Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door jeroenzwart
Afgelopen dagen waren de omstandigheden perfect om een vergelijk te maken tussen verschillende weerstations: veel wind en een geringe temperatuurgradiënt maken de verschillen tussen de stations klein. De weerstations met een (te) grote temperatuurafwijking vallen daarbij onmiddellijk op. De temperatuur van het station ligt dan op een vaste afstand van het gemiddelde of daaronder (negatieve afwijking) of juist daarboven (positieve afwijking). Onder deze omstandigheden mag je verwachten dat de temperatuurafwijking ten opzichte van het gemiddelde van de stations binnen een straal van 25 km niet groter is dan ca. 0,2°C gemiddeld over de dag. Veel stations op het HWA voldoen daaraan. Er zijn er echter ook heel wat waar duidelijk sprake is van een (grote) afwijking. Een ieder is natuurlijk vrij om daar iets mee te doen, maar als je waarde hecht aan een betrouwbare temperatuurmeting dan is het nu het moment om daar iets mee te doen. De komende dagen blijven perfect om je gemiddelde tov het gemiddelde van de omringende stations in de gaten te houden. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Succes met de eventuele herkalibratie...

Groet, Jeroen
Door westkapellegek
Hallo Jeroen en anderen,
DIt is idd een mooi moment om te kijken naar de afwijking. Zelf verbaasde ik me over de afwijking van mijn station: http://www.hetweeractueel.nl/includes/c ... 1323001088

De hele zomer lang heeft mn opstelling bij zonnig en bij bewolkt weer een vrij goede betrouwbaarheid getoond: dwz dat de afwijkingen van mn station niet erg groot waren (hooguit 0.5 graden en handmatig gecontroleerd)

Nu is er ineens een afwijking. Ik weet niet hoe het komt. Het zal niet aan de software(wd)of aan de temperatuur sensor (tfa nexus) liggen, want een tweede sensor(grondsensor) en een aldi sensor geven dezelfde waarden aan. Wat zouden mogelijke oorzaken zijn? Mn station staat niet in een dal ofzo, wel boven een maaiveld. Er ligt wel een sloot vrij dichtbij en een grote vijver, zou het daar aan kunnen liggen? Verder is er wel enige beschutting maar staat de sensor toch best wel vrij ( b-staton)...

gr Niek
Door WeerstationSchinnen
Beste allemaal,

mijn weerstation lijkt nu niet meer zo'n grote afwijkingen te vertonen, hoewel er niets veranderd is. Behalve dan dat het nu regent en waait, iets dat de afgelopen novembermaand relatief zeldzaam was.

Over het afgelopen etmaal bedragen de afwijkingen:
minimaal -0.1 C, maximaal -1.1 C, gemiddeld -0.5 C

Wellicht wijkt het gemiddelde iets te veel af vergeleken met de toelaatbare 0.2 C afwijking die hierboven gesuggereerd werd.

Wat schetst echter mijn verbazing toen ik de vergelijking met omliggende stations op AWEKAS.AT bekeek? Gedurende het afgelopen etmaal ligt mijn temperatuur nagenoeg steeds boven het gemiddelde!
minimaal +0.1 C, maximaal +1.0 C, gemiddeld +0.42 C

Ook hier wordt met omliggende stations vergeleken, maar waarom verschillen Awekas en HetWeerActueel zoveel? Deels doen dezelfde weerstations mee. En wat is dan nog de waarde van dit vergelijk? Mag je de stations wel klakkeloos met elkaar vergelijken of moet je toch de geografische verschillen erbij betrekken? Hoe groot mag de afwijking dan maximaal zijn? En mag je temperaturen in Celcius wel zomaar middelen, of moet dat met Kelvin-waarden gebeuren (misschien doet men dit al)?
Zomaar wat vragen die bij mij opkomen. Graag jullie mening.

Groet,
Maurice
Door kees ws middelburg
Ik denk zelf dat het een eindeloze discusie is om alles maar met elkaar te vergelijken .We hebben allemaal verschillende plaatsen en apperatuur om te meten de een beter dan de ander dat is nu eenmaal zo.
Geografisch is erook nogal wat te zeggen soms.Mijn station staat midden in de stad,de stations waarmee ik vergeleken wordt liggen in dorpen en dus meestal vrijer.
Het enigste weerstation van het Knmi ligt aan zee .
Dus als iemand kan zeggen hoe ik en met wie ik dan moet vergelijken ga je gang.
Ik probeer uiteraard zo goed mogelijk alles te meten binnen me kunnen en mogelijkheden.Maar dat doet iedereen ga ik van uit.

Grt Kees ws Mdl
Door Weerstation Kaatsheuvel
Goedemorgen weercollega's,
Ik vind dit wel een goede referentie.
[img]http://img31.imageshack.us/img31/9084/hwatemp5dec2011.jpg[/img]
Groet,
Hans :)
Door Overijse
Ook hier wordt met omliggende stations vergeleken, maar waarom verschillen Awekas en HetWeerActueel zoveel? Deels doen dezelfde weerstations mee. En wat is dan nog de waarde van dit vergelijk? Mag je de stations wel klakkeloos met elkaar vergelijken of moet je toch de geografische verschillen erbij betrekken? Hoe groot mag de afwijking dan maximaal zijn? En mag je temperaturen in Celcius wel zomaar middelen, of moet dat met Kelvin-waarden gebeuren (misschien doet men dit al)?

Groet,
Maurice

Awekas = gemiddelde 1 x per uur berekent van een regio straal 60 km rondom je.
HWA = gemiddelde constant berekent van een regio straal 25 km rondom je.

Grtz
Kris
Door jeroenzwart
WeerstationSchinnen schrijft:
Beste allemaal,

mijn weerstation lijkt nu niet meer zo'n grote afwijkingen te vertonen, hoewel er niets veranderd is. Behalve dan dat het nu regent en waait, iets dat de afgelopen novembermaand relatief zeldzaam was.

Over het afgelopen etmaal bedragen de afwijkingen:
minimaal -0.1 C, maximaal -1.1 C, gemiddeld -0.5 C

Wellicht wijkt het gemiddelde iets te veel af vergeleken met de toelaatbare 0.2 C afwijking die hierboven gesuggereerd werd.

Wat schetst echter mijn verbazing toen ik de vergelijking met omliggende stations op AWEKAS.AT bekeek? Gedurende het afgelopen etmaal ligt mijn temperatuur nagenoeg steeds boven het gemiddelde!
minimaal +0.1 C, maximaal +1.0 C, gemiddeld +0.42 C

Groet,
Maurice

Beste Maurice,

Voor alle duidelijkheid, als je vergelijk wilt maken tussen weerstations doe je dat met een bepaald doel. En hoe je het ook wendt of keert: door te kijken naar de temperatuurgrafiek van je station met het gemiddelde van de omringende stations, maak je automatisch een vergelijk. Het vergelijk waar ik op wees heeft als doel om systematische fouten (een afwijking van de sensor naar boven of naar beneden tov de werkelijke temperatuur) boven water te krijgen. Dat kan alleen als je verwacht dat de werkelijke temperatuur onafhankelijk van de ligging van station tot station nauwelijks zal verschillen. Omstandigheden met veel wind, bewolking, laagstaande zon en een geografisch geringe temperatuurgradient zijn de perfecte omstandigheden waarbij je dit verwacht. Niettemin zijn er uitzonderingen waar je rekening mee dient te houden! Vooral stations die zich in heuvellandschap bevinden (zoals die van jou) hoeven niet per definitie aan te sluiten op het gemiddelde, maar de afwijkingen zullen wel (veel) geringer zijn dan in situaties met weinig wind en een heldere hemel. Hoogteverschillen tov van de omringende stations of veel water (direct aan de kust) zijn voorbeelden van die uitzonderingen.
Wel of niet in de stad gelegen heeft onder deze omstandigheden volgens mij nauwelijks invloed: de wind voorkomt de vorming van een inversie (koude luchtlaag onderin de atmosfeer) buiten de stad en de bewolking voorkomt dat de warmtecapaciteit van de bebouwing in de stad de temperatuur beinvloedt. Met andere woorden voor de meeste stations van het HWA geldt dat binnen een straal van 25 km de afwijkingen gering zullen zijn. Zoals Kris al heeft aangegeven is bij Awekas dit een straal van 60 km. Dat is een dermate grote straal dat dit niet meer zondermeer op gaat, omdat dan de geografische gradient een belangrijke rol gaat spelen. Zeker bij jouw station, omdat de geografische gradient in het heuvelland over het algemeen (veel) groter is dan in het vlakke land.
Overigens maakt middelen van temperaturen volgens °C of volgens K niets uit, het zijn immers beide lineaire meeteenheden.
Voorts wil ik benadrukken (zoals al ik al eerder in dit topic heb gedaan) dat als je vergelijkt je daar vooral lering uit kunt proberen te trekken en dat het niet gaat om het (dis)kwalificeren van een weerstation. Maar als de omstandigheden dan zodanig zijn, zodat je de betrouwbaarheid van je eigen station kunt beoordelen, dan zou ik nogmaals zeggen: doe er je voordeel mee! Vooral woensdag en donderdag zijn de omstandigheden weer ideaal!:P

Groet, Jeroen
Door WeerstationSchinnen
jeroenzwart schrijft:
Voorts wil ik benadrukken (zoals al ik al eerder in dit topic heb gedaan) dat als je vergelijkt je daar vooral lering uit kunt proberen te trekken en dat het niet gaat om het (dis)kwalificeren van een weerstation. Maar als de omstandigheden dan zodanig zijn, zodat je de betrouwbaarheid van je eigen station kunt beoordelen, dan zou ik nogmaals zeggen: doe er je voordeel mee!

Jeroen,

Ik doe er zeker mijn voordeel mee. Ik vind het ook een goed idee om mijn station met andere te vergelijken. Echter, juist doordat er op de site of bij de vergelijkingsgrafiek volgens mij nergens een opmerking wordt gemaakt hoe deze vergelijkingen te interpreteren zijn, kan dat tot verwarring leiden en mensen op het verkeerde been zetten door te suggereren dat hun station een sensorprobleem heeft. Wat dus mogelijk niet het geval is.

... en dat het niet gaat om het (dis)kwalificeren van een weerstation.

Dit is kennelijk wel het geval op deze site. De beheerder stond op het punt mijn station te verwijderen uit de gegevens op basis van de afwijking t.o.v. het gemiddelde. Gelukkig heeft hij eerst bij mij nagevraagd of er omstandigheden zijn die dit konden verklaren, en op basis van mijn antwoord worden mijn gegevens toch nog steeds gebruikt. Maar het scheelde niet veel of mijn station lag eruit.

Door deze discussie zijn wel mijn ogen open gegaan voor het fenomeen micro-klimaat en de wellicht unieke omstandigheden bij mijn station. Dat maakt deze hobby zo interessant.

Groet,
Maurice
Door jeroenzwart
WeerstationSchinnen schrijft:
Jeroen,

Ik doe er zeker mijn voordeel mee. Ik vind het ook een goed idee om mijn station met andere te vergelijken. Echter, juist doordat er op de site of bij de vergelijkingsgrafiek volgens mij nergens een opmerking wordt gemaakt hoe deze vergelijkingen te interpreteren zijn, kan dat tot verwarring leiden en mensen op het verkeerde been zetten door te suggereren dat hun station een sensorprobleem heeft. Wat dus mogelijk niet het geval is.

... en dat het niet gaat om het (dis)kwalificeren van een weerstation.

Dit is kennelijk wel het geval op deze site. De beheerder stond op het punt mijn station te verwijderen uit de gegevens op basis van de afwijking t.o.v. het gemiddelde. Gelukkig heeft hij eerst bij mij nagevraagd of er omstandigheden zijn die dit konden verklaren, en op basis van mijn antwoord worden mijn gegevens toch nog steeds gebruikt. Maar het scheelde niet veel of mijn station lag eruit.

Door deze discussie zijn wel mijn ogen open gegaan voor het fenomeen micro-klimaat en de wellicht unieke omstandigheden bij mijn station. Dat maakt deze hobby zo interessant.

Groet,
Maurice

Maurice,

Je moet het vergelijk dat je zelf maakt en die anderen die de site bekijken maken, niet verwarren met het vergelijk dat de moderatoren maken. Zij hebben de opdracht om de vreemde eenden uit de bijt te halen om zo te voorkomen dat er onzin gegevens lang op de site blijven staan en dat is een goede zaak. Daarnaast was het niet zo dat je station op het punt van verwijderen stond: slechts de temperatuur die je doorgaf stond ter discussie en die zou dan grijs worden gemaakt. Ik heb er mede voor gezorgd (zie dit topic) dat dat niet gebeurd is. Het is volgens mij niet zo dat op deze site de grafieken "zomaar" worden gebruikt om een station te diskwalificeren. Sterker nog: de moderator in kwestie heeft de moeite genomen om jouw geval te bespreken op het forum omdat hij niet wist wat hij er mee aanmoest. Zo zou het ook altijd moeten gaan: bij twijfel, leg de situatie voor bij het forum.

En inderdaad ik ben het met je eens dat het fenomeen microklimaat deze hobby zo interessant maakt. Mijn weerstation bevindt zich eveneens op een tamelijk unieke locatie, waardoor ik bij helder en rustig weer eveneens veel lagere temperaturen registreer dan de directe omgeving, vaak zelfs lager dan het officiële KNMI-meetstation Volkel dat op nog geen 20 km afstand is gelegen. Niettemin maken de huidige omstandigheden dat het microklimaat van veel stations even geen rol speelt. Ik heb mijn grafiek van vandaag toegevoegd, waaruit blijkt dat het gemiddelde over dag niet afwijkt van het gemiddelde van de stations in de directe omgeving. De kortdurende verschillen die je ziet worden veroorzaakt door buien. Die zijn zo lokaal dat die nooit gelijktijdig bij alle stations in de straal van 25 km aanwezig zijn...

Groet, Jeroen

Afbeelding
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hoi Jeroen,
Ik heb je bericht met belangstelling gelezen.
Mijn complimenten voor je duidelijke uitleg. :)
Groet, Hans