Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door jwruitenberg
#75452
Beste mensen,

Met een aantal anderen ben ik bezig om een weerstation buitenaf te plaatsen. Daarvoor gebruik ik ook een Meteobridge pro 2 en een internetdongel. Hebben daar mensen ervaring mee hoe je die van stroom voorziet en van stroom voorzien houdt? We denken aan een zonnepaneel maar zijn benieuwd naar ervaringen!

Hartelijke groet,

Jan Willem Ruitenberg
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#75453
jwruitenberg schreef: 17 jun 2024, 09:41 Beste mensen,

Met een aantal anderen ben ik bezig om een weerstation buitenaf te plaatsen. Daarvoor gebruik ik ook een Meteobridge pro 2 en een internetdongel. Hebben daar mensen ervaring mee hoe je die van stroom voorziet en van stroom voorzien houdt? We denken aan een zonnepaneel maar zijn benieuwd naar ervaringen!

Hartelijke groet,

Jan Willem Ruitenberg
Hallo Jan Willem,

Om "stroom" te sparen heb ik een aantal jaren geleden voor een andere oplossing gekozen en een GSM-Ecowitt getest.
-> https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/199
Werkte meteen goed. Weliswaar zijn niet alle huidige sensoren ondersteund
Kan wel terug vallen op 3G als 4G niet beschikbaar is.
De data werd middels het standaard "current upload" Ecowitt-protocal naar een website opgeladen.
- - -
Als ik nog zoiets zou moeten doen zou ik echter deze MeteoBridge "Narrow Band - Internet of Things" oplossing onderzoeken.
-> https://www.meteobridge.com/wiki/index. ... idge_NBIOT
Een "uitgeklede" Meteobridge-Pro die de weer-informatie comprimeert via NBIOT doorstuurt naar de Metebridge.com server.
Er is dus geen GSM verkeer alleen een NBIOT SIM die voor 10 jaar data verkeer aan 500 MB genoeg heeft.
Met
Een willekeurig andere Meteobridge in je eigen huis, haalt de 1 minuut data op en verwerkt die verder.

Deze oplossing gebruikt aanzienlijk minder stroom omdat de remote MB in een soort low-activity modus werkt.

Veel succes met je project,
M.v.g.
Wim
#75458
Wim,

Met interesse je hint over NBIOT gezien, en het achterliggende Meteobridge-verhaal.
Vraag over een praktisch neven-aspect:
- welke netwerkprovider in Nederland verzorgt de NBIOT-ondersteuning?
Ergens een bedekkingsdiagram te vinden over Nederland en België?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#75459
Toulon7559 schreef: 17 jun 2024, 20:02 . . .
Ergens een bedekkingsdiagram te vinden over Nederland en België?
Meer info over dekking: https://www.1nce.com/en-eu/1nce-connect/our-coverage

De provider website: https://www.1nce.com/en-eu/

Meer info over hoe dit werkt e.d.: https://www.meteobridge.com/wiki/index. ... idge_NBIOT :
NBIOT Costs?
NBIOT equipped Meteobridges come with a 10 year lifetime SIM from 1NCE. That way all NBIOT costs are covered for the first 10 years (may be a few months less because the 10 year period starts when we buy a bulk of SIMs and the one in your Meteobridge might already be a few months old). After 10 years a new SIM will be needed. I really cannot say what a NBIOT SIM will cost in 10 years and what data volume one will get. Nevertheless, being fine for 9-10 years without additional costs is a compelling offering IMHO.
When you are interested in an inspection which NBIOT provider are in range of your NBIOT module, you can press "Scan". This will block the NBIOT module for quite some minutes. When done the result is shown on "System - Logging" tab like this
Code: Selecteer alles
nbiot  (25.04.2024 01:13:23): provider scan started, can take up to 60 minutes
nbiot  (25.04.2024 01:21:30): * Telekom.de (26201 LTE NB-IOT)
nbiot  (25.04.2024 01:21:30):   Vodafone.de (26202 LTE NB-IOT)
nbiot  (25.04.2024 01:21:30):   o2 - de (26203 LTE NB-IOT)
Switching between providers is not expected to bring any benefit as the NBIOT infrastructure is shared between providers. So you mostly always operate on the same hardware/network.
#75461
Categorie 'randverschijnsel', want is onvoldoende om je hele geplande weerstation overeind te houden, en meer gericht op de deelfunctie dataverkeer:
voor mijn mifi-router type TPLink_M7350 (met intern een accu van 2Ah) gebruik ik als bijvoeding een powerpack van 30Ah met integrale zonnecel.
Totnutoe m.b.t. voeding altijd voldoende geweest om in de zomer internet-dataverkeer via GSM/4G onbeperkt in stand te houden.

Dataverbinding van de router met ‘computer’ is via WiFi en/of USB:
die USB-poort is tevens oplaadpunt voor de router-accu, dus op die manier zou je vanuit ‘computer’ de mifi-router aan de gang kunnen houden voor voeding&dataverkeer.
Als stroomsparende maatregel schakelt de router de WiFi uit als er over die kant 10 minuten geen dataverkeer is.
Die WiFi-uitschakeling hef je op door handmatig de power-knop van de router in te drukken:
dat is dus niet handig voor een veld-toepassing met wifi.
Deze mifi-router heeft ook ruimte voor een SD-kaart van max. 32GB als data-buffer.
#75530
Hartelijk bedankt voor alle reacties! Ondertussen draait het weerstation in de testfase en alles lijkt goed te werken.
Hierbij wat we uiteindelijk hebben ingezet:

- Zonnepaneel 300W
- Accu 72Ah en 14,5V

Daar draaien een Meteobridge Pro+ en een 4G-router op.

Dus mocht je iets standalone willen draaien dan heb je hier misschien wat aan!