Ok, na bijna twintig werk-uur testen de conclusies.
Prijs:
Aankoop via weerhuisje inclusief verzendkosten 145,88
Zelfde hardware is ook via derden verkrijgbaar. Inclusief verzendkosten varierend tussen 70 Euro en bijna 100 euro.
Extra's via weerhuisje;
Volgens hun eigen aankondiging (nummering van mij)
" (1) Plug&play weersite incl.
(2) energiezuinige 24x7 uploadserver"
(3) "Droomt u van uw eigen weerwebsite? Maar u ziet op tegen complexe instellingen? Weerhuisje.nl maakt uw droom realiteit."
Omdat ik zelf niet direct tijd had nadat de zaken waren afgeleverd heb ik een kennis gevraagd de zaak te instaleren.
Probleem 1: Wel een paar doosjes, een visitekaartje maar geen handleiding
Probleem 2: Na mail versie 1.0 van een handleiding.
Probleem 3: Het werktte voor geen meter dus de kennis haakte af.
Dan doe ik het zelf wel en volg de handleiding tot op de letter.
Dwaas idee, de handleiding staat zo vol fouten dat het NIET werkt als je de handleiding volgt.
Maar 1 voorbeeld:
Stap 1: HW -installatie
• Sluit de meegeleverde netwerkkabel aan tussen WUS en router.
• Sluit het weerstation aan op één van de USB poorten.
• Sluit de netadapter aan op het stopcontact. Na één minuut is de WUS opgestart.
Ja, omdat step 2 over DOS commando's ging dacht ik toch echt dat ik dat zo zou moeten doen. Maar in een plastic doosje zit ook nog een SD kaart.
En die moet er wel in
en ondersteboven
en al in step 1. Pas in step 3.3 wordt die kaart voor het eerst genoemd en ERUIT gehaald.
Om alle zaken kort samen te vatten;
Begin er alleen aan als je voldoende wview ervaring hebt zodat je weet " als wview blijft opstarten maar daar nooit uitkomt ", dat er een communicatieprobleem met het weerstation is.
Ik kan nog steeds niet zien of er data wordt opgehaald, alleen door te kijken op de meegeleverde website die inderdaad 7/7 24/24 de data zal opladen. Maar dan moet het weerstation het wel doen. En hoe je dat ziet zonder helpinformatie, zonder manual, zonder FAQ is mij een raadsel.
En als je dan de website enigszins aan wilt passen heet een onderdeel wat je moet vervangen
wuslbartop.incx in werkelijkheid maar staat in de handleiding als
lbartop.incx in de beschrijving en als
wusrbartop.incx op een tekening in die beschrijving.
Conclusies:
1. Plug&Play; Ik vind het een heel goed idee (anders had ik geen 150 euro uitgegeven) .
Het zou inderdaad heel prettig zijn als mensen die "opzien complexe instellingen" dan ook een plug&play oplossing krijgen voor hun geld. Maar aan deze implementatie moet nog veel opgepoetst worden. De tijd zal het leren
2. Wview: Ik had ook gedacht dat wview wel wat meer kan als in deze versie. Geen terugkoppeling of informatie over de gelezen data. Alleen op een website die later in het proces werkt, nadat je je ftp instellingen hebt gezet.
3. Wireless: het is lastig dat er geen mogelijkheid is de raspberry bij het weerstation te zetten als er daar geen vaste internet aansluiting is. De toegang tot linux is er niet (afgeschermd met een menu of alleen voor een expert) zodat het simpelweg inpluggen van een wifi dongle hier niet werkt.
De uiteindelijke testsite is:
http://users.telenet.be/Weerstation-Wilsele/
De Davis weerstations werden niet herkend, de TFA Nexus wel, maar die moest naast de router/switch en daar is geen ontvangst van de externe sensors. Het vervangen van de weer-online links boven en buienradar links onder heeft veel bloed zweet en tranen gekost, maar is gelukt. De reclame header boven en onder kreeg ik niet meer vervangen (geen zin meer om andermans fouten op te lossen).
Ik stop ermee, gaat teveel tijd in zitten voor een plug&play oplossing voor minsen die niet van complexe instellingen houden.
Aanbod: Voor diegene die geen ervaring heeft met deze apparatuur en programmatuur maar het ook eens wil testen: De eerste die antwoordt op deze posting met "ik wil het wel proberen" leen ik deze hele zaak uit. Geen adresgegevens in de posting graag. ik stuur wel een pm voor het adres na uw reactie in het forum .
Groeten, Wim