Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
@Allemaal,

Kleine discussie op de roep maar box heeft mij besloten om dit in een topic te zetten.

Moet dauw nu wel gemeten worden als zijnde regen neerslag of niet.
Zo ver ik uit de beschrijving kan lezen op sommige site's wordt deze nooit mee gemeten als zijnde neerslag, het is wel neerslag, dat klopt, maar in metingen voor neerslag regen wordt deze niet mee genomen.

Ik zelf gebruik een verwarming en krijg dus geen dauw problemen, zo ook als de KMI meet station's.
Die van Maastricht Aachen Airport ook niet, die heb ik eens vast gehad in de winter, die was ook verwarmd, natuurlijk heel minimaal en dan echt minimaal.
Helaas heb ik daar nooit kunnen vragen hoe en wat, jammer, daarom deze vraag of ik van de Amateurs of de prof's hier een antwoord op kan krijgen wel of niet?

Opmerkingen van is maar een beetje wat maakt dat uit, vindt ik niet passen, je doed iets goed of niet ook al zijn wij amateurs, ook die zullen zich aan richt lijnen moeten houden, want in wswin is elke meting neerslag, zo klein als maar kan een dag regen, terwijl er geen regen is gevallen laatste dagen, dus dan klopt die telling ook niet.

Extreem geval, woestijn, s'nachts dauw, maar geen spatje regen maar wel een dag regen. gelukkig woon ik daar niet, maar heb er genoeg rond gehangen in mijn goede tijd als Militair, maar in de ochtend was lekker alles nat. Zo kun je voor te overleven wat water opvangen. Maar dat is een ander thema.

Ik lees het wel, misschien leuk voor een Poll of zo iets.
Door weerzoetermeer
Hallo,

Van de KNMI site via nader verklaard:

Dauw

Druppeltjes op sterk afgekoelde voorwerpen (vooral planten of gras) ontstaan door rechtstreekse condensatie van waterdamp (overgang van damp in water). Bij temperaturen onder nul ontstaat geen dauw maar gaat deze over in ijskristallen en ontstaat rijp. Dauw- en ijsvorming treedt vooral op tijdens kalme wolkeloze nachten. Zo'n drie eeuwen geleden was dauw, dat vooral op een spinnenweb of grassprietjes in de zon fraai glinstert, nog een mysterie. Zelfs de beroemde Utrechtse natuurkundige Petrus van Musschenbroek dacht rond 1735 nog dat het uit de aarde of planten zelf kwam.

Neerslag

Wolken bestaan uit waterduppeltjes, ijskristallen of een combinatie van water en ijs. Als de druppels of ijskristallen door de weersomstandigheden zo grootorden dat ze naar beneden vallen wordt dat neerslag genoemd. Allerlei vormen zijn mogelijk: regen, sneeuw, hagel en ijzel (wanneer de regen bij aanraking van voorwerpen of de grond bevriest). Ook dauw en rijp (bevoren dauw) worden tot de neerslag gerekend. De intensiteit van regen en sneeuw wordt bepaald uit het zicht.

Gemiddeld valt er in ons land jaarlijks bijna 800 mm (= liter per m2) neerslag. De maandhoeveelheden lopen uiteen van 44 mm in april tot 82 mm in november. De zomer is het natste seizoen, de neerslag kan dan door zware lokale buien van plaats tot plaats sterk verschillen. In het voorjaar en in de zomer valt de meeste neerslag in het binnenland, terwijl de herfst langs de kust het natst is.

Wat ik niet begrijp is dat je met een verwarming geen dauw meet. Je bedoelt dus waarschijnlijk dat de dauw verdampt. Zeker nu met de bevroren rijp op de regen opvangbak in combinatie met verwarming verwacht ik juist wel dat je de dauw meet. Wat je zelf al zegt...het is wel een klein beetje maar wel degelijk neerslag.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door jango
volgens het KNMI is
Neerslag
Wolken bestaan uit waterduppeltjes, ijskristallen of een combinatie van water en ijs. Als de druppels of ijskristallen door de weersomstandigheden zo grootorden dat ze naar beneden vallen wordt dat neerslag genoemd. Allerlei vormen zijn mogelijk: regen, sneeuw, hagel en ijzel (wanneer de regen bij aanraking van voorwerpen of de grond bevriest). Ook dauw en rijp (bevoren dauw) worden tot de neerslag gerekend. De intensiteit van regen en sneeuw wordt bepaald uit het zicht.

maar Marcel het begrip regen is neerslag maar neerslag hoeft niet per see regen te zijn als het sneeuwt meet jij door je verwarmde meter geen regen maar neerslag en meet je dit ook als regendag terwijl het een sneeuwdag is een betere omschrijving van regendag in wswin zou zijn neerslagdag

gr Jan
Door Punkie
Beste Thierry.

Ik begrijp wel dat je met verwarming geen dauw meet in de regenmeter.
Door de verwarming is waarschijnlijk de temperatuur van de opvangbak warmer dan de omgeving, zodat die zeker boven het dauwpunt is, zodat er geen of heel weinig dauw of rijp in de opvangbak neerslaat en naar beneden loopt.
Het verdampt dus niet, maar het slaat ook niet neer, zodat er niets te meten is. Zelf heb ik geen verwarming, maar mensen met verwarming op de regenmeter zouden eens kunnen kijken of er bij rijpvorming de trechter van de regenmeter dan vochtig of droog is.
Andersom gebeurt het ook. Haal eens een fles uit de koelkast op een warme zomerse dag, Dan beslaat die ook (dauw) als je er mee buiten komt. Dat maken camera's en lenzen kwetsbaar als je bv in de tropen uit de air conditioning buiten komt, vooral voor de electronica en de lenscoating.
Heeft mij al een paar camera's gekost.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink
Door weerzoetermeer
Hoi Henk,

Met continu een verwarming aan zal het inderdaad verdampen, dat ben ik met je eens. Wellicht heeft wsp die altijd aanstaan op het moment dat het gaat vriezen. Ik zelf zou hem alleen aanzetten als er neerslag valt in vaste vorm zoals hagel of sneeuw. Als je de verwarming pas aanzet op het moment dat er rijp op je regenmeter zit denk ik dat je nog wel eens wat kan meten aan neerslag.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door jango
Ik heb zelfs gehad dat de VP met verwarming na een dag van lichte motregen over de hele dag bijna niets had opgevangen en ik in de Hellmann die er langs staat toch 0,6 mm had opgevangen over die dag de opvangtrechter was dan vaak droog door de opwarming
ik heb nu de verwarming nog maar soms aan

grt Jan
Door Eckie76
Ideaal is het allemaal niet. Ik denk dat zo'n verwarming voornamelijk gebruikt wordt in gebieden met zware sneeuwval ( Alpen, Duitse middelgebergtes etc. )
De verwarming heb ik nu een tijdje en pas 1 maal aangezet ( 23 november jl. toen er 13 cm sneeuw in Roermond was gevallen.

Door de verwarming wordt de kunststoflaag van de opvangtrechter warm. Dauw en rijp hebben dan zeer weinig kans.
Rijp die aanslaat op de trechterbak moet wel als neerslag beschouwd worden. Maar wie zegt dat de zon deze niet verdampt? Loopt het smeltwater wel door in de trechter, of is het tzt. al verdampt? Is er wel genoeg smeltwater?

Moeilijk thema.:cheer:
Door Punkie
Ach ja, er is dus wel wat te puzzelen zo, maar als je gewoon al rondkijkt bij huizen zie je het al. Bekijk maar eens die plastic ventilatiepijpjes van badkamers en keukens op het dak.
Hier is het nu al de hele dag mistig en alle dakpannen vol rijp.
Bekijk je de ventilatiepijpjes, daar is nauwelijks of geen rijpafzetting op en zien er droog uit. Komt door de warmere lucht uit huis. Simpel je ogen en boerenverstand gebruiken lossen de meeste problemen op. Trouwens rijp is "dauw" die bevroren neerslaat, en is dus altijd bevroren. Je spreekt over rijp en niet bevroren rijp, net zoals bij hagel en sneeuw.

Iedereen een prettige jaarwisseling, maar dat zal hier wel met smog plaatsvinden vanwege de mist en het vuurwerk.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink
Door Punkie
Een beetje gepuzzeld en gedachten laten gaan over dauw en rijp.
Het slaat neer op vaste oppervlaktes, dus in de trechter van de regenmeter, indien geen verwarming.
Maar de oppervlakte van de trechter(kegel) is groter dan de intrede opening.
Vooral ook omdat de uitvloei opening naar de wip klein is en de trechter een behoorlijke hoogte heeft.
Dan is de hoeveelheid vocht dat dan verzameld wordt per m2 groter dan verwacht mag worden volgens de berekening met de intrede opening, waar de regenmeter op afgesteld is.
De meting is dan ook niet goed voor dauw en rijp.
Hetzelfde gebeurt ook gewoon in een Hellman meter, en dan meet je ook te veel neerslag.
Dauw en rijp zijn eigenlijk erg lokale verschijnselen die echt van omgeving afhankelijk is en per m2 erg kunnen verschillen.
Als je je grasveld pas gemaaid hebt heb je minder dauw 's ochtends dan als het gras langer is omdat het oppervlakte van de afzonderlijke sprieten dan minder is door de kortere lengte.
Op 1 m2 heb je waarschijnlijk meer dan 1 m2 aan oppervlakte op de grassprieten. Op je bestrating een meter verder heb je dan geen dauw.
Waar heb je verder je regenmeter staan? Hoog, zodat er een andere temperatuur is dan aan de grond? Laag op het gras waarin dan dauw verzamelt of boven je bestrating? Een soort microklimaat omstandigheid.
Dus echt niet goed te meten de hoeveelheid dauw en rijp.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink
Door Weerstation Rijnmond
had ff een mail naar het knmi gestuurd, hoe hun de waarnemingen er van doen.

Maar werdt er nog niet veel wijzer van, dus op deze mail heb ik weer gereageerd om nog wat duidelijkheid te krijgen.

hun stuurde de definities van neerslag/neerslaghoeveelheid:

Naar aanleiding van uw vraag deel ik u mede dat het KNMI voor neerslag de volgende begrippen hanteert: uitgaat van het volgende:

Neerslag is gedefinieerd als het vloeibare of vaste product van de condensatie

c.q sublimatie van waterdamp dat uit wolken of groepen van wolken naar

beneden valt en de aardbodem bereikt. Het begrip omvat regen, motregen,

onderkoelde regen, sneeuw, hagel, ijsregen, ijsnaalden, neerslag vanuit mist,

dauw, enz.

neerslaghoeveelheid

Met de neerslaghoeveelheid wordt bedoeld het volume water

dat de aarde gedurende de waarnemingsperiode (uur, dag, enz.) in vaste

en/of vloeibare vorm bereikt per oppervlakte eenheid van 1 m2.

Hoogachtend,

KNMI Klimaatdesk

Mvg,

Olivier