Snarf2000 schrijft:
Hallo Marcel.
Hier staat het hele verhaal beschreven op WikiPedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt
Zelf zeg ik altijd:
Als het dauwpunt meer dan een graad kouder is dan de normale buitentemperatuur heb je reletief weinig vochtneerslag (Dauw)
Ligt het dauwpunt enkele 10-den onder de normale buitentemperatuur, dan kun je er zeker van zijn dat je heel veel dauw/mist hebt.
Nu weet ik niet zeker of het dauwpunt hoger kan zijn dan de buitentemperatuur, maar ik dacht van niet.
Grt Frans
Eerst om op de vraag terug te komen:
Dauw is niets anders dan vocht dat zich vanuit de lucht "vastzet" op vlakken die kouder zijn dan de luchttemperatuur (ofwel condensatie). Dit kan alleen als de temperatuur van de vlakken kouder zijn dan de dauwtemperatuur, die weer gerelateerd is aan de relatieve vochtigheid van de lucht op waarneemhoogte. Bij een RV van 100% is de dauwtemperatuur gelijk aan de luchttemperatuur. Bij een lagere RV is de dauwtemperatuur altijd lager, omdat alleen koudere lucht minder vocht kan bevatten. Hoe kan er dan toch dauw ontstaan bij een RV van bijvoorbeeld 90%? Dat komt doordat bij nachtelijke uitstraling objecten sterker afkoelen dan de lucht erboven. Hoe meer "vrije hemel" de objecten zien en hoe minder massa ze hebben, des te sterker koelen ze af. Je kunt berekenen dat in theorie objecten door nachtelijke uitstraling tot maximaal 5 a 6 graden sterker kunnen afkoelen dan de luchttemperatuur. Daarmee is de kans groot dat bijvoorbeeld grassprieten of het dak van een auto onder de dauwtemperatuur zakken, waardoor condensatie optreedt op deze vlakken, ofwel dauw wordt zichtbaar!
De stelling is dus deels waar: indien de dauwtemperatuur ruim 5 graden lager ligt dan de luchttemperatuur, dan is het onmogelijk dat dauw zich kan vormen. Bij een continentale (oostelijke) stroming kan dit optreden en zien we dus ook bij glasheldere nachten geen dauwvorming optreden.
Wat Frans zich afvraagt kan overigens wel: de dauwtemperatuur kan hoger liggen dan de luchttemperatuur. Dit treedt alleen op in het geval van (dichte) mist. Er is dan sprake van zogenaamde oververzadiging van de lucht. Bij oververzadigde lucht treedt spontane condensatie op bij alles wat maar een condensatievlak of -kern kan zijn. Vaak leidt dit tot "uitregenende" of "uitsneeuwende" mist.
Groet, Jeroen