Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door verhaar.riepe
Dat Gert.

Dus dat betekend dat de Pro nu een nog grotere afwijking zou hebben, als ik je bevindingen zo zie.

Ik ben benieuwd wat er uit de meting gaat komen van de Pro.

gr
René
Door bgr
Hoi Gert,

De Vue zat dus toch het dichtste bij de werkelijkheid zoals het nu lijkt!
Je ziet maar hoe snel je weer een afwijking hebt.
Nu kun je inderdaad niet achterblijven om ook de Pro2 te controleren.

We horen het nog wel.

Groeten
BertGr.
Door WeerStationWoerden
hoi Rene
ben ook zelf zeer geschokt !

verhaar.riepe schrijft:
Dat Gert.

Dus dat betekend dat de Pro nu een nog grotere afwijking zou hebben, als ik je bevindingen zo zie.

Ik ben benieuwd wat er uit de meting gaat komen van de Pro.

gr
René
Door WeerStationWoerden
Hoi Bert
begrijp hier echt niks van
het wil er hier niet in ... dat je constant de boel moet controleren .
de pro2 is binnenkort aan de beurt met een beetje goed weer
maar moet zegen ... word hier niet vrolijk van !

mvg Gert

bgr schrijft:
Hoi Gert,

De Vue zat dus toch het dichtste bij de werkelijkheid zoals het nu lijkt!
Je ziet maar hoe snel je weer een afwijking hebt.
Nu kun je inderdaad niet achterblijven om ook de Pro2 te controleren.

We horen het nog wel.

Groeten
BertGr.
Door bgr
Gert,

Tip: Als je de neerslagcijfers wilt controleren of corrigeren kun je het beste de kaarten van het KNMI gebruiken die zijn gevalideerd: [li]http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/index.cgi[/li]. Bij jouw in de buurt zit Zegveld. Je kunt het per dag bekijken. Bij buiige dagen is het wat moeilijker, maar aan de hand van de omliggende stations lukt het m.i. wel aardig. Let op dat het de neerslag is van 9 tot 9 uur!

Succes
BertGr.
Door WeerStationWoerden
bedankt voor de tip Bert

volgens de kaart zit ik hier op 10-11mm en dat komt overheen met de pro2 .
ik ziennu ook dat de Vue vanaf gisteren minder aangeeft .
en weet nu ook wat de oorzaak was dat die eerst zoveel meer aangaf .
oorzaak de Vue stond niet waterpas!!!!
zag dat gisteren tijdens de test .
de Vue stond scheef op de buis ( echt scheef )
heb het met de waterpas weer goed gezet en de buis weer in de mast gezet .
de afwijkende neerslag kwam puur dat de Vue scheef stond op de buis .
stom maar had dat eerst niet gezien.

Mvg Gert

bgr schrijft:
Gert,

Tip: Als je de neerslagcijfers wilt controleren of corrigeren kun je het beste de kaarten van het KNMI gebruiken die zijn gevalideerd: [li]http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/index.cgi[/li]. Bij jouw in de buurt zit Zegveld. Je kunt het per dag bekijken. Bij buiige dagen is het wat moeilijker, maar aan de hand van de omliggende stations lukt het m.i. wel aardig. Let op dat het de neerslag is van 9 tot 9 uur!

Succes
BertGr.
Door WeerStationWoerden
inmiddels weer een stap verder bij de waarheid
vandaag staat de neerslag meter van de Vue op 3.4 mm
ter wel hier nog geen neerslag is gevallen!
dus nu weet ik wat de oorzaak is voor 100%
Wind !!! ( het waait hier best)
alleen weet nog niet of het door het schudden komt ... of dat de wind in de beker slaat of er juist onder ?

zal volgend jaar hier mee verder gaan ;-)
Mvg Gert
Door nolversteeg
Hoi Gert,

Beweging is het meest voor de hand liggend probeem.
Ik ben mijn 2 Davis regenmeters ook aan het calibreren,identieke exemplaren. de ene is vastgeschroefd aan een muurtje , de andere staat op een tafel 1.5 meter van de andere.
Ik probeer gelijkloop te krijgen in beide meters, wat tot nu toe redelijk lukt.en degene die aan de muur hangt gebruik ik als standaard. nog niemand aangeweest.

Is dus geen relatieve meting. Ik heb een meetpipet aangeschaft 5ml, met een resolutie van 0,05 ml 35 cm lang om nu de beide zijden van de wip gelijk te krijgen.

Komt van de week binnen.

Wanneer het systeem live is ga je goed de mist in, als je naar de regenmeter kijkt ,of je probeert de deksel van de transmitter open te maken om de stekkertjes los te maken, heel voorzichtig, klapt de wip spontaan om,dus een hoop ellende om dat weer te resetten.
Wat dus inhoud dat je de andere meter ook droog moet maken, want daar zit ook nog wat rest-regen in.

Het systeem reset om 24:00 uur, de ene met een beetje regen en de andere leeg,ook daar heb je een afwijking voor de nieuwe dag.
Ongeacht de afwijking heb je dus met een beetje beweging ineens 0,2 mm regen.terwijl de andere meter zeker nog moet wachten tot er nog een druppel regen valt kan dus een hele dag duren.

Volgende is glazen bloemenvaas met een doorsnee van 20 cm en een weegschaaltje 0,1 gram/ml resolutie om de regen hoeveelheid per dag te bekijken en daar de regenmeter mee te calibreren. maar je kan er altijd 0,199999999 langs zitten, omdat de wip net niet omgeklapt is.

Absoluut meten is haast onmogelijk,, maar met een oplossend vermogen van 0,2 mm ben je al een heel eind op weg, zeker als er gesproken wordt over 1000 mm per jaar

met een fout van 0,2 mm per dag zou dat dan uitkomen op 1142 mm kan ook de andere kant op natuurlijk. en dan moet het ook iedere dag regenen.

Groeten Nol,
en een goede jaarwisseling
Door jango
@ Nol

Hoe kom jij aan een afwijking van 142 mm bij afwijking van 0.2 mm?

Volgens mij is een afwijking, 0.2 x 365 dagen 73 mm.

Dan nog uitgaan dat er op ongeveer 30% van deze dagen geen neerslag valt of meetbaar is door dauw.

En ook zal de neerslag die in de wip achterblijft niet altijd verdampen omdat de luchtvochtigheid zo hoog is en er de dag erna ook weer neerslag valt.

Maar krijg je de unit afgesteld op een afwijking van 0.2 mm dan heb je wel een heel goed meetresultaat bereikt.

Grtz, Jan