Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wvdkuil
http://www.weerhuisje.nl/ heeft sinds gisteren een weercomputertje (WUS01) met de wview software als complete "plug and play" bundel in de aanbieding. De meeste weerstations zou je kunnen aansluiten waarna de upload van html pagina's zeer eenvoudig zou moeten zijn. Blijkbaar worden alleen html pagina's opgeladen omdat er aangeraden wordt de homepage van je internet-provider te gebruiken. Alles zou heel eenvoudig te installeren zijn, ik citeer hun website: "Configuratie via eenvoudige Nederlandstalige browser interface".

De demo website http://www.weerhuisje.nl/ftp2/wview/ wordt op dit moment (2013-06-29) niet bijgewerkt maar ziet er wel compleet uit. Zelfs aan extra pagina's voor "smartPhones' is gedacht.

Dit is al het derde "klein + nauwelijks verbruik + een compleet weerprogramma" apparaat in korte tijd. Ik heb er zo juist 1 besteld om te vergelijken met mijn meteobridge.

Zodra het apparaat binnen is hou ik jullie op de hoogte.

Wim van der Kuil.

Eerste aanpassing: Verzendkosten naar Belgie ca 12 Euro, Paypal betalingskosten 5.
Door Roelof
Wanneer ik de foto bekijk is dit een raspberry pi met wview software.Deze is ook met weewx software werkend te krijgen.de raspberry pi is voor een bedrag beneden de 40 euro te koop.En de software is freeware.Ik ben zelf van plan om hier ook eens mee te gaan experimenteren.

Roelof
Door fbockstael
Bij die 40 Euro voor de Raspberry Pi komt nog een bedrag voor een SD-kaartje, een voeding, een behuizing en (optioneel) een koelingsetje. Prijs komt dan rond de 70-80 Euro te liggen.
Het werkt meer dan uitstekend. Ik heb deze configuratie sinds enkele maanden met weewx, motion en mijn Davis Vantage Pro + webcam draaiend. De ondersteuning op internet is meer dan voldoende via google groups.
Ook van hier aangesloten collega's met een soortgelijke configuratie is de nodige steun te verkrijgen.
Het is en blijft een leuke ervaring om met zo een minimaal computertje dit voor elkaar te krijgen. Enige kennis van Linux is wel een vereiste.

Weewx spuugt inderdaad een acceptabele site uit als je daarmee tevreden bent. Wij importeren de gegevens in onze eigen site, dat kan ook.

Groet,

Franklin
Door tuinmantom
Een tip als je met de raspberry pi aan de slag gaat: maak een backup van je SD-kaartje eens je alles draaiend hebt. Zo'n kaartje heeft geen eeuwig leven. Als het dan de geest geeft, is het een kwestie van even omwisselen en je bent weer online.
Door wvdkuil
Ok, na bijna twintig werk-uur testen de conclusies.
Prijs:
Aankoop via weerhuisje inclusief verzendkosten 145,88
Zelfde hardware is ook via derden verkrijgbaar. Inclusief verzendkosten varierend tussen 70 Euro en bijna 100 euro.

Extra's via weerhuisje;
Volgens hun eigen aankondiging (nummering van mij)
" (1) Plug&play weersite incl.
(2) energiezuinige 24x7 uploadserver"
(3) "Droomt u van uw eigen weerwebsite? Maar u ziet op tegen complexe instellingen? Weerhuisje.nl maakt uw droom realiteit."

Omdat ik zelf niet direct tijd had nadat de zaken waren afgeleverd heb ik een kennis gevraagd de zaak te instaleren.
Probleem 1: Wel een paar doosjes, een visitekaartje maar geen handleiding
Probleem 2: Na mail versie 1.0 van een handleiding.
Probleem 3: Het werktte voor geen meter dus de kennis haakte af.
Dan doe ik het zelf wel en volg de handleiding tot op de letter.
Dwaas idee, de handleiding staat zo vol fouten dat het NIET werkt als je de handleiding volgt.
Maar 1 voorbeeld:
Stap 1: HW -installatie
• Sluit de meegeleverde netwerkkabel aan tussen WUS en router.
• Sluit het weerstation aan op één van de USB poorten.
• Sluit de netadapter aan op het stopcontact. Na één minuut is de WUS opgestart.

Ja, omdat step 2 over DOS commando's ging dacht ik toch echt dat ik dat zo zou moeten doen. Maar in een plastic doosje zit ook nog een SD kaart. En die moet er wel in en ondersteboven en al in step 1. Pas in step 3.3 wordt die kaart voor het eerst genoemd en ERUIT gehaald.

Om alle zaken kort samen te vatten;
Begin er alleen aan als je voldoende wview ervaring hebt zodat je weet " als wview blijft opstarten maar daar nooit uitkomt ", dat er een communicatieprobleem met het weerstation is.
Ik kan nog steeds niet zien of er data wordt opgehaald, alleen door te kijken op de meegeleverde website die inderdaad 7/7 24/24 de data zal opladen. Maar dan moet het weerstation het wel doen. En hoe je dat ziet zonder helpinformatie, zonder manual, zonder FAQ is mij een raadsel.
En als je dan de website enigszins aan wilt passen heet een onderdeel wat je moet vervangen
wuslbartop.incx in werkelijkheid maar staat in de handleiding als lbartop.incx in de beschrijving en als wusrbartop.incx op een tekening in die beschrijving.

Conclusies:
1. Plug&Play; Ik vind het een heel goed idee (anders had ik geen 150 euro uitgegeven) .
Het zou inderdaad heel prettig zijn als mensen die "opzien complexe instellingen" dan ook een plug&play oplossing krijgen voor hun geld. Maar aan deze implementatie moet nog veel opgepoetst worden. De tijd zal het leren
2. Wview: Ik had ook gedacht dat wview wel wat meer kan als in deze versie. Geen terugkoppeling of informatie over de gelezen data. Alleen op een website die later in het proces werkt, nadat je je ftp instellingen hebt gezet.
3. Wireless: het is lastig dat er geen mogelijkheid is de raspberry bij het weerstation te zetten als er daar geen vaste internet aansluiting is. De toegang tot linux is er niet (afgeschermd met een menu of alleen voor een expert) zodat het simpelweg inpluggen van een wifi dongle hier niet werkt.

De uiteindelijke testsite is: http://users.telenet.be/Weerstation-Wilsele/
De Davis weerstations werden niet herkend, de TFA Nexus wel, maar die moest naast de router/switch en daar is geen ontvangst van de externe sensors. Het vervangen van de weer-online links boven en buienradar links onder heeft veel bloed zweet en tranen gekost, maar is gelukt. De reclame header boven en onder kreeg ik niet meer vervangen (geen zin meer om andermans fouten op te lossen).

Ik stop ermee, gaat teveel tijd in zitten voor een plug&play oplossing voor minsen die niet van complexe instellingen houden.

Aanbod: Voor diegene die geen ervaring heeft met deze apparatuur en programmatuur maar het ook eens wil testen: De eerste die antwoordt op deze posting met "ik wil het wel proberen" leen ik deze hele zaak uit. Geen adresgegevens in de posting graag. ik stuur wel een pm voor het adres na uw reactie in het forum .

Groeten, Wim
Door ws vreewijk
Hallo Wim,

Whaaw wat een gedegen uitleg,een schat aan info ... ervaringen en tips precies een top topic voor op hwa.
En als klap op de vuurpijl een heel genereus aanbod,zodat iemand ook ervaring kan opdoen,man ik sta paf.:)

mvr gr Chris
Door Overijse
nitrx schrijft:
Pfft die zooi linea recta terug naar leverancier en geld terug

@Wim

Gedegen, volledige uitleg, en ik zou me aansluiten bij nitrx alles terug de doos in en terugzenden. (Verkoop op afstand 14 dagen retourrecht laten gelden).

Voor het overige zeker een genereus aanbod dat je doet, maar na je uitleg te lezen zullen er wel ervoor passen.

Grtz
Kris
Door wvdkuil
Overijse schrijft:
nitrx schrijft:
Pfft die zooi linea recta terug naar leverancier en geld terug
@Wim
Gedegen, volledige uitleg, en ik zou me aansluiten bij nitrx alles terug de doos in en terugzenden. (Verkoop op afstand 14 dagen retourrecht laten gelden).
Voor het overige zeker een genereus aanbod dat je doet, maar na je uitleg te lezen zullen er wel ervoor passen.
Grtz Kris
Hallo iedereen,
Toch nog wat uitleg waarom ik er graag mee door ga.
Er komt vaak (ook op dit forum), maar zeker ook bij de leveranciers van weerstations, de vraag "Hoe kan ik:
a. tegen lage aanschaf en
b. lage energie kosten
c. mijn weerstation wat ik al heb,
d. aanluiten op internet met een eenvoudige maar nette website en
e. inclusief HWA upload. "
Een oude Win-pc 24/24 uur voldoet daar niet aan ( b ) zeker als je de aanschaf kosten van bijvoorbeeld WD nog meetelt. En door de enorme verschillen tussen WinXP . . . Win8, tussen Mac en Linux is een eigen implementatie een "support hel op aarde". Een klein dedicated kastje waar alleen een weerprogramma op draait en waar een webcam aan zit. Meer niet. En alleen "open" software en hardware.

Er zijn de laatste maanden diverse leveranciers die allerlei leuke oplossingen voor de mensen proberen te maken vaak onder het label of idee van een iWeatherstation. Maar vergeet dan meteen eigen upload (e) of het aansluiten weerstation wat er al is (c).
Een dure, niet uitbreidbare oplossing met een zeer fraaie app is bijvoorbeeld NetAtmo. De nadelen zijn (nog ?) geen regenmeter en geen mogelijkheid tot eigen upload. Een oplossing van Oregon de LW301 en 302 hebben ook een mooie app en een volledig voorgekookte website. Maar ook daar is de prijs fors 155 euro zonder weerstation en een aanpasbare website en upload (e) is er niet.
Mijn favoriet op dit moment is Meteobridge waarbij de prijs zonder weertation varieert van 80 euro voor zelf doen tot 120 euro via Awekas. Er zijn templates (Saratoga en Leuven) maar dat zijn zeker geen plug&play eemvoudige websites (d) . De HWA upload (e) is er wel. Dus ook deze oplossing voldoet niet aan alle eisen (a) tot (e).

Als dan lokale leveranciers op die vraag inspringen met een eigen label en daarvoor bestaande "open" software en apparatuur gebruiken dan ben ik zeker enthousiast. Het lijkt me verschrikkelijk leuk als je tegen iemand kan zeggen: Bestel daar en daar dit apparaat, kost minder dan 150 euro, uitpakken, wat configureren via een browser, geen html en php kennis nodig, inpluggen en voila "Daar is je website en je gevens voor HWA zijn er ook". Ook uit de diskussies op dit forum blijkt dat de keuze voor de raspberry.pi en wview geen slechte keuze is. Het moet alleen wel uit de hobby-hoek en naar echte plug&play.

Dus als wij dat niet willen doen? Wie dan wel.
Het zou mooi zijn als ervaren rasberry gebruikers naar deze implementatie kijken en zeggen:
"Als je dat en dat nu net iets anders doet - dan werkt het makkelijker voor de eind-gebruiker".
Mijn voorstel is o.a. in de standaard installatie ook VNC meenemen zodat je tenminste een remote desktop hebt. En na wat verbeteringen weer een SD kaartje met alles erop en er aan wat een volgende gebruiker weer als startpunt kan nemen.Een plug&play gebruiker heeft GEEN Linux kennis en wil alleen zijn weerstation aansluiten.
En als dan een ervaren wview gebruiker zegt, "geef mij die SD-kaart, laat mij eens zien hoe die wview is geconfigureerd en ik maak wel een SD kaartje met een veel makkelijker implementatie". Dan komen we stap voor stap verder.
Dan nog hebben we leveranciers nodig die de componenten inkopen, SD kaartjes kopieren en doosjes versturen. Natuurlijk zullen die eraan moeten verdienen en een prijs van 120 euro is als je alles bij elkaar optelt echt niet zo gek.

En tegen anderen die zoiets overwegen zeg ik:
1. Test maar eerst met wat er beschikbaar is
2. Honderd plus euro is zomaar weg als het tegen valt
Dus gebruik mijn set maar een paar weken en besluit dan beter gefundeerd wat je gaat kopen. En in ruil graag de set terug sturen en een post op dit forum schrijven over wat je gaat kopen en waarom. Dat helpt de andere 'zoekers' naar een goede oplossing ook.

Groeten, Wim

P.S. Retour gaat de set in ieder geval niet. Die zal de komende jaren heel bruikbaar zijn.
En de bestelling bij amazon.de voor een tweede raspberry en wat benodigdheden inclusief de boeken over hoe je dat moet aanpakken is de deur uit. En dan toch maar eens me vediepen in WeeWX.
Zo goed zijn de zomers en winters niet dat ik tijd tekort kom. Om maar niet te spreken van de lentes en herfsten de laatste jaren. Vroeger, heel vroeger had ik daar door het altijd prachtige weer geen tijd voor. Nu wel.