Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door bgr
Ik heb momenteel naar eigen idee te hoge maximum temperaturen met mijn VP2. Voorheen vergeleek ik de temperatuur geregeld met een geijkte glazen minimum thermometer. Deze gebruikte ik ook voor het grasminimum. Helaas hebben mijn ganzen de thermometer volledig vernield en mis ik dus een ijkingspunt. Ik bezit ook nog 2 glazen maximum thermometers, die niet geijkt zijn, maar wel betrouwbare waarden aangeven. Bij vergelijk met de VP2 zijn de afwijkingen nogal verschillend. Bij 29 graden is de afwijking één volle graad, maar bij 18 graden nog maar 0,3.(gemeten in een houten weerhut). Met een maximum thermometer is het wat moeilijk te meten, omdat je deze steeds moet afslaan om de werkelijke temperatuur te kunnen aflezen. Dat er een behoorlijke afwijking is, is wel duidelijk. Echter is er sinds kort een nieuw weerstation bijgekomen in Loenen. Mijn station staat in Eerbeek en dat is hemelsbreed 3 km verwijderd. Daar wordt ook gemeten met een VP2 en die maximum temperaturen zijn vrijwel gelijk aan mijn (te hoge) maxima. Dat zou kunnen als hij dezelfde afwijking heeft. Dit brengt mij natuurlijk aan het twijfelen wat is goed. Ik vergelijk de cijfers ook wel met Deelen. De etmaalgemiddelden zijn vrijwel altijd gelijk, maar de maxima bij mij hoger en minima lager. Dat is wel te verklaren, omdat er op mijn station veel minder wind staat.
De vraag is of er mensen zijn die wel eens een VP2 officieel hebben laten ijken en wat de ervaring is. Verder zag ik bij Conrad een Greisinger GTH 175/PT Thermometer (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/120966?WT.mc_id=google&insert=8J). Heeft iemand daar ervaring mee om deze te gebruiken om te ijken. Anders zal ik weer een geijkte minimum thermometer moeten aanschaffen.
Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Bertgr
Door ws vreewijk
Hi bertgr,:)

Misschien zit je wel in een soort mini micro klimaat.

Appels met peren vergelijken heeft geen zin.
Een afwijking van 0.3 graden is peanuts.

zelfs 50 meter of minder kan al een verschil geven door een heg bijvoorbeeld grasveld of stenen bestrating.
Eerlijk gezegd denk dat dat je niet hoeft te twijfelen ook heeft elke sensor een bepaalde afwijking voor ons prima we zitten niet in een laboratorium.
als jouw senor 0.5 gr is en je vergelijkende staion ook 0.5 gr dan kan het verschil al 1 graad zijn.
Dit is wat Davis zegt
Sensor Accuracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ±1°F (±0.5°C)

Dan speelt nog of je een passive of active weerhut hebt.
De afstand tot het station in Loenen 3 km is vrij groot bovendien weet je niet of dat station in de schaduw hangt en de aspirated versie heeft ?

Persoonlijk denk ik niet dat je hoeft te twijfelen aan de meting.

Zelfs een geijkte thermometer zegt niks , de opstelling van die geijkte meter is net zo belangrijk als datie geijkt is.

plaats eens een foto van de opstelling :huh:
gr Chris
Door baroman
Hoi Bert

Het ijken van een temperatuurcensor

Het beste is, het lijk misschien gek maar je vriest de censor in, in een kopje met water neem warm water dit bevriest eerder geen kokend water dus.
Als het water in het kopje ijs is dan haal je deze uit de vriezer en zet deze op de tafel, na een paar minuten zie je dat de temperatuur oploopt richting de 0.0 c deze temperatuur blijft zo net zo lang tot het water in het kopje gesmolten is.
En je heb nu rustig de tijd om de thermometer via de computer te ijken.:)

Ronnie..
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

even een opmerking voor degene die enthousiast aan de gang gaan met water en ijs
doe dit dus "NIET!!", met de Davis sensor die in de weerhut zit, die heeft een hekel aan water.En het kopje moet je vervangen door een trechter,waar het smeltwater uit kan lopen,met de sensor net nog in het ijs. En uiteraard schoon ingevroren water.

Je kan ook iets maken op de electronische manier, zuiver water heeft de gewoonte om uit te zetten bij exact 0,00 graden, dus een koperen gesloten buis gevuld met zuiver water , deze koelen met een koelerement (peltier) gebruikt in electrische koelkastjes. Aan de buis zit een doos van Bourdon dus ook gevuld met dat water,boven de doos zit een microswitch die omschakelt op het vriespunt 0,0 graden, "hierbij zet het water/ijs uit" en het element wordt uitschakeld.
in de buis gevuld met water zit een buisje waar je een themo koppel of een sensor in kwijt kan.

let niet op mijn tekenkunst, maar dit ter verduidelijken van mij verhaal

groeten Nol
Bijlagen
tn_Knipsel-032c11af2a8bcb98490b5f51b569f1d0.JPG
tn_Knipsel-032c11af2a8bcb98490b5f51b569f1d0.JPG (48.1 KiB) 5418 keer bekeken
Door Mike
Maar dan is de sensor geijkt, en dan?, wat is dan de "juiste opstelling" ;)

Ik denk idd dat het geen spannende verschillen zijn, 18°C of 18.3°C of 28°C of 29°C, lekker boeien, of je moet met wetenschappelijke onderzoeken bezig zijn :laugh:

Ennuh, vergelijken met een VP2 3 km verderop?, staat dat station ook in een exact dezelfde omgeving (bebouwing/schaduw/ondergrond/wind enz.)?

Ik zou zeggen, lekker laten zo, maargoed das mijn mening Bert.

Groeten, Mike.
Door nolversteeg
Hoi Bert/Mike,

ik heb sinds een maand een 2e tempsensor davis, niet geventileerd,deze heb ik naast mijn weerhut gehangen met zon zonder zon , afwijking in de grafieken die ik zelf genereer binnen 0,2 graden , de weerhut is wel geventileerd 7*24 uur. pal ZZO
ik heb daarna de nw weerhut aan de voorzijde van mijn huis gehangen ,ik kan nu dus zien wanneer de zon aan de voorkant van mijn huis komt, scheelt ruim 2 graden NNW,

zeker als de wind uit het ZW komt dan blaast de wind de warmte van de muur lekker langs de sensor. ik had gedacht het gemiddelde te berekenen tussen voor en achter, maar dat kan ik wel vergeten.

de mooiste opstelleing is een tuin van 50*50, zonder obstakels, maar dan heet je KNMI.

dus meet wat je meet en laat je niet gek maken.de referentie van HWA is een mooie leidraad.

groeten Nol
Door bgr
Hallo,

Bedankt voor het reageren. Misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk, maar het gaat niet over de opstelling. Ik meet alles in een houten weerhut, dus daar ligt de glazen maximum thermometer in en de sensor van Davis. Er wordt niet actief geventileerd, maar dat maakt niet uit. Beiden behoren in principe dezelfde waarde aan te geven.
Vergeet het verhaal van het station in Loenen maar. Ik weet niets van die opstelling, maar vermeldde het terloops, omdat er (toevallig?) precies dezelfde waarde werd gemeten.
Voor mij is ijken wel belangrijk, omdat ik al vanaf 1 december 1982 op dezelfde plek meet. Een plotselinge stijging van 0,3 graden valt dan wel op, laat staan van 1 graad.

De oplossingen van ijken gaan meestal over ijkpunten bij 0 graden en niet verder. Tevens moet ik bekennen dat ik a-technisch ben!
Voor de zekerheid hierbij een foto van de opstelling (als het uploaden is gelukt), waar het dus niet omgaat!
Ik heb het geluk op een terrein 1000m2 te kunnen meten. Er staat wel een appelboom op.
Mijn vraag blijft of er iemand ervaring heeft met het officieel ijken van een VP2 en/of de Greisinger GTH 175/PT Thermometer van Conrad een betrouwbare instrument is om mee te ijken? Als ik een geijkte glazen thermometer koop met ijk certificaat, ben ik waarschijnlijk het dubbele kwijt.

BertGr.
Door ws vreewijk
Hallo Bertgr,
Dit is best wel een interresant onderwerp.:huh:

Ze beweren dat de Greisinger GTH 175/PT 0.1 gr nauwkeurig is persoonlijk geloof ik dat niet voor die prijs het element zelf geeft namelijk al een mis match van 1% dus snap ik niet hoe ze dan aan 0.1 gr precisie komen.
In het Duitse document staat onderaan zusätzlicher Fehler: <1%
in het Nederlandse document word daar totaal niet over gerept.

Als je al je Davis zou willen ijken zou je hooguit een correctie kunnen toepassen dmv de software maar dat kan alleen als de afwijking over het hele gebied gelijk is en dat schreef je al dat is niet zo,en omdat je al schrijft dat je a technisch bent kan je qua electronica zeker niets aanpassen.

Een beetje een dilemma je zou de afwijing kunnen middelen in de software of weet iemand anders een oplossing ???

mvr gr Chris
Door bgr
Hallo Chris en anderen,

Ik was inderdaad van plan om te middelen, omdat de afwijking niet gelijk is. Vorig jaar juni heb ik de VP2 aangeschaft en geijkt met de thermometer, die ik toen nog had. Hij gaf toen 0,2 teveel aan en dat heb ik al op de software bijgesteld. De sensor van de VP1, die ik enige tijd gelijktijdig heb laten draaien, gaf wel de juiste waarde aan. Inmiddels heb ik op de software de waarde weer met 0,3 verlaagd (totaal dus 0,5). Ik merkte dat de afwijking tussen de 14 en 20 graden stabiel is op 0,3. Boven de 20 gaat het omhoog.

Verder heb ik de Greissinger GTH 175?PT ook bij Vitalitools bekeken. Zij geven wat meer informatie. Je kunt hem ook kopen met een ijk certificaat op 2 punten: 0 en 37 graden. Meerkosten 57 euro en op 3 punten: -20, 0 en 70 graden meerkosten 85 euro. Hij lijkt mij dan wel een betrouwbaar instrument. Ik denk dat ik hem aanschaf. Twijfel nog met of zonder certificaat. Een glazen thermometer met ijk rapport vind ik niet onder de 150 euro.
Ik zal ook nog uitproberen of mijn oude sensor van de VP1 door de VP2 herkend wordt.

Mvrgr
BertGr