- 08 jul 2012, 12:46
Ik heb momenteel naar eigen idee te hoge maximum temperaturen met mijn VP2. Voorheen vergeleek ik de temperatuur geregeld met een geijkte glazen minimum thermometer. Deze gebruikte ik ook voor het grasminimum. Helaas hebben mijn ganzen de thermometer volledig vernield en mis ik dus een ijkingspunt. Ik bezit ook nog 2 glazen maximum thermometers, die niet geijkt zijn, maar wel betrouwbare waarden aangeven. Bij vergelijk met de VP2 zijn de afwijkingen nogal verschillend. Bij 29 graden is de afwijking één volle graad, maar bij 18 graden nog maar 0,3.(gemeten in een houten weerhut). Met een maximum thermometer is het wat moeilijk te meten, omdat je deze steeds moet afslaan om de werkelijke temperatuur te kunnen aflezen. Dat er een behoorlijke afwijking is, is wel duidelijk. Echter is er sinds kort een nieuw weerstation bijgekomen in Loenen. Mijn station staat in Eerbeek en dat is hemelsbreed 3 km verwijderd. Daar wordt ook gemeten met een VP2 en die maximum temperaturen zijn vrijwel gelijk aan mijn (te hoge) maxima. Dat zou kunnen als hij dezelfde afwijking heeft. Dit brengt mij natuurlijk aan het twijfelen wat is goed. Ik vergelijk de cijfers ook wel met Deelen. De etmaalgemiddelden zijn vrijwel altijd gelijk, maar de maxima bij mij hoger en minima lager. Dat is wel te verklaren, omdat er op mijn station veel minder wind staat.
De vraag is of er mensen zijn die wel eens een VP2 officieel hebben laten ijken en wat de ervaring is. Verder zag ik bij Conrad een Greisinger GTH 175/PT Thermometer (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/120966?WT.mc_id=google&insert=8J). Heeft iemand daar ervaring mee om deze te gebruiken om te ijken. Anders zal ik weer een geijkte minimum thermometer moeten aanschaffen.
Alvast bedankt voor de eventuele reactie.
Bertgr
De vraag is of er mensen zijn die wel eens een VP2 officieel hebben laten ijken en wat de ervaring is. Verder zag ik bij Conrad een Greisinger GTH 175/PT Thermometer (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/120966?WT.mc_id=google&insert=8J). Heeft iemand daar ervaring mee om deze te gebruiken om te ijken. Anders zal ik weer een geijkte minimum thermometer moeten aanschaffen.
Alvast bedankt voor de eventuele reactie.
Bertgr