JPC schrijft:
Dat je de regen hoeveelheid in meer dan 1 decimaal moest opgeven is nooit vermeld. Heb het nu aangepast op 3 achter de komma.
Het doel van de resolutie is controleren of de geregistreerde neerslag ook voldoet aan de resolutie. Dus als je een resolutie hebt van 0.2mm per kanteltip, kun je nooit van 2.4mm naar 2.7mm neerslag gaan. Dan is er dus iets waarschijnlijk een storing.
Het is mogelijk om de resolutie op te geven in 3 decimalen nauwkeurig. Echter de neerslag op HWA zelf wordt in maximaal 2 decimalen opgeslagen. De meeste weersoftware geeft overigens de neerslag door in 1 decimaal nauwkeurig (en rond dit dus zelf af). Daardoor werkt deze controle op dit moment voor veel stations niet goed. Ik ga overleggen met Witteveen+Bos hoe we dit kunnen oplossen. Dus voorlopig even niet druk om maken.
Maar ik heb ook de tipgrootte weer iets aangepast van 0.175 naar 0.174. (Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe regenmeter, was defect geraakt, en controleer dat nog steeds dagelijks.)
Dan gaat het nu dus weer fout omdat zij nog van die 0.175 uitgaan?
Zie mijn reactie hierboven
Wat ik wel vreemd vind dat in het begin van de reeks er wel veel goede bij zaten, en later waren de meeste twijfelachtig. Ik gaf de regen in 1 decimaal achter de komma door, dus de afwijkende tipgrootte was toen geen probleem?
Op 12-12-12 is de validatie aangepast. Daarvoor waren er bij jou veel 'twijfel gevallen'. Vanaf 12-12 niet meer. Toen zijn alle metingen met 0mm als goed aangemerkt, maar alle metingen met >0mm als fout i.v.m. verkeerde resolutie. Vanaf 22-12 zijn weer alle metingen als Twijfelachtig of Fout aangemerkt. De reden hiervan weet ik niet. Dat kan ik niet verklaren. Ik weet wel dat als een station voor langere tijd twijfelachtige of foute data doorgeeft, dat dit nog 28 dagen kan na-ijlen. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Waarschijnlijk heeft dit hiermee te maken.
Tevens vindt ik het vergelijk tegen 10 omliggende stations wel een erg groot gebied. Dit omdat regen soms wel heel plaatselijk kan zijn.
Ik denk dat dit wel meevalt. Op basis van de radardata wordt berekend hoeveel neerslag er is gevallen voor je locatie. Dat gebeurt ook bij de omliggende stations. Er wordt berekent hoeveel de door het weerstation gemeten neerslag afwijkt t.o.v. door de radar 'gemeten' neerslag. Als dat bij 1 station veel meer afwijkt dan de omliggende stations, dan is de kans aanwezig dat de meting van het station niet correct was. En dan wordt deze dus niet meegenomen in de calibratie.
Ik vermoed dat de meeste, zo niet alle foutief/twijfelachtig gemarkeerde waardes uiteindelijk te maken hebben met de controle t.o.v. de resolutie. Daarom is het zaak dat we dit eerst gaan oplossen. Nogmaals ik ga daarover in overleg met Witteveen+Bos.
Gr,
Luc