Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door HinkZk
#72381
Indrukwekkend :) Dit zijn toch wel de voordelen bij een overstap van amateur weerstation naar professioneler weerstation!
Had gelezen dat de standaard lengte 12 meter is, verlengbaar naar x meter en draadloos te maken. Voor mij echt 12 meter al genoeg. Wilde windmeter weer bovenop de schoorsteen hebben in het ISS beneden naast een platdak op zo'n manier dat het ISS niet boven het platdak zit en zo hoog mogelijk uiteraard. De kabel wil ik onder de dakpannen naar beneden laten lopen, of ik ga kijken of ik een pcv buisje kan plaatsen. Uit de link (dank!) begrijp ik dat kabelbreuken een regelmatige veroorzaker van verstoringen is.

De bestelling is bijna geplaatst :D
Door heersje
#72386
HinkZk schreef: 30 jul 2020, 12:34 Ongeveer 3 jaar lang geen batterijen vervangen klinkt wel goed
Ik heb mijn huidige batterijen (standaard) al ruim 3 jaar in gebruik, en de reserves liggen al 1,5 jaar onaangeroerd in de la....
Door HinkZk
#72387
Dit meen je! Heb net de set besteld inclusief accupack. Hoop dat die dan 5 jaar mee gaat :)

Aangezien er een set is besteld zou deze topic op slot kunnen.

Dank voor alle waardevolle reacties!
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72389
Ik zou gewoon de draad door een buisje doen, kun je er beter bij in geval van storing.
Ik spreek uit ervaring, want draad onder de pannen halen kan, maar eruit......drama.
En de batterijen gaan lang mee, ik heb in de 4 jaar nu eenmaal de batterij van de ISS vervangen.
Het zonnepaneeltje zorgt voor de langere levensduur van de batterij.
Het kan wel voorkomen dat de supercap stuk gaat, dit is een condensator welke spanning opslaat om deze als het donker is te gebruiken.
Deze zijn wel te verkrijgen in de handel.
De mijne nog niet stuk gehad, 4 jaar oud.

Succes met uw nieuwe weerstation!
Door HinkZk
#72390
Dank u wel T.J!

Zal alvast beginnen met buisje uitzoeken. Al moet de connector er wel door passen natuurlijk.
Hoop dat die problemen uitblijven en anders is er hier een handig forum ✌🏻

Groeten Hink
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#72412
Het Davis systeem is inderdaad een profesioneel systeem, maar de levensduur is niet perfect.
Ik heb het nu 9 jaar draaien en naast supercap en temp/hum sensor vervanging, begint nu de daytime fan kuren te vertonen. Het ISS huis begint te verbrokkelen, de solar panels worden dof en na zo'n 6 jaar vallen de watermark bodemvochtsensors uit. Is allemaal te vervangen, maar die prijzen zijn niet mis !
Sortwarematig bieden ze alleen iets very basic voor uploads, zo goed als geen updates. Je moet het echt hebben van andermans software zoals WeatherDisplay, Meteobridge of Meteohub, Cumulus etc.

Mooi spul, weertechnisch bovengemiddeld, maar hou rekening met stevige onderhoudsrekeningen op termijn, zou ik zeggen.

Mvg, Peter
Door gensnet-meteo
#72589
HinkZk schrijft:

Ben voornemens om mijn weerstation te vervangen voor een Davis 6152EU VP2 maar wat heb ik vervolgens nodig om de data van de sensoren weer op mijn website te krijgen? Op dit moment draait er een oud weerstation waarvan met tussenkomst van een Meteohub (op Raspberry Pi) de data naar de website zet.

Maar wat gebruiken jullie voor de overdracht? Lees van alles over Meteobridge (i.c.m. Meteohub??), Wunderground en Weatherlink. Wat ik hieruit wel begrepen dat ik waarschijnlijk een 6555IP Datalogger nodig ben (of de USB variant natuurlijk) maar daarna raak ik de draad een beetje kwijt...

Ben overigens niet op zoek naar een oplossing op het Windows platform. Dus als de gratis Weatherlink FTP software bij de 6555IP Datalogger enkel op Windows draait ligt daar mijn gewenste oplossing niet.


Zat in principe met hetzelfde probleem. Mijn oude Oregon WRM200 draaide ik probleemloos met Cumulus op een eigen website. Maar na amper drie jaar dit weerstation gebruikt te hebben, kwamen er problemen met de diverse sensoren en heb afscheid (geen nieuwe onderdelen meer bij te krijgen, omdat de fabriek failliet is) genomen van dat weerstation en een Vantage Pro2 gekocht en moet ik nu weer een heleboel dingen opnieuw ontdekken/uitzoeken.

De datalogger is eigenlijk voor het weatherlink programma gemaakt. Het is grafisch een mooi programma maar het grootste nadeel is dat alles in 't Engels is en ik krijg het vanwege de niet veranderbare COM3-poort niet goed werkende met mijn eigen website. Ik heb niet de goedkoopste oplossing met een eigen domein dat op een eigen server staat maar nu werkt alles perfect met de eigen website met Cumulus. Ik heb overigens het basisstation op een desktop computer aangesloten die dus 24 uur per dag aanstaat. Wanneer ik weer wat zin en tijd heb, wil ik het basisstation via een RaspBerry PI aansluiten, maar dat is nu nog een "ver van mijn bed show" voor mij.
Door gensnet-meteo
#72655
Ws Heinenoord schrijft:

> Mag ik vragen wat het Weatherlink COM3 probleem was?

De software van de datalogger is ouderwets. Een USB-poort kennen de Amerikanen niet. Een moderne USB-poort wordt software matig naar een ouderwetse COM3-poort omgevormd. Elk apparaat maakt daarom gebruik van die ene COM3-poort en dat is software matig NIET te veranderen. Kòn je dat veranderen, kun je meerdere weerprogramma's tegelijk gebruiken op één computer, bridge enz.