- 31 dec 2012, 18:48
Hoi Gert,
Beweging is het meest voor de hand liggend probeem.
Ik ben mijn 2 Davis regenmeters ook aan het calibreren,identieke exemplaren. de ene is vastgeschroefd aan een muurtje , de andere staat op een tafel 1.5 meter van de andere.
Ik probeer gelijkloop te krijgen in beide meters, wat tot nu toe redelijk lukt.en degene die aan de muur hangt gebruik ik als standaard. nog niemand aangeweest.
Is dus geen relatieve meting. Ik heb een meetpipet aangeschaft 5ml, met een resolutie van 0,05 ml 35 cm lang om nu de beide zijden van de wip gelijk te krijgen.
Komt van de week binnen.
Wanneer het systeem live is ga je goed de mist in, als je naar de regenmeter kijkt ,of je probeert de deksel van de transmitter open te maken om de stekkertjes los te maken, heel voorzichtig, klapt de wip spontaan om,dus een hoop ellende om dat weer te resetten.
Wat dus inhoud dat je de andere meter ook droog moet maken, want daar zit ook nog wat rest-regen in.
Het systeem reset om 24:00 uur, de ene met een beetje regen en de andere leeg,ook daar heb je een afwijking voor de nieuwe dag.
Ongeacht de afwijking heb je dus met een beetje beweging ineens 0,2 mm regen.terwijl de andere meter zeker nog moet wachten tot er nog een druppel regen valt kan dus een hele dag duren.
Volgende is glazen bloemenvaas met een doorsnee van 20 cm en een weegschaaltje 0,1 gram/ml resolutie om de regen hoeveelheid per dag te bekijken en daar de regenmeter mee te calibreren. maar je kan er altijd 0,199999999 langs zitten, omdat de wip net niet omgeklapt is.
Absoluut meten is haast onmogelijk,, maar met een oplossend vermogen van 0,2 mm ben je al een heel eind op weg, zeker als er gesproken wordt over 1000 mm per jaar
met een fout van 0,2 mm per dag zou dat dan uitkomen op 1142 mm kan ook de andere kant op natuurlijk. en dan moet het ook iedere dag regenen.
Groeten Nol,
en een goede jaarwisseling