben die een grotendeels verharde tuin waardoor er veel stralings warmte vrij komt?
Het is zo dat de buis s`nachts in ieder geval niet kouder kan worden dan de omgevings-temperatuur, overdag kan hij wel iets warmer worden maar dat zal een minimale afwijking veroorzaken.

Er lijkt bij jou dus niet mis.

@Gerhard
jij hebt goede ogen om uit deze foto op te maken dat het een beuken haag is op de achtergrond of is het een gok?
Het kan ook een conifeer haag zijn.

grtz, Jan
Door fotogw
@Jan,
Was een gokje... Maar het effect van een beukenhaag om de tuin is niet anders dan een coniferen, laurier of anderen...

Gerhard
Door Snarf2000
Je zou ook tijdelijk je ISS iets hoger kunnen monteren tot vlak onder de windmeter.
Misschien zijn je metingen dan beter omdat je iets boven de heg komt en een betere luchtstroom hebt en minder last van het tuineffect door de kom van de tuin.

Zo te zien is je ISS voorzien van een ventilator.
Overdag zal deze draaien waardoor je voldoende luchtstroom hebt.
In de nachtelijke uren draait hij niet zodat je geen of mindere luchtstroom hebt.

Misschien een 3 Volt in de nachtelijke uren aanbrengen? (tijdelijk als test)

Het blijft proberen om een voor jou beste resultaat te krijgen.

Frans
Door WillemMoes
In de Davis pro2 zitten origineel één CR-123 3-Volt Lithium cell en 2 - 1.2 Volt NiCad C-cells, die twee zijn voor de ventilator wanneer er geen zon is, die draait dus 's nachts ook - (0.4 m/s) (battery only) - (ben net nog even gaan luisteren).
Ik dacht eerst ook dat de ventilator enkel op zonne-energie draaide.
Door whozee
Naar mijn mening heeft de paal weinig invloed op de gemeten waardes.
Dit omdat de warmtecapaciteit van metalen klein is en de massa van de metalen paal al helemaal klein is.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte

Gewoon op de standaardhoogte van 1,5 meter blijven meten en vooral niet hetzelfde als het KNMI willen meten en je weerstation op de nok van je dak zetten om daaraan te voldoen.
Zie vooral handboek luchtmetingen KNMI:

http://www.knmi.nl/samenw/hawa/pdf/Handboek_H02.pdf

Lokale grondsoort, bebouwing, begroeiing en ventilatie hebben uiteraard altijd invloed op je metingen